• MrsMurphy

    Butiksanställda! Se hit! Del 2!

    Hej allesammans! Skrattande

    Här får vi fortsätta knåpa ihop en manual till våra kunder!

    Kom ihåg att det ska vara förankrat i verkligheten och att vi gör detta med glimten i ögat!


    Går allt för lätt blir man fort dum...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-07 21:21:02:
    Har lagt in manualens första 180 inlägg på första sidan här istället för att länka till gamla tråden!
  • Svar på tråden Butiksanställda! Se hit! Del 2!
  • MrsMurphy

    1. Du ska INTE dra personalen i håret när du vill ha hjälp!
    2. Förstöra varorna litegrann för att sen pruta i kassan.
    3. Inte prata/tilltala/kalla personalen: men lilla gumman, tant eller jävla hora.
    4. Svara i mobilen när du precis ska betala och stå där och prata obekymrat medans kön växer bakom dig.
    5. Skaffa för guds skull en vanlig plånbok och avskaffa alla dessa gummiband!!!
    6. Avbryta när personalen hjälper en annan kund. Om man skulle vara hjälpsam mot dig så är man oftast med automatik väldigt otrevlig mot kunden man redan hjälper. Vänta på din tur istället!!!
    7. Du ska inte säga till butikschefen att hon ser bättre ut med smink.!!!
    8. Du ska inte uppmana ditt barn att ge pengarna till TANTEN när TANTEN är 22 år.
    9. Om varan är slut hos leverantören så kan jag tyvärr ej tillverka en ny på lagret hur mycket du än tittar med hundögon.
    10. Är varan slut i butiken kommer jag ej buda 50 kronors varan i taxi från en annan butik och allra minst efter stängning.
    11. Stänger butiken, så är det faktiskt så!
    12. Be den synbart gravida tjejen på avdelningen klättra upp på en stege och plocka ner en 20 kgs espressomaskin bara för att du vill kika närmre på just den färgen.
    13. Du skall inte hota dina barn med att "tanten" i kassan slår dem om de är olydiga!
    14. Komma med en påse med 100:- i 50 öringar (som går ut som betalningsmedel dan efter) på nyårsafton 1 timma innan butiken stänger och det finns en personal i butiken.
    15. Du skall definitivt inte använda provrummet som toalett!!!
    16. Om du mot all förmodan får lån personaltoaletten för ditt barn har bajsat ner sig fullständigt så var snäll att lämna toan i samma skick som när du kom. Dvs inte en överfull blöja på golvet och bajs nedkletat lite varstans.
    17. Du ska inte skälla ut kassapersonal för att butiken inte har rosa nattlinnen med hellånga armar bara för att din fru vill ha just ett sådant.
    18. De stora dockorna som har kläder på sig är ganska tunga och således inget att leka med. Dessutom är det VÄLDIGT dyra. Det är inte personalens fel om ditt barn klämmer sig eller välter en sådan docka.
    19.Du bör inte kontakta butikens försäkringsbolag när du tappat en ketchupfalska på benet och fått ett litet(med betoning på litet!) sår som _aldrig_ läker.
    20. Du skall betala H E L A priset inte lägga fram det du känner är ett bra pris, ta varan och gå, medan du säger "jag tänker inte betala mer än detta".
    21. Plockar du smågodis, SNÄLLA gå fram till kassan och väg då och då så att du inte plockar i för en femtilapp och har bara en tjuga med dig!
    22. Om du nödvändigtvis måste knarka, ta gärna med dig sprutan när du går.
    23. Om du nödvändigtvis måste onanera, kolla var övervakningskamerorna är först och snälla! Gör det inte framför tonårsflickor!!!!
    24.Använd inte kassörskans personaltelefon till att försöka slå in din kontokod.
    25. Du ska inte stå i kö i 10min för att sedan komma fram och slösa ytterligare fem på att leta fram inlämningskvittot i plånboken i väskan som du dessutom behöver glasögon för att se!!!
    26. Du kan inte prova en eltandborste innan du köper den.
    27. En sommarvikarie kan fråga en ordinarie om hjälp när hon/han inte kan svara dig. Detta går dock inte snabbare om du suckar, stönar och frågar högt "varför anställer de inkompetent personal här?"
    28. Du ska inte ha en påse mögliga äpplen där du lägger din hyrda video i.
    29. Stå inte och klipp ur alla de 17 rabattkupongerna i kassan när kön bakom dig är svinlång.
    30. Om du har medlemskort, snälla leta reda på den innan du kommer fram till kassan istället för att där ställa dig och gräva i den gigantiska väskan och i de 3 plånböckerna med de 100-tals korten som du har.
    31. Om du köper en bok och läser den. Boken räknas inte som defekt och får bytas för att du tycker att boken var dålig!!
    32. Sluta säga: "Åååh, stackars er som måste jobba julafton, ALLA borde få vara lediga då" när du själv kommer in & handlar på en julafton!!
    33. Stå inte och tjafsa med kassapersonalen om att det visst finns pengar på bankkortet, fast vi har provat 10 ggr och det varje gång står "Medges ej"
    34.Slå inte personalen på benen med din blindkäpp o kalla dem för öknamn, speciellt inte om du inte ens är i behov av den jämrans käppen!
    35. Fråga inte "varför finns tangentbordet inte i grått?". Hur sjutton skall jag veta det...
    36. När du lämnar in en trasig fritös snälla torka av det värsta flottet och annat , det är inte roligt att ta i något som ser ut att ha badat i flott.
    37. Nej, jag tänker inte hämta varan i vår andra butik för att du är trött i fötterna.
    38. Nej, jag har inte telefonnumret till våra största konkurrenter!
    39. Försök inte lämna tillbaka varor på öppetköp som har långa hårstrån på sig, droppar kaffe eller har andra tydliga tecken av att den har blivit använd och påstå att du inte ens tagig upp den ur kartongen.
    40. Ta inte en av pennvässarna som är till försäljning och ställ dig och vässa alla dina pennor och sen lämna butiken utan att köpa pennvässaren!!!
    41. Du ska INTE hota folk me PISTOL för att du inte kan förlänga ditt sbonnemang!!!!
    42. Om en vara hade kampanjpris julen 2005, så kostar varan antagligen inte det 9 månader senare.
    43. Man har öppet köp på varor en månad men det innebär inte att
    man bör lämna tillbaka svts julkalender i januari.
    44.Säg inte att du tagit varan i "5 kroners lådan" när det inte finns en 5 kronors låda i butiken.
    45. Gå inte in på lagret och rota för att den varan du vill ha inte finns i butiken.
    46. Snatta inte en tröja och hävda att du bara skulle prova den hemma och komma och betala sen!!!
    47 och bara så att ni vet..jag bryr int mig om hur mycket pengar ni har spenderat i butiken för om ni snattar så kommer jag att polisanmäla och jag tar inte hänsyn till att du är gammal och jag skiter i hur du förklarar det för din familj.
    48.Försök inte att återlämna en vara som inte är köpt i butiken och hota personalen med polisänmälan när det inte går!
    49. Komma inrusande i butiken under värsta rusningen en lördag, under en lönehelg och skrika "vi behöver tillgång till en dator med internetuppkoppling NUUU" för jag kommer inte ge upp min kassadator för det!
    50. Om du är förkyld, införskaffa näsdukar!! Personalen uppskattar EJ att torka upp snoret som droppat från kassadisken! Skrikandes


