• je79ssie

"fuktskada + mögel"

HEJ..På ER ALLA..

Är det ngn som har eller vet ngt om "FUKTSKADA + MÖGEL"

Vi har tankar på att köpa ett hus, det var billigt och ligger otroligt bra till, nära skolan, dagis, banker och affärer, ja det som jag behöver då jag inte har ngn körkort, så är detta väldigt viktigt för oss i familjen...

Vi var o titta på ett hus 3 mil från GBG. Den var otroligt "USCH" den behövde renoveras,varje milimeter Men vi har bara råd med att ta lån på 1.5 mil...och med tnke på läget så är detta OTROLIGT BILLIGT..

Vi kan renovera övervonigen så den kommer att bli fin..
    Men det var där nere som var problemet.

Det var FUKTSKADA + MÖGEL på gillestugan + bastun så det skulle min sambo + bror fixa ta bort alla träpanel och matta och ta dit en lufttorkare eller vad det nu heter..

Vad tror ni?? kan man fixa detta själv, jag vet att man kan bli riktigt sjuka, vi har barn 5 år + 4 månader. Vi tänkte att man kan köpa huset 1 månad innan vi flyttar in så att de kan fixa det.

mgm som vet hur mkt och vem man skall anlita för att låta det fixa om man inte kan göra det själv..

kan man göra det själv??
    jag är desperat efter hjälp.

ha det bra

jessie

jag tycker verkligen att läget är bra och det var billigt...

• Svar på tråden "fuktskada + mögel"
  • Gnosis

1 månad är väldigt kort tid. Är det en större fuktskada krävs det ordentlig torktid. Annars är man tillbaka på ruta ett med fukt och mögel igen.

Jag skulle inte köpa huset. 
    Själv utvecklade jag astma pga fukt och mögel i källaren i mina föräldrars hus.
    Så nej, jag skulle aldrig chansa. Jag vet vilka konsekvenser det kan få. 
    Skulle inte utsätta mina barn för det.
  • Linda1976

Jag skulle aldrig aldrig aldrig ALDRIG flytta in i ett fukt/mögelskadat hus - no way!

Det finns nog en anledning till att det är så billigt - folk flyr när de hör om möglet! Tycker ni ska göra det samma!

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • OlgaMatildah

ALDRIG ett mögel hus , skulle aldrig någonsin köpa det.

• Akelois

Mögel är som en blomma kan man säga..det pollinerar precis som en sån..den släpper sporer som kan sätta sig överallt.
    Det är precis som pollen i spridningen..det är det "mjölet" som är allergiframkallande.
    Så även om ni tar bort det mögel ni SER så kan sporerna överleva upp till 100 år men blir det minsta lilla fuktigt börjar det mögla igen.
    Det mögel du ser, på 1-3 år har du fått 3-4 meter långa myseler.

Det ni kan göra själv för att hålla ner kostnaderna är att ha ett andningsfilter med täthet P3 och sen att ni river ut allt synligt mögel samt isoleringen som är i direkt närhet till möglet och en bit runt.
    Och sen att ni tar kontakt med en saneringsfirma.
    Kan låta dyrt att kontakta dom men det blir billigare i längden + att då VET ni att det är borta.
    Sen så slipper ni ju den fyskiska kostnaden eftersom ni river själv.
    Här uppe i Jämtland skulle dom här två behandlingarna gå på runt 10 000-15 000:-
    Men då vet jag ju inte vad det är för priser i Göteborg.
    Påpeka att dom ska båda borocolbehandla och ozonbehandla.
    Kolla även att det är en certiferad firma ni tar kontakt med.

//Akelois

• je79ssie

hej igen alla som svarat

Men om man tar bort alla träpanel och låta det torka även undertiden som vi kommer att bo där..

Sen när det torkat ordentligt så hade min sambo tänkt olägga en plåt mellan betongväggen och sedan gipsa det..

Öåter detta konstigt.
    Jag har oxå tänkt på det med barnen, verkligen, och jag vill inte utsätta dem för det hller.

Men jag trodde att det fanns ngt att göra..

