• Anonym (jag skäms)

Jag skriker åt mitt barn!

Igår skrek jag och skällde på min 10-åring att jag har ont i halsen idag! Jag hade snällt och vänligt bett henne att gå och duscha efter idrottdag i skolan, för att vi skulle bort på fika. Jag bad henne säkert 20 gånger, jag sa dessutom att "nu har jag sagt till dej vänligt flera gånger, måste jag bli arg för att du ska förstå?". Sedan fullständigt exploderade jag. Skrek och svor åt henne i säkert 10 min. Saliven sprutade ur munnen. Hon blev livrädd. Jag får ordentliga utbrott ibland. (När hon var mindre kunde jag daska till henne men slutade med det efter att jag en gång reflexmässigt daskade till henne med det jag råkade ha i handen, vilket var en galge.) Vi pratade om utbrottet efteråt. Jag bad givetvis om förlåtelse, hon också. Jag sa att jag inte vill bli så här arg mer och att jag nu skulle ge henne 2 chanser. Gör hon inte vad jag ber om då så kommer jag att ta tag i henne och bära henne till duschen, matbordet eller sängen utan att jag skriker på henne. I natt har jag legat vaken och mått jättedåligt. Vi pratade om det igen idag på morgonen och hon sa att hon är rädd för mig ibland. Jag sa att jag mycket väl kunde förstå det och att det inte är ok att bli så arg. Jag sa att jag älskade henne och hon sa att hon vet det. Nu är hon i skolan men jag sitter här och mår så oehört dåligt över mitt beteende. Jag VET att jag beter mig som ett monster men det finns inget som kan stoppa mig när utbrottet kommer. Jag gick ut men hon blir då ännu räddare för att vara ensam hemma. Finns det någon som känner igen sig? Finns det någon som kan ge råd? Hon är en underbar tjej och min ilska går alltså alldeles för långt i förhållande till vad hon gör.

• Svar på tråden Jag skriker åt mitt barn!
  • Anonym (try)

Få tag i en terapeut så att du kan få hjälp med din ilska. Om du tycker att det är knepigt nu så blir det inte lättare under tonåren.

• Moisen

Hon måste ju ändå lyssna på vad du säger och göra som du säger ..jag hade också tappat tålamodet efter 20 tillsägelser...
    hade inte ens sagt till så många gånger ...

• Celindan

att "daska" är ju aldrig ok, att höja rösten avsevärt och skrika tycker jag ÄR ok, om hon blivit tillsagd så himla många gånger innan. En 10-åring MÅSTE lära sig att lyssna, och om hon blir rädd när du skriker - bra! Så länge hon inte utsätts för fysiskt våld anser jag det vara OK att utsätta henne för det obehag det innebär att ha en extremt uppretad och ilsken mamma som skriker och härjar. Det är ju hennes nonchalans som resulterar i din ilska, förklara det för henne. Förklara att om du måste tjata och hon skiter i vad du säger så BLIR du rosenrasande. Är man 10 år måste man lära sig ansvar, och att handlingar får konsekvenser.

• Kajee
    Celindan skrev 2006-12-08 10:09:31 följande:
    att "daska" är ju aldrig ok, att höja rösten avsevärt och skrika tycker jag ÄR ok, om hon blivit tillsagd så himla många gånger innan. En 10-åring MÅSTE lära sig att lyssna, och om hon blir rädd när du skriker - bra! Så länge hon inte utsätts för fysiskt våld anser jag det vara OK att utsätta henne för det obehag det innebär att ha en extremt uppretad och ilsken mamma som skriker och härjar. Det är ju hennes nonchalans som resulterar i din ilska, förklara det för henne. Förklara att om du måste tjata och hon skiter i vad du säger så BLIR du rosenrasande. Är man 10 år måste man lära sig ansvar, och att handlingar får konsekvenser.
    Nja - tycker nog att skrikande kan vara minst lika illa.
    Att psykiskt kränka ett barn kan sätta rejäla ärr i själen. Det är bättre att försöka hantera liknande situationer på annat sätt. Min dotter, som är 11, får jag tjata på en del. Men om hon tex inte duschar så får man ju förklara konsekvenserna av det för henne - och det är hon som får gå omkring och vara äcklig. Det vill hon inte. Handling -----> Konsekvens
    Men en 11-åring kan vara nog så trilsk. Så vad innebär "måste"? Det är bra att veta vad man anser är viktigt och vad som är mindre viktigt - så att man lägger krutet p årätt ställe och låter annat vara (då hon får "ta smällen").
  • blonde redhead