    Går allt för lätt blir man fort dum...
  • MrsMurphy

    51. Om din elvaåriga dotter köpt stringtrosor utan ditt medgivande, skäll då inte ut mig efter noter och kalla mig inte heller ansvarslös för att sedan tvinga mig att göra retur på trosorna (vilket jag inte ens får göra). Din dotter är inte mitt ansvar!
    52. Kassörskan är inte ansvarig för butikens priser, hur mycket du än klagar på dem och försöker gadda dig ihop med de som står bakom dig i kön.
    53. Vi har ingen skyldighet att ersätta de tomater som du, efter att ha betalat, kastat mot en annan kund för att du blev förbannad
    54. Klaga inte på kassörskan att det går långsamt när det är 20 meter kö och dagen innan julafton kl 20.00
    55. Öppna inte varenda förpackning med påslakan för att se hur de ser ut, fastän de ligger i genomskinliga påsar!
    56. Du bör inte, under några som helst omständigheter _vissla_ på personalen för att få uppmärksamhet! Vi är inte hundar!
    57: Försök inte lämna tillbaka en mobiltelefon som du har BORRAT i!
    58: Säg inte din pin-kod högt till kassörskan, personen bakom dig i kön kanske inte är en en ärlig typ och rånar dig utanför sen.
    59. Personalen som arbetar i butiken ritar inte upp butikens lokaler och således inte ansvariga för trappor etc. Alltså inte snällt att skälla ut personalen för trapporna och om man tänker ett snäpp längre så behöver du som kund gå där ytterst sällan men personalen måste springa i dom HELA dagarna. (riktar sig till östermalmstanter som är trött i fötterna efter att ha shoppat hela dagen och kräver att man ska bära ner hela sortimentet)
    60. Det är inte ok att försöka sno en insamlingsbössa med 58 kronor i och därefter mordhota personalen när dom kommer på dig.
    61. Jag ger blanka f-n i hur LÄNGE du har varit kund hos oss, du har inte RÄTT till rabatt!!!!
    62: Låt inte personalen få dåligt samvete för att du låter din 7åriga son köpa ut cigg *han har inte råd och ber dig om pengar till dem tom.* och sedan när personalen ber om lägg, tar ciggen och säger att de är till dig. (Vilket de uppenbarligen INTE är.)
    63: Nej, du får inte lämna tillbaka ett par skor på öppet köp som fortfarande är våta efter tvätt. dessutom har du inte fått bort alla gruskorn!
    64: Nej, du får inte reklamera skorna för att du fått skavsår av dem!
    65. Du behövr inte skuva fram alla varor på bandet, det går av sej självt!
    66. När du lägger upp på bandet: Börja inte med skorpor, bröd och tomater, för att sen lägga upp en tio-kilossäck med hundkäk!
    67. Lägg inte små pantkvitton på rullbandet, för att sen fråga vart JAG gjort av dem!
    68. Du får bara bonus på summan efter att panten dragits. Varför? För att du redan fick bonus på samma pengar när du köpte flaskan. Har du inte köpt den hos oss? Nej, men det jag kan jag absolut inte göra nånting åt!
    69. Nej, jag kan inte ge dig två telefoner värda 4000:- /styck till priset av en och det spelar ingen roll att du är kund sen innan och nej, du kommer inte få den rabatten hos vår konkurrent heller.
    70. Nej, jag får inte 4000:- i provision på datorn jag säljer för 8000:- till dig, men det hade varit väldigt bra i ofs : - D
    71. Nej det är inte ok att kalla kassörskan för slyna och börja gråta när du inte har pengar på kortet till dina folköl. Inte heller är det ok att säga att det är kasörskans fel att din man nyligen dött. (samma kund)
    72. Nej, det är inte ok att ta en parfym, lyfta på kjolen och spruta parfym mellan benen. Det är inte heller ok att, då någon ber dig sluta, lyfta upp kjolen lite mer och på djup finlandssvenska be mig titta på dina bensår.
    73. Uppriktigt sagt så struntar jag fullständigt att din mormors mor kommer från Brunflo och var sömmerska på 30-talet. Jag skulle väldigt gärna ta betalt av de 6 kunderna som står på kö bakom dig nu!!
    74. Om ingen finns i informationen så är det antagligen som så att personalen hjälper andra kunder och snart är tillbaka. Invänta personal istället för att gå genom lagret till personalrummet och kräva hjälp från den som sitter där och intar sin lunch!
    75. Försök inte att lämna tillbaka ett hästtäcke som inte passade om det är fullt med stöv och fällpäls. Även om du hävdar att du bara har provat det en gång så är det osäljbart i det skicket.
