• lillsmulan

foglossning och massage=bra??

Min gulliga svärmor tycker så synd om mig nu när jag har ont av foglossningen och vill så gärna hjälpa till på nåt sätt. Så hon undrade om massage eller floating skulle vara nåt som kunde hjälpa i alla fall för stunden. Är det nån som erfarenhet av det, eller har nåt annat tips på nåt som kna vara skönt??

• Svar på tråden foglossning och massage=bra??
  • Saika

Vet inte om massage är bra... Akupunktur är däremot super! Med el är det ännu bättre! Kan tillägga att jag hade mkt besvärlig foglossning o den sitter i fortfarande 20 mån e förlossn. av min minste.
    Vila vila vila o vila igen o akupunktur där emellan, så är det bara!
    Vill hon verkligen hjälpa dig så gör hon det bäst genom att åka o handla åt dig eller dammsuga tex.
    Har du inte kommit på knepen själv kan jag tipsa om sidenpyjamas i sängen under rumpan-lättare att vända sig. Plastbärkasse under gumpen i bilen är super när man ska baxa sig ur...det blir liksom bättre glid!
    Vila är bästa hjälpen säger jag igen! Massage har jag ingen koll på, annars vet jag nog allt som är värt att veta ang. foglossning...
    kram
    /Therese

• lillsmulan

Sjukgymnasten jag går hos ger inte akupunktur alls, de har som policy att inte ge akupunktur till gravida. Men jag har en TENS apparat som oftast hjälper när det gör ont. Det är min mardröm att detta inte ska försvinna efter förlossningen. Vet du om det finns nåt att göra för att undvika att det blir så? Finns det nåt du ångrar att du gjorde/inte gjorde och som du tror skulle ha gjort foglossningen mindre besvärlig och varaktig?

• Singo

Min sambo masserar mig varje dag, han går efter francos råd i tidningen "föräldrar och barn/att vara gravid" nr 2/2004. Det är jätteskönt. Annars använder jag tens. Ska börja med vattengymnastik om 2veckor. Det hjälper mig lite på traven i alla fall.
    lycka till!

• Saika

I Göteborg fick man inte ge akupunktur under graviditet den perioden jag var gravid. Först när min son hade fötts fick dom tillåtelse o det har gett fantastiska resultat!
    Jag fick akupunktur först när han var 10 månader, då kunde jag knappt gå igen...det går fram o tillbaka... Iallafall hjälpte det mig något helt makalöst o jag blev i princip smärtfri (i kombination med sjukgymnastik).

I min första graviditet var jag "dum" o envis o accepterade inte att jag var tvungen att ta det lugnt. I min andra graviditet var jag klokare o var sjukskriven från v.18 på heltid, begärde kryckor o vilade o vilade. Hemskt! Man känner sig helt värdelös men det är det enda som hjälper om man inte får akupunktur.
    Variera ställning sitt lite, gå lite, ligg lite. Gå absolut INTE ut på några promenader det är rena döden för fogarna. Vattengympa med vissa valda övningar funkar men passa dig för allt som man gör i sidled.

Nej, i min andra graviditet gjorde jag allt som jag skulle, nästan;O). Man kan inte avstå allt. Pga orörlighet gick jag upp väldigt mkt, 35kg...pest. Det är väl det enda jag skulle ångra då, att jag fikade mig igenom 9 månader... Mitt råd är:var inte duktig i onödan-det straffar sig bara, låt dessa få månader av livet passera medan du tar det lugnt. Det ställer stora krav på omgivningen men vad ska man med familj o man om man inte får utnyttja dem när man behöver dem som bäst?!!

Kram på dig

Svar på tråden foglossning och massage=bra??