• Microlys

Brända mandlar?

Någon som har ett bra recept? Jag gjorde nyss från ett recept på ett julkort och det blev INTE bra. Men de går att äta ändå, bara det att de är väldigt kladdiga........ för sockret stelnade inte. Åååh vad jag älskar sådana, hoppas verkligen någon vill ge mig ett suveränt bra recept!

• Svar på tråden Brända mandlar?
  • SiLiOs

Puffar - för det vill jag lära mig också!

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • Tess71

Jag har gjort brända mandlar på ett jätte-enkelt sätt. Tycker det blev riktigt gott!

Börja med att värma en stekpanna.
    När den är varm så ha i ett lager med mandlar och strösocker.
    Allt eftersom sockret smälter så ha i mer socker till önskad mängd.
    Var lite försiktig så att inte sockret blir för brännt.
    Det gör inget om det sista sockret inte smälter helt. (har provat båda)
    (Det krävs rätt mycket socker, men ta inte i allt på en gång)

Lycka till!

• SiLiOs

Hur får man ren stekpannan sen? Tänkte med sockret

tack förresten!

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • Microlys

Jo den går lätt att få ren, det är bara till att ställa den i vatten en stund så lossnar sockret lätt, det smälter liksom bort.

Tack, Tess 71, så har jag också testat att göra men jag får inte det att bli sådär som när man köper ute... mitt socker smälter så det blir brunt... men jag ska försöka ta lite i taget som du skrev. Tack!

• Microlys

Ja det går snabbast men det lossnar i kallt vatten också om det får stå en stund.

• Tess71

Varmt vatten tar bort sockret i stekpannan jättebra.

• Microlys

TeeLo - Ja det ska minsann jag också testa, det är ju inte brända mandlar visserligen men ack så goda de också kan jag tro!

• TeeLo

Microlys:

Nä.. men vet du vad! Om man rostar mandlarna i ugnen innan man lagar till det rosa så blir det ju mumsfillibabba!
    När jag ber om brända mandlar i godisbutiken så får jag sådana rosa iallafall.. hihi!

Lycka till...

Jag är skitnervös, ska göra i morgon!

• SiLiOs

Sambon hävdar att mandlarna med rosa gojs på är äkta brända mandlar - själv hävdar jag motsatsen

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • Microlys

Jo det är faktiskt sant, det är de rosa som är brända mandlar... de andra skulle jag nog kalla kanderade egentligen... för kanderat är ju sådant som har ett lager socker utanpå sig.

• SiLiOs

Men de är ju också brända? Det andra är ju bara sötslisk

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • Microlys

Ja det är sant... hehe... men original-brändamandlar är de sötsliskiga rosa... men vi kan kalla de GODASTE för brända också tycker jag! Dem som vi menar!

• SiLiOs

Ja jag tänker INTE visa den här tråden för sambon

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
Svar på tråden Brända mandlar?