Celinda

Så att göra sina barn rädda är okej??!!
    Varken fysisk eller psykisk misshandel är okej!
    lir barnet rädda för dig är det psykisk misshandel!
    Eller man ska fostra sina barn med rädsla?!
    Är man 10 så är man fortfarande ett barn! Föräldern ska lär barnet ta ansvar, inte skrämma den till skrämma den till ansvar!

Till ts. sök hjälp för din ilska, det är inte okej! Och vad hade tioåringen att be om ursäkt för? Det var väl du som betedde dig hemskt? Visst du hade sagt till henne, men det finns andra vägar att gå än att göra barnet rädd! DU är vuxen och DU ska visa vad som är rätt eller fel!!

• Anonym (jag skäms)

I viss mån kan jag hålla med om att det är bra att bli arg. Jag är väldigt duktig på att visa känslor. Lika lätt till skratt som till tårar. Men jag är också orolig för tonåren. Jag vill ju inte att hon ska vara så rädd för mig så att hon inte vågar berätta viktiga saker för mig för att hon är rädd att jag ska bli arg.
    Jag funderar alltid på terapeut efter mina utbrott men vad kan en sådan göra? Har någon här gått och fått hjälp med att hantera sin ilska?

• Anonym (jag skäms)

Jag håller med dig blonde redhead. Det är därför jag mår så dåligt nu. Och jag ska må dåligt. Jag har misslyckats som vuxen. Det är därför jag skriver för jag tycker inte att det är ok att hon är rädd för mig!

• Kajee

Vad mina barn än berättar för mig så blir jag aldrig arg. Gjort är ju gjort. Men det får inte upprepas. Det är viktigt att de vågar komma och berätta. Sen får man naturligtvis ta en diskussion om hur lämpligt det är att slänga porslin i golvet eller komma hem en timme för sent efter avtalad tid.

• Celindan

kajee: jag förstår hur du tänker, jag föreställer mig dock inte att verbalt riktigt kraftiga tillsägelser/skrik skall ge sår i själen. Själv har jag fått stå pall för hårda ord och en del skrik när jag var barn, det har jag inte tagit skada av. En förälder är liksom heller inte mer än människa, och jag tycker inte att TS ska må dåligt för att hon skriker på sitt 10-åriga barn efter 20 tillsägelser och barnet fortfarande inte lyder. Hur ska man få ungen att fatta då?
    "Du kommer lukta äckligt om du inte duschar!" Handling-konsekvens.
    I all ära. Men om responsen blir "Det skiter jag i, jag orkar/vill inte duscha nu, jag gör det seeeen!"
    Man har bara så mycket tålamod, i synnerhet som förälder!

• Anonym (Mamma K)

Hejsan!

Alla har vi väl någon gång skrikit till våra barn i ren frustration?! Men frågan är om det är så effektivt? Barnen blir rädda och man själv får dåligt samvete.

Är du en person med "kort stubin" eller kommer det periodvis? SJälv blir jag 100 gånger värre när jag har PMS. När man är trött och orkeslös brukar tålamodet heller inte vara på topp. Om så är fallet kanske du borde ha en heldag för dig själv, göra ngn som får dej glad och harmonisk.

MAn kan ju alltd prova den klassiska räka till 10 metoden.

Ofta så blir det en bättre effekt när man ser sitt barn i ögonen och pratar i stället.
    Jag har märkt att skrk inte når fram lika bra i alla fall. OBS det är stor skillnad på att höja rösten och skrika!!!

Svar på tråden Jag skriker åt mitt barn!