    76. Om du mår illa, spy inte i fyndlådan med dvd filmer.
    77. Kom inte fram till kassan med en påse lösviktsgodis och munnen full med godis.(du kan inte ens säga hej) Och sen försöka med att du bara ätit en bit.....
    78. Att dörren till lagret är stängd och att det i allmänhet är lite bökigt att ta sig dit beror på att det INTE är ett tag själv-lager.
    79. Om personal letar efter en specifik vara åt dig, ta då inte tillfället i akt att pressa dig själv mot ryggen på den hjälpsamma tjejen och ställa dig och jucka som en hund.
    80. Det är ok att en polis som är stamkund inte bötfäller mej när jag missar att släppa förbi henne på högerregeln och hon får jaga mej genom halva stan med blåljus i 20 km för fort när jag haft mitt körkort i tre veckor. Då är det helt klart bättre att lägga in önskemål om brödsorter i butiken som jag lovar att infria. (Butiken ligger inte ens i samma stad som detta inträffade i!)
    81. Det är inte ok att komma med kundönskemål om varor när jag är ute i privata ärenden på stan på min lediga dag, alltså inte ens i butiken.
    82. Det är inte heller ok att fråga mej om priser eller att jag ska kolla efter varor på lagret eller stycka upp kött när jag på min lediga dag är och handlar mat i butiken tillsammans med min familj.
    83.Man får inte röka i butiken
    84. Man får inte ta in hundar i butiken
    85. Det är inte ok att låta sina barn gå in i affären med en chipspåse från konkurenten och sen som morsa komma in helt rabiat och trycka upp kvitto i ansiktet på mig och säga att en barn minsann inte snattar när man undrar om de ska betala chipsen som de bara går ut med utan att säga något.
    86. Rulltrappor är ingen lämplig lekplats för barn, speciellt inte när föräldrarna passar på att shoppa i grannbutiken.
    87. Om inte du vet vad din fru har för storlek på sina underkläder är chansen liten att jag vet det? Att måtta med händerna hjälper inte...
    88. Det är inte lämpligt att lämna sin ca 5 åriga son vind för våg och gå och shoppa i andra affärer, så att han börjar springa upp för en rulltrappa (som går nedåt) och slår sig blodig eftersom han ramlar hela tiden.
    89. Att du visar mig ett foto på din häst gör tyvärr inte att jag kan säga exakt vilken storlek h*n har på täcken, än mindre peka ut en passande sadel.
    90. Det är inte ok att, då du inte vet din frus bh-storlek, ta ett steg bakåt och stirra rakt på mina tuttar (gärna länge och väl) och efter det bedöma om din fru är större eller mindre. Det är inte mer ok för att du stirrar på min rumpa för att ta reda på vilken storlek frun har i trosor.
    91. Om du är ute efter en skrivplatta, fråga efter en skrivplatta. Håll inte på med ordbajseri i 5 minuter och sen skälla ut personen som är ansvarig för att hon aldrig hört talas om den produkten trots 7 år som ansvarig. Och sen storma ut jättearg för att alla använder det ordet om skrivplatta och att hon är dum i huvudet.
    92. Om du inte orkar gå tillbaka med en vara som du ångrat att du tog, släng för guds skull inte ner den i glassfrysen. Speciellt inte när det handlar om kött för över 300 kr!
    93. Försök inte snatta gurkor i gummistövlarna.
    94. Låt bli att gömma ölflaskor i glassfrysen. Det är inte alls särskilt trevligt att torka upp i frysen och torka av glassarna när flaskorna har exploderat.
    95. Försök inte hävda att vi ALLTID haft damstrumpor upp till storlek 45. Det har vi aldrig haft. Det spelar ingen roll att du står och vrålar att du alltid köpt sådana hos oss, vi har aldrig haft sådana och nej, det är inte jag som är korkad!
    96. Om du vill ha lårhöga nylonstrumpor, säg då det. Säg inte vanliga nylonstrumpor, eller sockor, för det är en helt annan sak. Avsluta inte det hela med att säga att jag är korkad för att du inte kan uttrycka dig klart.
    97. Om du nödvändigtvis måste snatta den där osten så att vi ser dig, var snäll och göm den inte baktill i byxorna. Vi kan inte gärna lägga ut den i butiken till försäljning igen när den har varit där.
    98. Om du ringer till butiken för att fråga efter en sko så bör du ha lite mer info än att det är: En svart herrsko...jo för vi har ju bara en sån modell.
    99. Om du la undan något för två veckor sedan, låt bli att skälla ut personalen för att varan inte finns kvar när vi bara lägger undan över dagen.


