I Göteborg fick man inte ge akupunktur under graviditet den perioden jag var gravid. Först när min son hade fötts fick dom tillåtelse o det har gett fantastiska resultat!
Jag fick akupunktur först när han var 10 månader, då kunde jag knappt gå igen...det går fram o tillbaka... Iallafall hjälpte det mig något helt makalöst o jag blev i princip smärtfri (i kombination med sjukgymnastik).
I min första graviditet var jag "dum" o envis o accepterade inte att jag var tvungen att ta det lugnt. I min andra graviditet var jag klokare o var sjukskriven från v.18 på heltid, begärde kryckor o vilade o vilade. Hemskt! Man känner sig helt värdelös men det är det enda som hjälper om man inte får akupunktur.
Variera ställning sitt lite, gå lite, ligg lite. Gå absolut INTE ut på några promenader det är rena döden för fogarna. Vattengympa med vissa valda övningar funkar men passa dig för allt som man gör i sidled.
Nej, i min andra graviditet gjorde jag allt som jag skulle, nästan;O). Man kan inte avstå allt. Pga orörlighet gick jag upp väldigt mkt, 35kg...pest. Det är väl det enda jag skulle ångra då, att jag fikade mig igenom 9 månader... Mitt råd är:var inte duktig i onödan-det straffar sig bara, låt dessa få månader av livet passera medan du tar det lugnt. Det ställer stora krav på omgivningen men vad ska man med familj o man om man inte får utnyttja dem när man behöver dem som bäst?!!
Kram på dig