• Jenna12

Fostervatten eller vattniga flytningar????

Hej allihopa?

På sistonde så tycker jag att det har varit lite väl vattniga flytningar i trosan. Kan det vara fostervatten som läcker ut?

Om det är det så kanske det börjar bli lite väl mycket eller???
    Det är trotts allt en liten,liten pöl i trosan nästan varje dag.

Är det för övrigt rikligt med vätska som kommer då vattnet går vid
    förlossningsdax? eller är det olika?

Börjar för övrigt drömma om att vattnet går varje natt nu. Vaknar sjuhundrasjuttioelva gånger /natt och tror att vattnet har gått.

Är nu i vecka 35.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Fostervatten eller vattniga flytningar????
  • Kossan mu

Det var så för mig åxå.åkte in på kontroll och det var vatten som sipprade.fast då hade jag gått över tiden lite..men jag hade det så länge men troddde att det var vattniga flytningar men det var det ju inte...

• Ms Jones

jag var på en förlossningsförberedande kurs i går kväll faktiskt, där vi pratade om just detta! Föreläsaren sa att flytningarna i slutet blir oftast glasklara och väldigt vattniga. Om man är osäker på om det är fostervatten som läcker eller ej, så ska man ta en bit frottéhandduk och lägga i trosan, gå runt med den några timmar och sedan känna på den. Känns den lite fuktig, är det ingen fara, men känns den tung och blöt, då kan det vara en vattenavgång.

Fostervatten ska vara glasklart med lite "vita prickar" i (fett från babyn) eller så kan det vara grumligt, eller värre, om bebis bajsat i vattnet, grönaktigt.

Testa det med handduken, är det så att det "rinner" hela dagen så kanske du har en vattenavgång, men är det bara som innan, lika regelbundet som flytningar, är det nog ingen fara.

• Mamma till Filippa

Trodde vattnet började läcka,var då i v 38... åkte till förlossningen för att bli undersökt, visade sig att det är väldigt vattnig flytning... de blötte tom ner byxor ibland.

Sällan som vattnet läcker fick ja förklarat för mej... så du kan nog vara lugn, och är det vatten så fylls den mängden på igen...

• Katharina S

har hört att fostervatten kan läcka i små doser

• Ms Jones

"rinner" det konstant, liksom sipprar, så är det en vattenavgång oftast, testa med en handduk vetja! sipprar det lite hela tiden så blir den ju blöt.

• Jenna12

Tack så jättemycket för era svar. - Ms Jones jag ska testa med frottèhanduken bums.

Ska för säkerhetens skull ringa barnmorskan i morrn och få lite råd där oxå.

Än en gång tusen tack....

• ebben

Jenna-Fast det bara är LITE fuktigt så kan det visst vara vatten! Det där är en "missuppfattning".
    jag har läckt vatten,sipprat LITE då o då.O det var vatten fast jag ALDRIG var "blöt"!
    Kolla upp,bebben OCH mamma KAN få infektioner om det går för länge.....

• Jenna12

Okej Ebben ..tack... bäst är ju alltid att kolla upp och vara på den säkra sidan.

• ebben

absolut!
    Man är INTE nödvändigtvis BLÖT för att det är vatten,man BLÖTER inte ner en binda......jag är ett levande bevis på det.så jag VET hur det kan vara.....

• Jenna12

Jag förstår precis.

Föresten om nån av er har fött barn tidigare, hur mycket vatten kom när det verkligen gick på riktigt?

• ebben

ja,DÅ forsar det! men det kan alltså kallas 2vattenavgång" fast det bara sipprar yttepyytelite

• Mamma till Filippa

Ring till förlossningen och rådgör med dem, kanske får du komma in på kontroll...o då vet du juh säkert sen:)

• OlgaMatildah

det forsar inte för alla dock, min mamma var aldrig med om att vattnet gick så poff pang, hon har fött tre barn och aldrig upplevt det så, Så det kan nog vara olika.

• ebben

luktar det nåt? som havsvatten? spermaaktigt?
    i så fall är det stor risk/chans att det ÄR vatten! men ibland kommer så pass lite att man inte känner nån lukt........

• Jenna12

Mmmm ska nog ringa till förlossningen redan ikväll..för det luktar just lite spermaaktikt som du skrev ebben. Och det har det gjort i några få dagar, men först kom det så lite av den sk vattenaktiga vätskan att jag knappt reflekterade över det.

• ebben

Ring du! men jag tycker att om de nu säjer som många får till svar-att "ta på dig en binda o är den blöt om ett par timmar så är det vatten,annars är det bara flytningar" Så acceptera inte det.Säj att du vill in på koll. För bebbens skull.Imorgonbitta kan du ju åka in.......

• Jenna12

Pratade precis med förlossningen här i Stockholm och dom tyckte faktiskt att jag skulle komma in med detsamma och göra en kontroll.

Så nu ska jag och maken åka, så hoppas vi på det bästa. Lika bra att göra det för att stilla oron och för att utesluta annat knas tyckte dom.

Tack för alla svar

Svar på tråden Fostervatten eller vattniga flytningar????