    Går allt för lätt blir man fort dum...
  • MrsMurphy

    100. Om stövlarna du använt inte är till din belåtenhet för att du köpt dem för små, låt bli att kasta dem i huvudet på säljaren för att du inte får lämna tillbaka dem.
    101. Om varan inte finns på lager, gå inte in i personalens fikarum och skäll ut säljaren som har rast, och kräv för guds skull inte att hon skall åka hem med dem till er, efter att hon slutat för dagen!!
    102. När ni har fått massor av hjälp av en trevlig och serviceminded säljare som har lagt ner lång tid på er, säg då inte till säljaren sen att ni ska köpa allt på internet.
    103. Kommer ni in i en liten butik med bara en anställd och han eller hon uppenbarligen är på toa, låt bli att komma in på toaletten och skrika: "JAG VILL BETALA!!!"
    104. Om du köper ett comviq värdebevis att tanka på mobilen med, se då till att du faktiskt har ett comviq kontantkort innan du kommer tillbaka o skäller ut personalen i 20 min för att sälja falska värdebevis när det inte går att ladda kortet.
    105. Om du är ute efter att köpa en rakhyvel så är vi faktiskt inte intresserade av att veta vilket område du tänkt att raka med den eller var ditt hårväxtproblem sitter, än mindre intresserade av att titta på hur omfattande ditt hårväxt problem är
    106. Kom inte in 3 min innan stängning till optikern och pusta; Tur att jag hann, jag ska bara hämta ett par glasögon. Det tar inte tre min att lämna ut ett par nya brillor, vi vill också gå hem!
    107. Kom inte inrusande 3 min EFTER stängning och hävda att du har all rätt till det eftersom klockan inte är åtta på din klocka. Börja då inte prova kläder och bli inte arg när vi ber dig lämna butiken en kvart senare. Det hjälper inte att du anser att vi borde ha öppet till nio!
    108. Det ÄR inte personalens fel att DU fick en AVSTÄMNING just idag!
    109. Klassisk komentar: "Är detta ICA?" Hallå? Du har just köpt ICAs egna varor och jo, det står visst ICA supermarket på våra tröjor!
    110. Nej, man får inte prova bikini UTAN trosor på sig under. Och att sedan be om "en bikini som INTE är provad" när man själv gjort det - är BIG NO NO!
    111. Fryspåsarna vid kassan är inte gratis. Avsluta inte med att dra åt dig halva rullen och stoppa ner i påsen innan du lämnar butiken.
    112. Det är heller inte tillåtet att stoppa ner VARJE vara i en egen liten fryspåse. Ursäkter som "Men dom luktar annars" är inte godkänt när det gäller tidningar och kakpaket.
    113. Om du är inne på H&M och provar en småblommig sommarklänning, kom då inte ut från provrummet i den och ställ frågor till expediten som: "Tror du att de har den här på KappAhl? Fast kanske med lite, lite större blommor?" Jobbar man på H&M är man inte expert på KappAhl.
    114. Ska du snacka skit om kassörskan på ett främmande språk var då sker på att hon inte förstår vad du säjer.
    115. Kassörskan på ICA vet inte hur långa köerna är på Konsum.
    116. Om du köper vaxduk på metervara, så låt inte ungarna där hemma först prova om den håller för gaffelhackning innan du kommer tillbaka med den och säger att du vill lämna tillbaka för den passade inte hemma. Man byter inte tillklippta bitar och definitivt inte med hack och revor i!
    117. Bara för att du som kund är helsäker, ändrar inte det att hyllan som stått på ett visst ställe i flera år var någon annanstans förra veckan när du var och handlade och det är anledningen till att du nu inte hittar just de varorna.
    118. Fråga aldrig butiksbiträdet om de har uppstoppade hamstrar i butiken när du haft död på barnbarnets hamster.
    119. Om varan kostar 399:- i ordinarie pris är det mycket otroligt att vi förra veckan sålde den för 99:-, förmodligen har du tagit fel på vara eller på butik.
    120. Det är inte ok att stå och sortera dina pengar på kassadisken efter du betalat. Allra minst när det rör sig om ca 15-20 000. Det vimlar av ohederliga människor och var snäll att inte snäsa av mig när jag poängterar det.
    121. Om du kommer in i butiken 5 minuter innan stängning; försök då inte få butiken att vara öppen 30 minuter längre för att du faktiskt kört hela vägen från göteborg, och ifrågasätt inte då varför vi har öppet till 14 idag lördag men 16 imorgon söndag när vi öppnar 9 idag och 12 imorgon. Vi vill oxå gå hem i rimlig tid en lördageftermiddag.
    122. Om det grävs i gatan utanför affären och du tycker att det är jobbigt att gå runt och trassla för att ta dig in, skäll helst inte ut den nya kassörskan för att det är en grop i gatan och, när hon nervöst säger "Det kanske inte är vårt fel", snäs då inte av henne med att hon "måste ha bättre kontakt med kommunen".
