• sophiie

Ams utbildning /kriminalvårdare

Är det någon här som också har sökt till denna arbetsmarknadsutbildning, som går avstapeln i jan/feb 2007 i stockholm?

nån som vill bolla lite ideer, tankar, då handläggarna på ams är lite svårtillgängliga......

• Svar på tråden Ams utbildning /kriminalvårdare
  • sophiie

Eller är det någon här som jobbar inom kriminalvården, anstalt eller häkten ??

• NoAngel

HAR jobbat på öppen anstalt i ca 3 år, men inte längre.

• hellgren

Jag håller på att utbilda mig till kriminalvårdare, men inte den utbildningen..

• sophiie

NoAngel; Hur är det med arbetstiderna? Dom säger att det är rullande scheman. men har man möjlighet till att lägga de flesta timmarna på dagtid under vardagarna?? Visst kan jag jobba helg, men inte jämt.......

hellgren; finns det en vanlig skolutbildning för att bli kriminalvårdare? Oj, nu blev jag intresserad... var finns denna utbildning? i att fall det inte går vägen med arbetsmarknadsutbildningen.....

• hellgren

Det är en KY-utbildning (kvalificerad yrkesutbildning), den söker man på samma sätt som högskola/universitet.

Jag går i Forshaga i värmland, vet inte om den finns någon mer stans..

• NoAngel

Där jag jobbade hade vi först, enligt grundschemat, var tredje helg, blev sedan varannan helg (12 timmarspass eller 13 timmars nattpass)!!
    Var mycket kvällar till kl.22, men på sluten anstalt och häkte är det ju tidigare inlåsning så då jobbar man nog inte lika sent (när man inte jobbar natt då).

• jessican

Jag har gått en utbildning i Vänersborg (KY) på 80 poäng som heter "Socialt arbete med inriktning mot kriminalvård, ungdomsvård och rättpsykiatrisk vård". På slutna anstalter så arbetar man mellan 8-20. Helgerna jobbar du oftast så långa dagar men på vardagar jobbar du kortare dagar.

• Heavenly Divine

Jag har inte gått någon sådan utbildning men har pluggat till beteendevetare. Arbetar sedan hösten inom kriminalvården, på en tung sluten anstalt - skitkul!!
    Oftast jobbar man mellan 8-20, ibland även kortare dagar fram till 16-17tiden. Det där är lite olika beroende på vilken avdelning man är på. Helgpassen är dock oftast mellan 9-20, och då arbetar man ungefär varannan till var 3:e helg.

• Heavenly Divine

ett litet inlägg till bara: många av de som började samtidigt som mig har INTE någon utbildning alls, utan har arbetat inom vitt skilda områden tidigare som egentligen inte har något med kriminalvården att göra. Så det verkar som att de mycket går på personlighet då de anställer och att man har en human människosyn.

• NoAngel

När jag började jobba 2002, så var det bara utbildningskrav på att man skulle ha godkänd Sv, En och Ma på gymnasienivå..

Men nu vill de helst (i "min" myndighet)att man ska ha någon relevant högskoleutbildning, behandlingsassistent eller Kriminalvårdsutbildning.
    När jag började jobba så fanns det ingen särskild krim.utb, så vi fick den genom jobbet när man jobbat ett tag och blivit tillsvidareanställd.

• sophiie

Det va ganska många som har eller jobbar inom kriminalvården! Jag är ju inte klar idagsläget att börja på ams utbildning, men har klarat fas 1. Så en lite bit på vägen är jag ju. Men då jag har fattat "tycke" för detta yrkesområde, så är det bra för mig att veta att man kan finna andra vägar in... Men det ulimata skulle självklart att gå på ams/kriminalvårdens utbildning..

Tack för alla svar!

• Miss Lau

Jag har jobbat extra som kriminalvårdare och trivdes jättebra. Där jag jobbade så var det många även av de ordinarie som inte var utbildade just kriminalvårdare. Det var jurister, beteendevetare, socionomer bl.a.

Jag tycker att du ska försöka få ett jobb på en anstallt innan du går utbildningen för att se hur det är. Om du nu inte har jobbat tidigare.

• sophiie

Just nu vill dom att man ska gå deras utbildning då det finns tillgängligt. Även om man söker till Hall anstallten idag, så måste man gå deras utbildning först, dock med betalt...

• Peak

verkar vara långa pass, hur många dagar i veckan arbetar ni då?
    Vad tjänar man?

• NoAngel

När jag gick i schema där det ingick natt så hade vi en veckoarbetstid på 36,..någnting timmar, när jag gick i schema utan natt så var arbetstiden 38h/vecka.
    Men eftersom vi hade ppa-schema (där man i ett datorprogram kan styra när och hur långa pass man jobbar) så var det väldigt omjämt fördelat mellan veckorna!

Jag jobbar ju inte som kriminalvårdare längre, men tror att ingångslönen ligger runt 18.000 nu om man har amsutbildningen.
    Vilket svider lite för mina fd kollegor som jobbat flera år men inte kommit upp i den lönen ännu..

• Peak

okej, det här vet jag inte vad det var för utbildning, det stod att utbildningstiden var betald, så det kanske var ams då?

• sophiie

Om utbildningen var betalad gick det nog via kriminalvården. När det går via ams så får man aktivitetsstöd. Så visst får man då betalat, men inte lön. Har tidigare sett annonser på ams där kriminalvården kostar på den anställde deras utbildning.

Va jag har fattat det så ligger ingångslönen allt mellan 17`-20`.
    Så det beror lite på vad man har i ryggsäcken.

• sophiie

KAM- Kriminalvårdens ArbetsMarknadsutbildning (i
    samarbete med ams)

KRUT- kriminalvårdens egna utbildning (utbildning för kriminalvårdens nyanställda)

KAM o KRUT är likadana utbildningar!!

Svar på tråden Ams utbildning /kriminalvårdare