• Mattea

Hur länge har ni tagit Puregon?!

Jag går på Puregonbehandling för att vi ska kunna framkalla ÄL för ett "naturligt" befruktningsförsök (dvs vi försöker på egen hand i verkstaden, ingen IVF). Jag har tagit Puregonsprutor i två veckor (75 enheter/dag) och var idag på återbesök hos gyn. Återigen konstaterade han att mina äggblåsor var för små och att jag därför ska fortsätta med sprutorna i en vecka till (och öka dosen till 100 enh/dag).
    Mitt tålamod börjar tryta och modet sviker... Hur länge till ska jag ta mina sprutor? Snälla, finns det någon som har gått igenom samma behandling och kan bidre med egna erfarenheter så skulle vore jag jättetacksam...

• Svar på tråden Hur länge har ni tagit Puregon?!
  • Dahlia

JAg är inne på 7:e behandligen med puregonsprutor...

Jag har som längst hållit på i 3 veckor innan det blev en äggblåsa. Längre än så bör man inte hålla på då slemhinnan blir gammal.
    Men på en vecka kan det hända mycket

Annars får man avsluta och ta gulkroppshormon i 10-14 dgr och sen börja om på nyttt.

Jag vet att tålamodet tryter ordentligt när det tar lång tid innan det blir en äggblåsa...

Lycka till

Hur många puregon-försök får ni innan det blir ivf?? JAg får göra åtta och e nu inne på sjunde.
    Det här försöket skavi även kombinera med insem...

• Mattea

Tack Dahlia för ditt svar, nu känns det mycket bättre.
    Det här är första försöket men funderar på att gå på IVF direkt nästa gång (privat).

Hur långt har du hunnit med omgång 7 (vilken dag i behandlingen och hur stor dos/dag)?

Kram

• Dahlia

Jag e på sprutdag 11 idag och tar 75 ie per dag.
    I torsdags var jag på vul o hade bara en slemhinna på 4 mm och en äggblåsa på 10 o en på 9 mm...
    Så den på 10 mm bör ju vara ca 14 mm idag om det ser ut som alla andra behandlingar ja har gjort.

Bra att man svar kunde få dig lite lugnare.. Men jag förstår precis din oro när man sprutar så länge. Men som sagt, jag har sprutat i upp till tre veckor.

Förtsår att du vill gå på ivf direkt nästa gång, så böjar jag oxå känna nu.. Ångrar att vi inte körde på det direkt förut men man e ju alltid klokare med facit på hand.
    Men nu kör jag åtta ggr som vi bestämt från början, det e ju bara en gång till sen blir det ivf.
    Varför ska ni köra privat? Är det långa köer i ert landsting??

Här har vi tur, inga köer.. bara några få månader och tre gratis ivf + fet.

TRor förresten att när du ökar dosen med så mycket som 25 ie så kommer det att hända grejer på dig
    Vill ni inte samköra med insem om ni ändå ska gå på ivf direkt nästa gång?

• Mattea

Hoppas att 100 ska ge resultat, den som väntar på något gott...

Jag lär mig nya saker hela tiden på Familjeliv. Hur menar du med att samköra insem samtidigt som IVF? När man gör IVF plockas väl ett antal ägg ut för befruktning och sedan lägger man tillbaka 1-2 st igen. Hur funkar insem i kombination med det?

Du är stark som har gått igenom det här sju gånger. Ger mig lite distans - det här är ju första gången för mig.

Där vi bor är det 1,5-2 års kö till IVF via landstinget. En genväg är att göra det privat för att slippa vänta. I vilken del av landet bor du?

Att äggblåsorna växer ca 1,5-2 mm/dag är normalt tror jag (det var vad min gyn också sade) så du kommer nog att ha fina ägg tis/ons nästa vecka. Hoppas att allt går bra! Avslutar du sedan med en Ovitrelle-spruta?

Mina äggblåsor är inte lika pigga, jag var också hos gyn i torsdags och då var den största 8 mm efter två veckors behandling. Veckan innan var den största 6,5 mm - ingen kanontillväxt på en vecka direkt...

Lycka till med din behandling och håll mig uppdaterad om hur det går!

Kram / M

Kram /M

• Dahlia

Nej jag menar bara puregonbehandling kombinerat med insemenation.... Hihi lite svårt att göra insem och ivf samtidigt, då plockas ju alla ägg ut

Ja äggblåsan växer mellan 1,5- 3 mm per dygn när den väl sätter fart. Den växer lite snabbare mot slutet. Det e därför det kan gå så fort helt plötsligt trots att det gått jättetrögt innan...

Fast att öka dosen på puregon kan göra jättemycket så hoppas på en bra tillväxt.... När ska du tbx och kolla nästa gång? Borde vara nån gång denna vecka kanske?
    Men funkar det inte så e det bara att öka dosen ytterligare till nästa gång.

Ja jag förstår att ni inte vill vänta i upp till två år på landstingsfinansierat försök. Det hade inte vi heller gjort..
    Vi bor i västmanland och det känns lite lyxigt att ha så kort kö och så många gratis försök.. Det finns ju de som har upp till 4-5 års väntetid långt upp i landet tyvärr!

Vad e det som gör att ni går på fert. behandling? Är det din ägglossning som inte e som den ska??
    Jag har pcos och ingen egen ägglossning så det e därför vi fått gå så länge... Tyvärr!

Svar på tråden Hur länge har ni tagit Puregon?!