• första

Storstad med bebis? Speciellt Rom

Hej.
    Svärfar fyller jämt i vinter och de vill ta med oss på en resa. Förslaget är just nu Rom (de vill till storstad). Vår son kommer att vara 9-10 månader då. Hur funkar det att resa med så små barn? Det är ju en del matningar (ammar inte mkt) som skall till med micro och så.
    Någon som varit i Rom? Är det mkt trappor eller funkar det att gå omkring med vagn? Är det ok att låna micro på restuaranger och har de barnmatstolar?
    Några tips? Tacksam för råd.

• Svar på tråden Storstad med bebis? Speciellt Rom
  • Pikku Enkeli

Rom består i princip av trappor, backar och kullersten så som jag minns det. Tyckte t.o.m. att det var störande till fots..

Winners never quit. Quitters never win.
  • Pesto

Har inga egna barn men har varit au-pair till en 2-åring i Rom och bor fortfarande i närheten. Personligen tycker jag väldigt bra om Rom och tycker det är väl värt att besöka!

Kan vara svårt att ta sig fram med barnvagn eftersom det är mycket folk och bilar, och visst är det mycket backar (Rom är ju byggt på sju kullar ) och kullersten. Men italienarna är oftast väldigt barnkära och brukar kunna fixa det mesta så jag tror inte det behöver vara några problem med mat osv.

Kan varna att det brukar vara både rått och kallt på nätterna vintertid så ta med varm pyjamas till både er och lillkillen

• första

Backar kanske man kan leva med (svärmor är ju med...).

Patata: hur tog sig 2-åringen runt? I vagn? Funkade det eller är det bara jobbigt med tanke på folket och bilarna?

• Pokergirl

Alla länder med stora städer innebär hinder om man ska ha vagn med sig, det finns ju ingen stad som har ett enormt kulturellt utbud kombinerat med total barnvänlighet. Dock anser jag att Italien har ett lite mer öppet synsett...

• Pesto

Första: Jodå, hade vagn till tvååringen, en paraplyvagn (tror jag det heter) som är lätt att fälla ihop på bussar osv. Hon var ju född där och van med allt folk och bilar så hon tyckte inte det var jobbigt i alla fall, var nog jag (svensk lantis ) som tyckte det kunde vara bökigt.

Jag tror Rom kan funka bra med barn, bara ni står ut med alla "che bel bambino" (vilket vackert barn) osv

• första

Tänkte nog investera i en paraplyvagn att ha med oavsett vart vi åker.
    Vet att det är mycket backar vilket man kan hantera, men det är värre om det är massa trappor så man måste bära.

• Lizn

TS- har samma funderingar som du,vi ska ti Rimini och Venidig i maj,vi har vår 2-åriga dotter med oss.Vad finns det för mat åt en 2-åring på restaurangerna?
    Nån som varit med ett litet barn till venedig??

• cleopatra2

I Italien finns inte ''barnmat'' som jag tycker är bra för oftast är barn mat i sverige billiga ketchup såser och köttbullar från frysen,i italien tycker dom att barn kan äta som föräldrana och dom äter alltid av deras tallrik istället.

Svar på tråden Storstad med bebis? Speciellt Rom