• Angeli11

Vad saknar ni av Sverige?

Vad saknar ni mest, alla utlandssvenskar?

Vad kan ni mycket väl leva utan?

Jag saknar allemannsrätten och sandstränder...här i Schweiz är alla sjöar "gröna" och genomskinligt vatten helt fantastiskt, men sandstränder for man leta efter.

Jag kan mycket väl leva utan det svenska "kontroll" vansinnigheten och alkoholpolitiken.

• Svar på tråden Vad saknar ni av Sverige?
  • Pistou
    Den långa föräldraledigheten, (och även att pappan tar ut den i större utsträckning).Kölappssystemet! Jag är så trött på att köa stående på posten i upp till fyrtio minuter.Den barnvagns- och handikappanpassade stadsmiljön och trafiken. Bussar med golvplan på trottoarnivå får man leta efter och här i Frankrike och offentliga byggnader med trappa upp till ingången saknar nästan alltid ramp.

Själv kan jag leva utan den översittarattityd som man ofta bemöts av inom den svenka sjukvården och försäkringskassan. "Nej, du mår nog inte så dåligt", "Det finns andra som mår sämre än du, gå nu till jobbet med sig". "Du får ingen ersättning från försäkringskassan, du är inte döende...".

• MaggieMay

Kölappar, effektiviteten, rena gator, julstämningen...

• lexa

Från Sverige saknar jag
    Föräldraledigheten
    Dom låga barnomsorgsavgifterna
    Hissarna i tunelbanan
    Närheten till rent badvatten

Resten kan jag vara utan ;)

• mimi72

Jag hàller med ovanstàende , och eftersom jag lider av akut hemlängtan just nu i jule tider sà...

julbord, Jan Malmsjö o Christer Sjögren, bingolotto o uppesittarkväll ( obs med glimten i ögat..)
    snö , (men den längtar dom ocksà efter) glöggmys,
    ordning o reda , organisering,
    leksakshörna i klädaffärer( man fàr släpa ut ungarna fràn butiken istället för tvärtom!)
    osv..............;

Däremot tycker jag att barn är mycket mer väluppfostrade i Frankrike , dom hälsar o respekterar vuxna pà ett annat sätt.
    Det är trevligt att folk hälsar i väntrum mm.

• Nillax

Jag saknar faktiskt bara min familj och vanner och kallt och morkt julvader. Samt mojligen lite julmat.

• BKK

Just nu saknar jag nog julstamningen och familjen.

Vad jag klarar mej utan ar stressenn dar hemma.

tjej i bangkok

• Rosarin

Saknar saltlakrits och kexchoklad ibland.

Tjej i thailand :)

• katinka1

Vad jag saknar:
    dagisplatser
    föräldrapenning
    Att det är "billigt" att ha barn i Sverige
    bussar utan trappor
    saltlakrits
    min bästa vän
    odubbade filmer
    billiga helförsäkringar pa bilen
    Möjlighet att betala med kort
    Det otroligt enkla "samhälssystemet"
    Sjöar
    och säkert massa mer som jag inte kommer pa

Vad jag inte saknar:
    naiviteten
    den langsamma servicen i affärer
    köerna pa banken och apoteket
    langa väntetider pa läkare

har inte funderat pa det sa ofta, vad jag inte saknar....

Katinka1 som bor i Tyskland

• Ragnar

De varma somrarna och julskinkan. Men det löser vi med att åka till Sverige varannan jul och 2 veckor varje sommar. Första åren saknade jag den Svenska förutbestämdheten. Men nu har jag vant mig och planerar så lite så möjlig fram i tiden själv.

• Kornblume

Saknar Försäkringskassan!!!
    Dyrt att betala själv här i Tyskland, var sats ca 200 ? per manad - för att kunna ga till doktorn!...Maste nog gifta oss sa att vi bara behöver betala ett bidrag - att vara sambo sju ar "räcker" liksom inte för att betraktas som familj. Stenaldersfasoner!

Saknar rökfria pubar även om jag flyttat för länge sedan. F*n vad det kvalmas i det här landet!

Saknar inte:
    Smastadsmentaliteten, att alla/manga vill vara med om att bestämma vad andra "far" och inte "far" göra.

Jantelagen, du ska inte tro att du är nagon!

Svar på tråden Vad saknar ni av Sverige?