Finns det verkligen inget som kan göra att få bort alla dessa grejer?? för alltid??

mvh
    jess

• Akelois

En plåt är bland det sämsta ni kan göra!
    Får inte betongväggen andas blir det bara mer mögel.
    Har ni tagit reda på VART fukten kommer ifrån?
    Tar ni inte bort källan till fukten utan bara sätter dit en plåt kommer möglet att fortsätta växa bakom.
    Betong är ett poröst matrial. (fukt kan sprida sig i det)
    Vad är det för typ av hus?
    Är gillestugan under marknivå?

Det finns saker att göra, dom jag nämnde i inlägg 4.

• Freiya

skulle inte heller köpa huset, hur mycket jag än ville :(
    men ska ni ändå köpa det, så hade jag tagit dit folk som hade tittat på skadan innan vi köpte huset och kollat vad de kan göra åt det och vad det kostar.
    grejen e ju som dom säger, det pollinerar, och det kan ju vara bra mycket mer mögel än det ni ser. tänk om i köper huset, öppnar väggen, och ser att det spridit sej längs hela husväggen, inuti, fastän man inte kan se det utan att öppna upp?

• Linda1976

Snälla snälla! Köp INTE!!

Det finns väl inget värre än att bo i mugghus. Och kommer det tillbaka, så lär ni inte märka det, utan kommer att gå runt och lukta gammal källare utan att ni märker det själva.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Akelois

Även om du öppnar upp och SER vart möglet är så är det bara en bråkdel av hur mycket det kan vara.
    Myseltrådarna ser du inte med blotta ögat (bara en liten del av dom alldeles vi fläcken) och dom trådarna kan som sagt vara flera meter långa.
    Som jag skrev förut så växer dom 3-4 meter på bara något år och dom trådarna leder även vatten så hittar dom en gynnsam fuktkälla nån annanstans blir det även mögel där efter ett tag.
    Därav MÅSTE en saneringsfirma behandla för att dom ska försvinna.
    Visst ni kan göra allt själv men det försvinner inte.

Tråkigt att man ska stöta på sånt här i ett hus man vill ha..hoppas det löser sig för er.

• je79ssie

hej igen..

huset är bisiktat av en man från anticemex..min sambo har pratat med honom per telefon och av honom lite råd...och han sa att det var hela gillestugan och lite i bastun..

de sa det att anledningen till varför det blev fukt och mögel var bara för att det byggdes träpaneler nära eller fast på betongen och då möglar träet... men om man tar bort det så skulle det visst gå an???

oh...vi har bara fram tills imorn på oss att bestämma

i hela gillestugan så är det ju 4 väggar, hänger ni med mig..

på ena väggen var det tegel och där var det inget fel..

men de 3 andra väggarna som var av trä var mögligt...

GILLESTUGAN är i källaren ja, och är byggd under marken, vi skall typ 2 år dränera runt om...

_mvh

• Sussie77

Själv hade jag aldrig flyttat in i ett fuktskadat och mögligt hus..spelar ingen roll hur billigt eller bra läge det än må vara.
    Vad händer om det visar sig att det kommer bli otroliga kostnader och att ni upptäcker att ni måste byta mer än vad ni trott och att ni inte har råd med det.
    Ska ni då bo bland all skiten?

Nej, jag hade inte gjort det, men det är min åsikt.
    Men kolla upp det väldigt, väldigt, väldigt noga och räkna hur lång tid det kan ta att fixa och hur mycket det skulle kunna kosta..och räkna då också grovt uppåt både i tid och kostnader så ni sedan inte bara sitter där.

• Sussie77

Och om ni absolut tänker köpa, ta dig en firma som får titta på hur det ser ut och hur allvarligt det är och låt dom kolla överallt.
    Men mitt råd är att inte köpa.

• Akelois

Även om ni tar bort och sätter dit en ny panel så kommer det ändå uppkomma mer mögel innan ni har dränerat.
    Tycker ni ska ta dit en saneringskille som kan förklara för er, en som verkligen vet allt om mögel.
    Just mögel är väl kanske inte Anticemex starkaste punkt utan man ska alltid vända sig till dom som är kunnig inom sitt område.