    123. Om du sprungit över halva stan för att hitta en vara och till slut hittar den i vår butik med hjälp av mig. Skäll då inte ut mig för att konkurrenterna inte hade den. Ett tack hade suttit fint!
    124. Om din dotter har ett klippkort för att hon är student och det kortet enbart riktar sig till studenter så innebär inte det att du får ett för att ni är släkt plus att du pluggade för 35 år sen.
    125. Om ditt kort inte funkar att dra, var vänlig och slicka inte på det innan du ger det till kassörskan.
    126. Om du haft dina pantkvitton i börsen i flera år så att texten försvunnit så att jag inte kan dra in dom så är det inte mitt fel. Och nej, det hjälper inte att du säger att du är säker på att det var på 52:-
    127.skäll inte ut oss när vi svarar i telefonen "välkommen till onoff det är xxxxxx när det igentligen är svensk skolfoto du söker.
    128. Om du ska söka kredit måste du ha ett giltigt legitimation med dig och det duger inte att ha med dig en kompis som kan intyga att du är sven svensson.
    129. Kalla inte kassa tjejen för LILLA GUMMAN samtidigt som du klappar henne på huvudet.
    130. Om du är man och köper damunderkläder så vill vi i personalen inte veta att du blir kåt av dom och ska hem och runka.!!(lite mer information än vi behöver)
    131.Säg inte att Anna precis sa att du kunde få lägga undan sjukt mycket saker när Anna inte ens jobbar idag!!!
    132. Bara för att du köpte en julkrubba i en bokhandel för 30 år sedan så innebär inte det att alla bokhandlar har det i sortimentet. Skäll ej ut personalen för att de har ett uselt sortiment just pga att de ej för julkrubbor.
    133. Utgå ej ifrån att personalen i butikerna kan allt om produkterna. Allra minst i en bokhandel, vi kan ej ryska för att vi säljer ryska ordböcker. Vi har ej varit i alla länder som vi har resehandböcker över och vi kan inte alla funktioner i avancerade miniräknare för vi har inte pluggat den matematiken.
    134. När man som kassörska sätter sig i kassan, så betyder det att jag inte att jag ska vila benen, utan att jag ska öppna en kassa.
    135. Lämna inte tillbaka en vara som fästs med sugproppar med motiveringen "det här är skräp, dem fäster inte" när det i nästa sekund kommer fram att dina badrumsväggar inte ens är kaklade.
    136. Bara för att vi i butiken säljer ett fåtal lampor, anta inte jag vet hurvida lampkontakten passar i dina uttag i huset från 1923.
    137. Kasta inte korven på tjejen i kiosken för att du inte får gurkmajonäsen gratis.
    138. Ring inte Ica och fråga vad klockan är eller om man kan diska en gjutjärnspanna med stålull.
    139.Fråga inte tjejen som sitter på huk och packar upp varor om det där är hennes favoritställning i sängen
    140. Fräs INTE "Jag trodde det här var en lampaffär!" åt mig följt av diverse mindre smickrande ord bara för att vi inte säljer färgade glödlampor i vårt annars så breda sortiment. Jag föreslår ett besök på Buttericks.
    141. Är du jobbsökande får du jättegärna lämna in ditt CV för framtida behov, men bara för att jag inte ger dig ett jobb på studs behöver du inte klampa ut och muttra "jävla kapitalistkärring". (lite OT men ack så skrattretande)
    142. om en vara kostar 79kr försök då inte att få ner priset till 49kr genom att säga "men den låg i 49kronors lådan!"
    143. gå inte in på make up store och prova alla produkter för att sen fråga "har ni maybelline?"
    144. Om du ringt till Willys kan vi tyvärr inte koppla dig till ICA, även fast vi ligger i samma stad!
    145. Skäll inte ut bokhandelspersonal för att det är så gott som hopplöst att finna vinylskivor i handeln. Och att anledningen till det är att tillverkare är ondskefulla och vill tvinga folk att köpa nya apparater för att kunna lyssna på musik.
    146. Om du har en räknemaskin från 1972 är det inte en självklarhet att du ska finna tillbehör till den ute i handeln. Lite väl mycket dessutom att kräva att det ska finnas tillbehör till varenda apparat som tillverkas de senaste 50 åren i handelns sortiment på hyllorna.
    147. Det är inte ett måste att få gratis platspåsar bara för att det är öppningsdagen
    148. Om jag är inhyrd ifrån ett bemanningsföretag då är det svårt för mig att veta exakt var allting ligger när jag endast sitter i kassan. Var då vänlig att inte skrika åt mig att jag är korkad och inte borde jobba där.
    149. Om jag har rast och är på väg till lunchrummet, möjligtvis kan jag svara på en kort fråga men sen räcker det. Jag vill hinna äta oxå.


