• azzi

Hur ska jag möblera i sovrummet?

Jag har ett dilemma ang vårt sovrum, hur vi ska möblera det.

Kolla i mitt galleri hur jag tänkt mig:
    www.familjeliv.se/hem/azzi/galleri.php

Kruxet är, om jag möblerar om, att fondväggen kommer på fel vägg. Den brukar man ju placera vid huvudänden. Tror ni det kommer se konstigt ut? Sen tycker min sambo att det blir trångt med sängen inskuffad i ett hörn, han vill ha frirum runt om så att vi inte behöver klättra över varann.

Som det är nu så tycker jag att möblerna står så i "oharmoni" med varandra, det är bara rörigt.

Eller har ni något annat möbleringsförslag?

• Svar på tråden Hur ska jag möblera i sovrummet?
  • Katharina S

rummet är precis som mitt rum, alltså dörr och fönster då och jag har lixom min säng inskjuten mot väggen vid dörren om du förstår hur jag menar, ungefär så som du vill ha fast andra väggen, tycker de funkar bra, så sättet du vill ha på funkar säkert oxå då

• Smajla

Jag får nog hålla med din sambo, har ni möjlighet så är det bästa att ha sängen som ni har den nu, i mitten av rummet. Vi har inte möjlighet till det i vårt lilla sovrum och det är rent ut sagt skitjobbigt att både bädda och kliva i/ur sängen för den som ligger närmast väggen..

//Smajla
  • azzi

Katharina S
    Hänger inte riktigt med hur du menar, har du sängen där jag vill ha byrån?

Smalja
    Jo jag kan hålla med om det, vi hade så i vår förra lgh men jag som låg innerst störde mig inte så mycket på det. Men man kan ju kliva ur från fotänden också.

• cornelia2

Hmm, jag måste säga att jag tyvärr håller med din man jag skulle inte heller vilja placera sängen på det sätt du gjort i ditt förslag. Vill du ställa sängen framför fönstret skulle jag isåfall göra det med huvudändan mot.

En fondvägg bidrar ofta till ett rörigare intryck. Oftast gör man fondväggar för att "dela av/upp" ett rum. Är fondväggen målad i ert fall rekommenderar jag dig att måla hela rummet i samma färg.
    Andra knep för ett mer harmoniskt sovrum är att hålla sig till en färgskala. Möbler målade i samma färg eller samma ton ger ett lungare intryck. Likaså omönstrade gardiner, sängkläder och överkast. Har du matta på golvet? Välj en större modell. Det finns få saker så irriterande som mattor som är som små frimärken på golvet.

Jag har hjälpt några tidigare här inne med deras sovrum/vardagsrum. Skiss/bildförslag finns i mitt galleri, gå gärna in där och kika, hoppas det kan ge lite inspiration.

Lycka till.

• Smajla
    azzi skrev 2006-12-07 18:50:47 följande:
    Katharina SHänger inte riktigt med hur du menar, har du sängen där jag vill ha byrån?SmaljaJo jag kan hålla med om det, vi hade så i vår förra lgh men jag som låg innerst störde mig inte så mycket på det. Men man kan ju kliva ur från fotänden också.
    Jo, det är från fotändan min man får traska i och ur men han gillar det inte.. Skrattande
    //Smajla
  • azzi

cornelia2
    Det är tapetserat, väggar beige/äggskal och fonden i gråblå, inga mönster. Gardinerna är också omönstrade och möblera är enhetliga. Tyvärr finns det ingen plats med en matta som det är möblerat nu. Ska skissa på förslaget om att ställa sängen mot fönstret.

Jag kollar in ditt galleri, så kanske jag får lite inspiration.

• BabyJia

Jag hade behållt de som de ser ut nu om jag va dej...i allafall me sängen.

• azzi

BabyJia
    Om sängen ska stå kvar så måste garderoberna och byrån också stå kvar för de får inte plats någon annanstans.

Det som är missvisade nu på bilderna är att det ser så luftigt ut, vilket det egentligen inte är. Mellan säng och garderob är det bara 86cm och brevid sängen är det 93 på vardera sida

• arianne03

Cornelia, var är lampan "black fringe" ifrån som du har i ditt galleri?

(Ursäkta för OT)

• a halleluja moment

kan du inte ha sängen framför fönstret?
    garderoberna mot väggen vid dörren sen byrån vid fondväggen?

Himmeln har blivit en ängel rikare...men vi har blivit en älskling fattigare...ta vara på varandra
Svar på tråden Hur ska jag möblera i sovrummet?