Får man sälja
hembakat på ex Blocket utan att ha nåt slags tillstånd eller liknande? Måste man ha Fskattesedel för att erbjuda ex tårtor eller liknande?
hembakat på ex Blocket utan att ha nåt slags tillstånd eller liknande? Måste man ha Fskattesedel för att erbjuda ex tårtor eller liknande?
har för mig man får tjäna 16 000 utan att skatta för det, då behöver man ingen f-skattesedel. Per år alltså.
aha så man får då göra i princip vad man vill alltså även sälja mat o fika?
kan man kolla sånt med Arbets förmedlingen eller måste man ringa skatteupplysningen tro?
Ska du sälja sånt som folk skall äta måste du ha tillstånd från livsmedelsverket.
Axels mamma måste skolor o föreningar också ha det då dem säljer hembakat på ex julmarknade osv? Det är ju hur många som helst som säljer hembakat
säljer man hembakt vid vissa tillfällen behöver man inget tillstånd, börjar man däremot att sälja mer varaktigt, i större volymer eller till en andra part (dvs att någon annan säljer det vidare) måste man ha tillstånd.
ang skatten så behöver man ju inte ha företag eller F.skatt, men däremot skall du skatta det som om du hade företag, från första kr! om du gör det varaktigt (fler än några få gånger per år = varaktigt) å i vinstsyfte.
Prata med din kommun om ev. tillstånd för livsmedel.
Du kan ev. också hitta info på din kommuns webbsida om detta.
Här kan du läsa mer om skatteregler för Hobbyverksamhet:
www.skatteverket.se/skatter/spel/forsaljning.4.7b610ded10741da92fa8000834.html
Jag har för mig att jag har läst ngn stans troligen livsmedelsverkets normer om hantering av varor som inte är upphettade.
Men om man har för avsikt att sälja kylvaror såsom bakverk, sallader odyl måste tillverkningen ha skett i en väl kontrollerad miljö.
Just med hänsyn förekomsten av bakterier som inte dör utan viss temperatur av upphettning.
däremot om du bakar en tårta och tar med dig till jobbet för att bjuda på vid ett speciellt tillfälle är det inte samma typ av regler som gäller.
Som sagt jag kan ha fel, reglerna kan ha ändrats... Men efter att ha jobbat som konditor så tror jag att det åtminstone va så för ngr år sedan.