    Går allt för lätt blir man fort dum...
  • MrsMurphy

    150. Om butiken är utrustad med en inslagningsdisk med självinslagning. Skäll då inte ut kassapersonalen för att dom är en "lat idiot som inte kan lyfta på röven och gå dit", tror ej att de resterande kunderna i kön skulle uppskatta att inte få betala sina varor.
    151. Om du ska köpa varor för 500 kr, se då till att ta med pin kod eller legitimation. Det är en säkerhetsregel som faktiskt finns där för eran skull.
    152. Om du blir nekad att handla för att du inte har pin kod eller legitimation, ställ dig inte i kön igen och sen kräva att få betala för varje vara enskilt för att "personalen sa ju att det var större summor man kräver pin kod eller legitimation".
    153. Om du vill ha ut extra kontanter och jag säger "tyvärr, vi gör inte så här" så hota mig inte och be inte att få tala med min chef om vad jag inte tillåter dig att göra; det är han som satt reglerna och policyn så han är på min sida ändå. Gå till en bankomat istället.
    154. Kom inte in i butiken när vi är på väg att stänga dörrarna; vi som jobbar har liv utanför jobbet också. Å kom absolut inte in då om du inte ens vet vad du ska ha utan vill ha hjälp med att hitta en present åt din ... som är så å så många år gammal
    155. Om din rabattkupong gått ut, dra då inte en historia om döende farmödrar, barn på sjukhus och hjärntumörer. Det är aldrig så många sjuka familjemedlemmar som dagen efter en kupong.
    156. Om du inte har leg med dig då du ska betala med kort får du helt enkelt gå till bankomaten strax utanför. Det hjälper inte att du sliter upp vip-kort, patientbricka och betalkort för att bevisa att du är du. Detsamma gäller om ditt leg är för gammalt. Jag får inte ta emot ett två år gammal leg, det spelar ingen roll hur mycket du skriker och muttrar. Det är inte jag som sätter regler!
    157. Om du ser en försäljare skynda förbi dig när du står vid ingången till butikens lager med varor i handen anta då att hon är upptagen med kund.
    Om hon dessutom påpekar detta (att hon har en kund vid kassan som väntar på sina varor) när du kräver att hon ska ställa tillbaka en vara på en hylla som varken du eller hon når utan stege, fräs inte åt henne att hon "ju bara ska sträcka sig" då hon är gravid i 7:e månaden och hyllan är utom räckhåll. Acceptera att hon föreslår att hon ska hämta en stege och göra detta då hon har hjälpt sin kund borta vid kassan, Helst utan att sända fula blickar på henne och muttra att biträdena minsann jobbade hårdare förr.
    158. När det är fredag och rusning, och kassörskan just dragit varorna i din full-lastade vagn genom kassan, fråga inte henne om det kan finnas mer av någon vara på lagret då du inte kan finna den ute i butiken. Vi har personal på golvet av en anledning. Fråga dem! Kunderna bakom dig uppskattar inte att få stå att vänta tills du får beskedet och det gör inte kassörskan heller, som garanterat kommer att få de arga blickarna.
    159. Bara för att en person från ett fruktbolag delar ut gratis smakprov av kiwi i affären innebär inte det att den personen kommer kunna allt om vad som finns på lagret eller hur självscanningen fungerar.
    160. När alla vågaskiner till självscanningen är sammankopplade till samma databas tänker jag inte gå på att purjolöken minsan inte fanns i alla de andra som du provade, utan bara i den som jag använde.
    161: Skyll inte på att det måste ha varit din 1½åriga dotter som stoppat grejerna i väskan när du åker fast för snatteri.
    162. Om kassörskan lugnt ber dig skriva på återköpskvittot så gör inte kvittot till en boll och kasta det i ansiktet på henne.
