• TXgirl

NORRTÄLJE

Hej! Inom en inte alltför lång tid, hoppas jag, skall min man och jag flytta tillbaka till Sverige. Han håller på att söka jobb i Sverige. Troligtvis blir det i Stockholmstrakten. Jag håller på coh kollar runt på olika områden. Jag är själv uppvuxen i Tyresö.
    Jag har fått upp ett öga för Norrtälje, eftersom jag vill bo lite lantligare/småstadigare men ändå nära en storstad.
    Hur är det med att pendla mellan Norrtälje och Stockholm? Kan hända att min man kan komma att få pendla dagligen isåfall. Hur är staden i allmänhet. Känns det tryggt? Speciellt viktigt eftersom man förhoppningsvis kommer få utökning i framtiden. Hur är skolor osv?
    Tacksam för svar! :o) Önskar all en fortsatt härlig dag!

• Svar på tråden NORRTÄLJE
  • Duckan74

Pendlar inte själv, men det går bussar mellan Nortan och Stockholm och det är inte ovanligt att pendla. En kompis har gjort det i många år (åker numera bil) och tyckte det funkade ganska bra, men det var tidig uppstigning förstås.
    Hoppas nån med mer erfarenhet svarar dig.

• prickensmamma

Hej och välkommen till Norrtälje! (hoppas jag!)

det är en jättefin, mysig liten stad. Utmärkt att ha barn i! Jag är uppväxt här och bor här nu, med bebis som kommer i april.

Att pendla till Stockholm går jättebra, jag har gjort det själv i flera omgångar. det tar en timme med bussen, raka vägen så det är inga problem alls!

jag tycker Norrtälje är mycket tryggt, det är precis lagom avstånd till stockholm, lätt att åka dit men inte så nära så det blir jobbigt, vi har fortfarande småstadskänsla!

Hoppas ni flyttar hit! kram kram

• TXgirl

Duckan74: Såg att du tidigare skrivit ett inlägg om Rissne. Vad tror du om Norrtälje? Är det rörigt eller ganska lugnt?

• Duckan74

Haha, hoppsan då!

Norrtälje har jag bara gott att säga om efter det lilla jag upplevt själv och vad jag hört av de som bor där.
    Om jag inte var så fasligt bekväm av mig, vill ha nära till jobbet, kunde jag mycket väl tänka mig att köpa hus där.

• TXgirl

Prickensmamma: Är det några områden i Norrtälje som du rekommenderar? Har kollat lite på Solbacka, men det kan vara lite svårt när man sitter här borta i USA och kollar på hemnet.se. De hade några fina nya radhus där... men antar att de redan är sålda... jaja...

Och tack för välkomnandet!

• prickensmamma

Jag är uppväxt i Solbacka, det är helt underbart för barnfamiljer där. Finns förskolor och skolor och affärer inte alltför långt ifrån och det är jättefina områden. Är det hus ni ska ha så är det Solbacka jag rekommenderar, det är kanonfint!

Sen finns det i och för sig gamla och nya Solbacka, du kanske har tittat på nya, men båda är jättefina. De nya radhusen vet jag inte om de är sålda, jag var och tittade där för ett par veckor sen, de är väldigt fina i alla fall, men ovanligt dyra för att vara här i Norrtälje, men det är väl för att de är nya.

Annars är Kvisthamra ganska mysigt med hus också, där finns också allt relativt nära och det är väldigt lugnt och fint.

• TXgirl

Tack för tipsen! Skall kolla upp det! :o)

Svar på tråden NORRTÄLJE