Njurröntgen på 2-åring
På måndag ska min 2-åriga tjej kontraströntga njurarna pga tidigare njurbäckeninflammation. Någon här som varit med om det med sitt barn? Hur hemskt är det?? Fick ju en informationsfolder, men den är så saklig..
På måndag ska min 2-åriga tjej kontraströntga njurarna pga tidigare njurbäckeninflammation. Någon här som varit med om det med sitt barn? Hur hemskt är det?? Fick ju en informationsfolder, men den är så saklig..
Min son har gjort det, han var då 18 månader. Vad vill du veta? Vart någonstans ska ni? Vi var på Östra.
Vi ska till Astrid Lindgrens i Stockholm. Hur lång tid tog det? Gjorde det ont?
Om jag minns rätt, vi har varit på många undersökningar, så ska jag återberätta.
Han fick kontrasten via en kanyl, med EMLA så ska det inte behöva göra ont men A blir vrålförbannad när man håller fast honom. Själva rtg gör inte ont, det är ju vanlig genomlysning, kontasten ges ju i kanylen. Rtg går ganska fort, har inget tidsperspektiv ang det (det är snart 1,5 år sedan det gjordes) men barnet behöver ligga helt stilla så om hon ligger stilla (jag vet, det går inte så lätt när man är liten) kommer det att gå fort. A blev rädd av miljön samt okända människor så vi behövde hålla fast honom och de arbetade så fort de kunde.
Det är som sagt var inget som gör ont men allt det nya är ju skrämmande i sig.
Jag är en sådan mamma som är "iskall" och lugn i jobbiga situationer (vilket jag tyvärr har fått erfara en hel del med A) men min reaktion brukar komma efteråt. Det som jag tycker är bra med det är att jag inte överför min rädsla och oro på A utan han har en lugn och sansad mamma med sig (som sedan bryter ihop i pappas famn när det har varit jobbigt, men det är bättre att pappa får det än A).
Försök vara lugn och sansad så kommer det att gå finfint, det gör ju inte ont utan det är mer miljön och främmande människor som skrämmer de små liven.
Lycka till och kom gärna med mer frågor! Jag ska iväg nu men kommer in på FL senare ikväll eller i morgon bitti. Kram!
Tack för ditt svar, jag brukar också kunne hålla mig någotsånär lugn. Jag kommer att åka in ensam med henne, borde man vara två föräldrar? Hade hon ont efteråt eller var påverkad på nåt annat sätt?
Jag var ensam med honom då vi hade varit bägge två dagen innan på en annan undersökning och vi inte hade barnvakt till de andra dag nr 2.
Han hade inte ont efteråt utan var nog mest trött efter 2 händelserika och jobbiga dagar. Somnade som en liten gris i bilen hem och sov gott, sedan var han som vanligt igen.
Det kommer säkert att gå alldeles utmärkt, bra att du kan hålla dig lugn det kommer ni långt på.
Skriv gärna och berätta hur det gick samt vad de såg på rtg.
Lycka till!
Max har gjort flera njurröntgen.
Det som är jobbigt är väl när nålen ska sättas,har ni fått EMLAplåster hemskickat?!
Sen ska det ju väntas i 3 timmar innan kontrasten når njurarna...det är ju lite drygt...vi åkte å åt under den tiden(å till leksaksaffären...).
Sen ska dom ju "bara" knäppa bilder på njurarna det brukar ta en 15-20 min.Ska ditt barn sövas en stund då?
Det fick Max göra när han var mindre,denna ggr så kunde han ligga helt stilla vilket krävs vid röntgen.
Barnen är helt opåverkas (fysiskt) efteråt,men det kan ju vara jobbigt ändå att vara på sjh.
Om ditt barn ska sövas får ni ju vänta på uppvaket tills de vaknar,det brukar gå fort.Sen vill dom att barnet ska kunna äta/dricka ngt innan man får åka hem!
Lycka till!
Nu har vi kontraströntgat litens njurar och det gick ju jättebra. Hon låg så snällt och kollade på Pingu medan de fixade med kateter och grejer. Inte behövde vi vänta nåt heller på att kontrasten skulle nå njurarna, de sprutade in vätska genom urinröret och då ska det ju inte komma upp i njurarna om allt är ok vilket det verkade vara. Hon behövde inte sövas, hon var så stilla och duktig. Jätteskönt att det gick så bra. Jag var så orolig innan. Jag tror att detta inte var en riktig njurröntgen som jag skrev, utan en sk MUC. Om ett år ska hon göra en sån stor njurröntgen och då blir det EMLA, och vänta och hela baletten...Tack för era svar!!
Så skönt att det gick bra! Lycka till i fortsättningen!