    163. Kalla inte personalen för dum i huvudet för att du inte får lämna tillbaka en antennkabel du försökt montera en stickpropp på.
    164. Om du fått en rabattkupong som ännu inte börjat gälla, gnäll då inte och tala om för personalen hur jävla dåligt det är. Var glad att du fått hundra kronor att handla för istället!
    165. Ge dig inte in i diskussioner med mig och vårt datasystem. Nej, vi kan inte kolla när vi får in varor och det blir bara patetiskt om du hävdar att vi alltid kunnat det, men att jag bara är lat som inte orkar kolla upp det.
    166: Skäll inte ut mig och kalla mig obehaglig och förnedrande för att du inte får hyra bil när du har betalningsanmärkningar! Jag kan väl f*n inte hjälpa att du inte betalat dina räkningar!!!
    167: Tanka inte bilen full när du VET att du inte har pengar på kortet!
    168: Om du inte har tvättat din bil på flera år så blir inte bilen helt ren när du köper våran billigaste/enklaste tvätt.....kan det vara så svårt att förstå??
    169. Kom inte in i matbutiken klockan fem i ett på julafton med en vagn för att handla all julmat och KRÄV att personalen skall vänta på och hjälpa dig att plocka ihop allt! Vi har aldrig haft öppet till åtta på julafton, alltid till ett. Skäll inte ut oss för att DU faktiskt trodde att vi hade bättre öppet-tider än så!
    170. Slå och mordhota inte personalen för att pojk- och flickkläder är uppdelade på olika avdelningar!Det är ingen som har sagt att du inte kan eller får handla en rosa tröja från flickavdelningen till en pojke och vise versa!
    171. Provrummen är till för att prova kläder i, INTE användas som runkbås!!!


    172. När köpet har gått igenom och du håller kvittot i din hand är det försent att dra ditt medlemskort.
    173. Ser du inte skylten på lagerdörren? Det står: ENDAST PERSONAL.
    174. Försök förstå att det inte är jag som bestämmer vad bensinen kostar!
    175. Det manliga egot! Även fast jag är en 21-årig tjej som inte har jobbat på macken mer än 2 år så KAN jag faktiskt tala om för dig vilken olja, vilket lufttryck i däcken och hur du ofta du bör byta kylarvätska helt (m.m.). Men för all del, fråga hellre vår 15-årige svartrockare till praktikant (som säkert helst av allt skulle ligga hemma i sängen och lyssna på Marilyn Manson och skära sig i armarna) först bara för att han är av det manliga könet. Räkna bara inte sen med att min service kommer att vara helhjärtad.
    176. Det här är en bensinstation! Vi vet inte när bussen går till Malå och hur mycket det kostar.
    177. När våran butik går i konkurs och vi har utförsäljning på allt, så betyder det inte att vi säljer inredningen, dvs coca-cola kylar och andra hyllor. Det ska vara kvar till butiken som ska bli här efter oss.
    178. Tro inte att du kommer undan med 300 kr när du har lastat din kundvagn överfull med matvaror bara för att vi har 40% rabatt på utförsäljningen. Lämna sen inte majoriteten av varorna kvar i kassan (kyl-och frys varor dessutom) när du upptäckte att det blev "för dyrt"
    179. Säg inte "så här billigt borde ni haft det jämt" när vi har utförsäljningen, "då hade ni sluppit gå i konkurs"
    Ja- för det är säkert väldigt lönsamt att sälja varorna till långt under inköpspris.
    180. Om du inte dragit medlemskortet trots att vi frågat om du HAR ett ett medlemskort och du säger att du inte hittar det/struntar i det så dra inte fram det direkt när man har slagit ut kvittot och KRÄV att få din bonus registrerad när du har handlat för 11 kr.
    181. Glöm inte din rullator i butiken när du lämnar butiken!

