• xxmeyaxx

Är det fel av Pippi att säga att hennes pappa är "negerkung"? Enligt Norska Riksradion är det..

Allt började med att den norska riksradions barntimme strök ordet ”negerkung” i sagan om Pippi Långstrump.
      Beslutet förklarades med att det var nödvändigt att ändra språkbruket i gamla barnböcker.
      De ansvariga på radion har fått både kritik och stöd i den debatt som blossat upp.

Inte ett modernt ord
      I dag når debatten Sverige i och med att frågan tas upp av författaren Kurdo Baksi på Aftonbladets Debattsida.
      ”Jag tycker att det är på tiden att avskaffa ordet ”negerkung” i Astrid Lindgrens böcker. Det hör inte hemma i en modern tid,” skriver Kurdo Baksi bland annat i sin artikel.
      På Astrid Lindgrens förlag Rabén & Sjögren tvingas man nu förklara för norska medier varför ordet ”neger” och ”negerkung” fortfarande finns kvar i Pippi Långstrump-böckerna.

Ordet står ändå kvar
      – Astrid Lindgren skrev de här böckerna på fyrtiotalet då ordet neger var ett vedertaget ord utan laddning, säger Erik Titusson, chef för information och marknadsföring vid Rabén & Sjögren.
      – Men att därför gå in nu och börja göra ändringar är ett svårt beslut att fatta. I samråd med Astrid Lindgrens familj, som har upphovsrätten, har vi beslutat att behålla originaltexten som den är.
      I de nya Pippi-böckerna finns i stället ett förord där Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman förklarar varför texten inte ändras. Det finns här intill.

Källa: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,949987,00.html

Det nya förordet i Pippi Långstrump-böckerna, av Astrid Lindgrens dotter:

Till Läsaren
      De tre böckerna om Pippi Långstrump skrevs 1945, 1946 och 1948. En hel del av det som finns i Pippis värld är typiskt för den tiden och okänt för barn som läser böckerna på 2000-talet. Som skurlov och hembiträden, livstycken och fiskleverolja, barn som inte får säga du till sin fröken.
      På 1940-talet var negrer det vedertagna svenska namnet på människor med svart hudfärg som levde i andra världsdelar än vår. Det bodde just inga svarta människor i Norden, mycket få svenska barn hade sett några i verkligheten, och TV fanns inte än. ”Negrer” var exotiska.
      På 2000-talet har ordet neger kommit att uppfattas som så förolämpande att utgivarna av Pippi Långstrump-böckerna har tvingats fråga sig om de bör rensa bort ordet ur texten överallt där det förekommer. Byta ut det, skriva om. Pippi skulle då exempelvis inte säga: ”Min mamma är en ängel och min pappa är en negerkung” till Tommy och Annika, utan – ja, vad tycker vi att hon skulle säga?
      Saken är inte riktigt så enkel som man kanske kan tro.
      Pippi kan förstås aldrig göras till ett 2000-talsbarn. Och det har alltid varit en omöjlighet att få henne att uppträda lämpligt. Själva vanvördigheten rår ingen på. Däremot kan vi inte se att hon någonstans i böckerna uppträder fördomsfullt.
      Vi som är Astrid Lindgrens rättighetsinnehavare efter hennes död har inte velat medge en modernisering av hennes Pippi Långstrump-böcker.

Karin Nyman
      Saltkråkan AB

Från första boken om Pippi Långstrump:
    Min mamma är en ängel och min pappa är en negerkung, det är minsann inte alla barn som har så fina föräldrar brukade Pippi säja så förnöjd. Och när min pappa bara får bygga sej en båt, så kommer han och hämtar mej, och då blir jag en negerprinsessa. Hej hopp, vad det ska bli livat!
    En rörelse i ögonvrån.
  • Svar på tråden Är det fel av Pippi att säga att hennes pappa är "negerkung"? Enligt Norska Riksradion är det..
  • Nenne 71

Mycket man skulle få ändra i gamla böcker i så fall. Hur gör vi med bibeln?

• Vintervit

Men hjälp!

Ojojoj vad folk skaffar sig bekymmer!

Klart Pippis pappa är "negerkung"! Jag tycker Karin Nymans förord var jättebra, det förklarar ju precis som det är.

Ingen som "känner" Pippi tvivlar ju på att hon är en människoälskare. Hon använder självklart inte ordet "neger" på ett negativt sätt - tvärtom.

Nej, då skulle man ju behöva ändra på massor av sakerna i Pippi-böckerna och i många andra böcker också.

• xxmeyaxx

Ja, jag tycker det jag också. Då lär vi få ändra jättemycket.

Jag tycker att brevet från Astrids dotter Karin stämmer.
    "Pippi kan förstås aldrig göras till ett 2000-talsbarn. Och det har alltid varit en omöjlighet att få henne att uppträda lämpligt. Själva vanvördigheten rår ingen på. Däremot kan vi inte se att hon någonstans i böckerna uppträder fördomsfullt."

Varför denna hetsjakt egentligen? Varför letar folk efter fel?

En rörelse i ögonvrån.
  • Japonica

och min gamla sångbok "Nu ska vi sjunga" typ "Familjen krokodil"

• malinda1970

Å vad bra förklarat av Karin Nyman!!!! Klart man inte skall ändra Pippis ord....:)

• xxmeyaxx
    Vintervit skrev 2006-12-08 11:31:20 följande:
    Men hjälp! Ojojoj vad folk skaffar sig bekymmer!Klart Pippis pappa är "negerkung"! Jag tycker Karin Nymans förord var jättebra, det förklarar ju precis som det är.Ingen som "känner" Pippi tvivlar ju på att hon är en människoälskare. Hon använder självklart inte ordet "neger" på ett negativt sätt - tvärtom.Nej, då skulle man ju behöva ändra på massor av sakerna i Pippi-böckerna och i många andra böcker också.
    Precis.. Och som Pippi själv säger:
    "Min mamma är en ängel och min pappa är en negerkung, det är minsann inte alla barn som har så fina föräldrar. Och när min pappa bara får bygga sej en båt, så kommer han och hämtar mej, och då blir jag en negerprinsessa. Hej hopp, vad det ska bli livat! "
    En rörelse i ögonvrån.
  • miss maple

Hur långt ska folk ta den här negerdebatten?
    Det där är ju larvigt.
    Fattar inte att folk orkar hålla på.

• xxmeyaxx
    miss maple skrev 2006-12-08 11:35:01 följande:
    Hur långt ska folk ta den här negerdebatten?Det där är ju larvigt.Fattar inte att folk orkar hålla på.
    Jag förstår inte heller. Jag tycker att "negerkung" är ok att säga. Han var ju en negerkung. Han var kung på en söderhavsö där folkslaget var mörkhyade! Och dom kallas negrer.
    Neger kommer från spanskans NEGRO - vilket betyder svart!

Snart får man väl en smäll för att man säger "han var mörkhyad" också.
    En rörelse i ögonvrån.
  • Beckah82

heter hennes dotter Nyman? hm...är det månne dottern mad man och barn som är familjen Nyman på bråkmakargatan?

För visst heter Lotta Nyman? Eller?

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070706♥
  • Jollboll

Astrid Lindgren skrev negerkung och med dåtidens sociala kod var det helt okej. Det måste man förstå.

Svar på tråden Är det fel av Pippi att säga att hennes pappa är "negerkung"? Enligt Norska Riksradion är det..