• ökenblomman

Taurin i bebisprodukter

Vi befinner oss på Filippinerna där de verkar trycka in taurin i allt från bebisgröt till bebisvitaminer. Vi förknippar taurin med energidrycker som Red Bull och det är ju inte direkt man ger till spädisar, men taurin kanske är nyttigt för småttingar i små doser? Någon som vet?

• Svar på tråden Taurin i bebisprodukter
  • dekad

Hm, ne, jag kan inte tänka mig att det är nåt som direkt är nödvändigt i barnmaten. Kanske dom har svårt att få i sig det genom maten där? Här i Sverige behövs det iaf inte. Vet inte alls hur det ligger till med taurin till människor, till katter har jag mer koll

• ökenblomman

Av ren nyfikenhet: hur ligger det till med katter och taurin?

• dekad

Jo, människor kan bilda taurin i kroppen, men det kan inte katter. Katter måste få det tillfört med maten. Det är därför det är väldigt olämpligt att utfodra katter på endast (eller mestadels) matresten från människor ? då får dom taurinbrist och dör. Däremot kan man göra egen kattmat (BARF) som är rått kött. Då kan man inte bara ge kött för då blir det brister på allt möjligt ? man måste tillsätta bl.a. hjärta och lever för att katten ska klara sig på det. Så mycket jag kunde

Svar på tråden Taurin i bebisprodukter