    182.Kör inte med bil in genom skyltfönstret.
    183.Släng inte kläder och skäll inte ut personalen som var så snälla att släppa in dig, trots att vi höll på att stänga, för du hade en så viktig middag och visste exakt vad du skulle ha och det skulle gå jättefort...När vår butikschef hade ett flyg att passa. När vi 20 min. senare sa för 5e gången att nu måste vi släcka och stänga-kom igen där inne i provhytten....
    183. Kräv inte nya delar till dina varor för att du var så klumpig att lämna dem utan uppsikt på tunnelbanan att de blev stulna, det är inte butikens fel. Ring gärna HK och våran VD som har samma svar. BAD LUCK!!!!
    184. Som polis ska man inte lova höggravid butikspersonal att de INTE ska behöva vittna om någonting och sedan lämna ut personalens namn och privata nr. för att bli kallad till förhör. Det var mitt krav om jag skulle säga polisennåt alls. Men jag var tvungen att gå på två rättegångar, med spädbarn, som vittne för några löjliga saker. De var inte ens jag som ringde polisen utan en annan butik....!!!!!


    Går allt för lätt blir man fort dum...
  • MrsMurphy
    185. Inte vissla på personalen när de vill ha hjälp. Jag är ingen hund eller katt och kommér inte på lockningar.
    186. Ring inte till oss på OKQ8 bara för att fråga när Coop Forum på andra sidan älven stänger.
    187. Tränger inte före i kön och säg ursäkta men jag undrar en sak.... jaha men det gör 100 andra med... så ställ dig sist i kön tack....det är svårt att koncentrera sig på en kund när 5 andra bara ska undra saker vid sidan med....
     
    Går allt för lätt blir man fort dum...
  • MrsMurphy

    Ok gott folk! Nu är det bara att fortsätta! Jag sammanfattar inläggen mellan varven!

    188.


    Går allt för lätt blir man fort dum...
  • Alex26

    Du är BÄST!!!! Underbara komentarer.
    Jag bidrar med en som inträffade mig vid flera tillfällen när jag jobbade i butik...
    188. (Du står och packar upp kaffe) Kunden kommer och frågar - var finns kaffet någonstanns?

  • desi

    184. när jag går igenom med min plånbok i handen betyder det att jag är på väg på lunch och jag har bara en vis tid att slänga i mig lunchen.
    185. bara för att ni kommer med 10 st varor som är av samma sort så kan jag fortfarande inte ge dig mängdrabatt, hur mkt du än tjatar. 

    Ps . har inte orkat läsa igenom alla .. hoppas man kommit med nåt nytt


    Stolt Mamma till Moa Grace
  • desi

    189. när jag går igenom med min plånbok i handen betyder det att jag är på väg på lunch och jag har bara en vis tid att slänga i mig lunchen.
    190. bara för att ni kommer med 10 st varor som är av samma sort så kan jag fortfarande inte ge dig mängdrabatt, hur mkt du än tjatar. 
     

    ändrade bara nr


    Stolt Mamma till Moa Grace
  • Lychee

    191. Om butiken i fråga håller på att bygga om, och vi förklarar för dig att vi inte kunnat ta emot några leveranser pga att alla kylar står på lagret bakom, så förstår vi att ditt bakande kanske blir lidande, men det är inget vi kan göra något åt för tillfället.

    192. vid samma utbyggnad och vi inte har några kylar som helst ute i butiken, och du ber om en särskild ost och vi ska leta i våra kylar bakom och vi säger att "det är inte säkert att vi har den just nu för vi har inte kunnat ta emot några leveranser". svara då inte: "ja, men det vore ju väldigt konstigt om ni inte hade den, ni har ju alltid haft den" Kanske, men det har inte alltid sett ut så här i butiken.. eller?

    193. Om du vill köpa en tågbiljett och du får veta att vi inte har den tjänsten och du har en tågbiljett som du vill göra ett återköp på, bli inte förbannad på tjejen i kassan på ica då hon hänvisar dig till en tågstation istället.

Svar på tråden Butiksanställda! Se hit! Del 2!