• emmizenma

Bli kurator?

Vad ska man läsa för att bli kurator?
    Hur många år är utbildningen?
    Är den rolig?/givande?

• Svar på tråden Bli kurator?
  • Indianica

Det är socionomutbildningen man ska läsa. Tror den är på 3-3.5 år. Den är rolig om man gillar psykologi och samhällskunskap och så. De jag känner har bara gnölat lite över juridiken som för dem kom som en chock på termin 2, men alla utbildningar har väl sina tyngre moment.

• emmizenma

Tack!

Någon som läser detta och vill delge lite erfarenheter?

• SiLiOs

Jag läser till socionom, inriktningen socialpedagogik. Helt underbar utbildning!

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • MajaMaria78

Jag är socionom och kurator

• emmizenma

MajaMaria

Trivs du med jobbet? var det lätt att få jobb?
    Var utbildningen bra?

• angiee

Ja läser till socionom & har 2 år av 4 kvar!
    Min utbildning är något längre än den normala

MEN SUPERSKOJ!!!

• SiLiOs

Jag sökte på folkhögskole kvoten och då krävdes det en fyra som är det högsta, hur det är med de övriga vet jag tyärr inte. Tror det är ganska högt.

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • angiee

18,6 i snitt när jag sökte in!

• MajaMaria78

Trivs jättebra med mitt arbete (skolkurator) Väldigt varierande och givande på samma gång
    Jag läste genom Lunds universitet. Trivdes mkt bra med utbildningen. Mkt praktik ingick. Både kortare fältstudier och längre praktikperioder, tex en hel termin.
    För mig var det ganska lätt att få arbete (mitt första jobb fick jag just genom den långa praktiken)
    Jag tror att jobben är hyfsat lätta att få om man flyttar i från orterna där utbildningarna finns.
    Vart har du tänkt att plugga?
    Vilken sorts kurators arbete är du intresserad av?
    Ett tips..vet att för många kuratorstjänster tex inom hälso-o. sjukvård krävs/är det önskvärt med en sk. Steg 1 utbildning (första delen till psykoterapeut).

• emmizenma

Jag läser till lärare nu termin 4 av 7 men börjar allt mer tvivla på att det är lärare jag vill bli.
    Är lite inne på behandlingsassistent eller kurator eller något i den stilen. Skolkurator skulle jag oxå kunna tänka mig...Tänkte bara kolla upp lite först men så kom jag inte in på studera.nu

Svar på tråden Bli kurator?