• je79ssie

vart skall jag söka??

jag har sökt inom saneringsfirma men jag hittar ingen gubbe?

mvh

• Redbit

Akelois: Om man tar bort möglet ordentligt och sanerar betongen är det inte säkert att möglet kommer tillbaka! Grejen är att du måste ha en luftspalt mellan betongen och panelen, med öppningar i över och underdelen så att eventuell fukt hela tiden vädras ut. Då kan det gå bra, för så länge det inte tillkommer mer fukt (efter torkning alltså!) kommer det inte att bli någon tillväxt i möglet.

Men den där dräneringen är nog inte heller någon dum idé om det ska hålla i längden! Vet ni att den nuvarande dräneringen fungerar? Finns någon spolbrunn där man kan spola ner vatten och se att det når dräneringsbrunnen? Fungerar inte dräneringen nu måste den göras om snabbare än om ett par år, om ni inte vill riskera fler skador.

Hör efter med Anticimex, jag anlitade dem för en "lukt- och mögelutredning" i ett hus jag bodde i. Tyvärr slutade det där med att jag fick riva ut alla golv, sanera grunden och lägga om golven igen, men de rekommenderade t o m en firma som tog på sig jobbet snabbt, utförde jobbet på avtalad tid och till helt OK kostnad!

• je79ssie

hej..allt bra??
    Att du kom ihåg detta...

jo vi köpte huset efter att vi pratade med mannen som besiktat huset...min sambo pratade med honom, rum för rum och vad som behövdes göras...det var inte så farligt som det lät trotts allt, och det är ju så att vi tjejer tänker mer än män
    så allt trä skall bort, avfukta och göra om, köpa mögeldödare osv..dränera inom 1 - 2 år..

jag vet att många tycker att man är dum som köper det, men vi har fått svar på varför det var fukt, och det stämde ju som vissa sa att det inte fanns ngn utväg för fukten mellan trät och betongen då bildades mögels, men trät skall bort...

tack så jätte mkt för svaret och rådet..det gav mycket..

god jul och gott nytt år
    mvh

• Mollie

Vi köpte ett hus med "förhöjda microbiella halter", alltså FUKT!
    Nu var vårt utgångsläge helt annat, men jag kan berätta vad vi har gjort för att få bort dessa halter!

Det som var anrigpet var ett duschrum och en gillestuga och det gälde 1 vägg, den väggen som är in mot marken (vi har sotueräng). Huset är byggt på 70-talet med s.k. riskgrund.
    Vi tog tag i duschrummet först, ett rum på 9 kvm helt tomt på saker förutom i ett hör där en dusch finns.
    Vi rev bort våtrumsmatta och golvmatta... Spånskivor hittades som stod direkt på grundplattan och bakom där fanns isolering ända ner mot golvet viket åxå var andripet. (se bilder i mitt galleri)
    När vi gjorde om där så åkte alla träreglar ut och ersattes med aluminiumreglar, isoleringen fick sluta en bit upp på väggen och spånskivor ut och in kom gipsskivor. Gipsskivorna sattes en bit upp, men luftspalt nere vid golvet och uppe vid taket.
    Nu ahr vi kaklat hela rummet och de tär bara inne i själva duschen som det är tätt, men ute i tummet finns luftspalten kvar. Så där kan vi aldrig ha vatten t.ex (jo, torka golv går). På golvet lades klinkers såklart, utan golvvärme vilket inte funkar då det torkar grundplattan och då drar den till sig mer fukt.
    Vi trodde att vi skulle bli tvunga att dränera om med från början men det visade sig att så inte alls var fallet. Vår dräneringsbrunn är så djup så det var inte nödvändigt!

Fråga om du vill veta mer, är trött nu coh aknske har glömt hälften... Men va inte rädd, det funkar att bygga om, OM man kan göra det själv kan man komma billigt undan dessutom, men man mpste vara NOGA med sånt här!

Lycka till!

• Bondbruden

Vi har också källare som inte luktar gott

Mitt råd till er är att se till att ingen luft från källaren kommer upp i bodelen innan det är sanerat. Sätt en fläkt som drar ut luften direkt från källaren och rakt ut och täta vid källartrappen (om det inte är dörr).

Om ni vill vara säkra på att inte få problem igen i källaren så ska ni inte ha någon väggbeklädnad och inget tätt golv i framtiden heller. Vi ska ha putsade ljusa väggar och antingen klinker (utan tätningsskikt) eller en genomsläpplig syntetmatta.

Svar på tråden "fuktskada + mögel"