• mrsbygg

HJÄLP, dottern fyller år på söndag. tårta till 15 pers?

Hej behöver hjälp, hade tänkt beställa tårta men sjutton va dyrt d var.
    så jag tänkte baka egen, vi kommer vara ungefär 15 pers och behöver göra någon enkel tårta..

behöver lite tips på innehåll som både vuxna och barn uppskattar, plus lite dekoration tips? trött på den gröna marsipanen man kan köpa och bara lägga på

Nån som vill hjälpa mig lite och komma med förslag?

• Svar på tråden HJÄLP, dottern fyller år på söndag. tårta till 15 pers?
  • mina1

Slå upp "pavlovatårta" någonstans., marängbotten som är skitlätt att göra och sen har man på vispgrädde/vaniljvisp och färsk frukt/bär, eller choladfromage och kiwi. Räcker lätt till 15 pers. Alla jag mött älskar denna tårta.

• Dino78

Jag gör alltid samma tårta för att den är enkel och enligt utsago god (äter själv inte tårta)
    Jag köper färdiga tårtbottnar och så smetar jag ut mosade hallon på den första bottnen och sen gör jag egen vaniljkräm som jag smetar på, sen på med en botten som jag mosar ut banan på och brer på lite grädde, sen på med sista bottnen, smetar ut grädde över hela och dekoererar med jordgubbar och så hyvlar jag över lite choklad som pricken över I:et!

DIF i själ och hjärta
  • myskatt

Till Tildes ettårsdag va vi kanske 20 pers max. En tårta räckte till alla.

Har bilder i galleriet.

Den innehöll mosade hallon, grädde och vaniljcreme. Banan och trössel ovanpå.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Mama2B

Gör en gräddtårta (eller två). Vi ska också ha kalas på söndag.
    Jag ska göra två. Köper färdig tårtbotten (ca 15 kr)
    I mellanlagren har jag mosad banan och hallon blandat med lite vaniljsås. Grädde på toppen dekorerad med delade vindruvor.

Man kan ju ha annan sylt mellan och på toppen bär eller vilken frukt man vill. Om man vill kan man ju ha gelehallon, non stop eller nåt annat godis på tårtan. Brukar uppskattas av barnen.
    Lycka till på söndag!

• Cassanna

Vi brukar köpa bottnar...Du får nog göra 2 stycken tårtor om du köper bottnar eftersom en tårta är till 8 personer.

I den ena brukar vi ha banan och chokladpudding och i den andra har vi färsk frukt och vaniljkräm.
    Sist blev det krossad, avrunnen annanas men det går lika bra med vad som helst egentligen. Smaksak med andra ord.

Jag har bild på vår dotters 1 års tårtor bland mina foton om du vill kika. Färgade grädden själv med röd karamellfärg!

Fick höra en skoj dekoration för någon dag sen...Konserverade päron kan bli både igelkottar och möss med hjälp av lite mandelflarn och russin...

Lycka till!!!

• Zahcro

istället för affärens färdiga bottnar så är en helt vanlig rulltårta bra. gör 2st i en långpanna o så har du något gott mellan dom och en nån dekoration överst

jag hade blåbär i min senaste tårta mkt gott!
    blåbär, hallon & jordgubbar finns frysta
    vaniljkräm (marsan)
    på en bädd av grädde olika frukter som garnering:
    vindruvor, bananer (lägg på sist om dom ska vara uppe blir lätt fula), mandariner på burk, ehmm.. finns frukt coctail på burk, annanas,
    man kan riva choklad

• Vårsolen

Mitt tips, gör 2-3 rulltårtsbottnar  och ha sen nån god fyllning imellan, jag brukar ha ett lager äpplemos eller jordgubbssylt, och ett lager vaniljkräm(marsankräm) och sen grädde å nått annat gott på toppen, smidigt, enkelt och framförallt gott-ja och sen blir den ju stor som en bakplåt också så den lär räcka till dina gästerSkrattande

• mrsbygg

tack för alla tips!! vet precis va ja ska göra, tar snuttans alla favoriter vilket är jordgubbar, banan och choklad! Så blir två tårtor me chokladmouse, jordgubbs sylt, och mosad banan! sen grädde uppe på och runt om...får ta kort sen om dom blir lyckade

Svar på tråden HJÄLP, dottern fyller år på söndag. tårta till 15 pers?