• höstmamma

bred nackspalt!

har gjort Nupp-test och fick risksiffran 1:2. Nackspalten mätte 4,2 mm. "Första delen" av moderkaksprovet visade inte på några kromosomavvikelser men det är några dagar kvar tills vi får veta om mer ovanliga avvikelser. Nu skulle jag behöva information om vad en bred nackspalt egentligen innebär! Är det ngn som har erfarenhet? Jag vet att hjärtfel är vanliga men föds det också fullt friska barn som hade bred nackspalt i början av graviditeten?

• Svar på tråden bred nackspalt!
  • Mizzz

Ja, det är bara en riskbedömning, alltså, 1 av 2 barn som har den bredden förds med downs syndrom, men det betyder oxå att 1 av 2 barn är friska. Om du har fått som första besked att det inte är någon fara så ska du nog inte vara så orolig.

Jag har en liten pojke i magen :D
  • Bina

Vår bebis har också en lite bredare nackspalt, väntar nu på svar från FVP. Vår läkare har ordinerat organscreening då det kan finnas ett samband mellan bredare nackspalt och förändringar på inre organ bla. hjärta som du skriver.

Gjorde du enbart nuppultraljudet eller kombinerade ni det med blodprov?

MEN vår läkare berättade också att hon sett riktigt breda nackspalter (mer än både din och min bebis) och de har fötts kärnfriska. Det hoppas vi på eller hur?!

• höstmamma

Vi tog blodprovet också men det var nackspalten som gjorde risken så hög. Så här i efterhand önskar jag att någon mer hade tittat på ultraljudet. Jag vet inte ens om hon tittade på näsben, lårben mm. Vi kunde själva se att det låg som en "hinna" en bit utanför barnets rygg från huvudet och ner till rumpan. När vi fick se risksiffran och den breda nacken sa vi att vi skulle avbryta graviditeten men nu har vi bestämt oss för att vänta till v.18 och se...Det är fruktansvärt att vänta och inte veta! (Men naturligvis hoppas man!)

• AMW216

Vi hade en nackspalt på 3.8 och risksiffra 1:8. Hade då aldrig hört någon som fått så dåliga odds och som det gått bra för. Gick vidare med FVP. Snabbanalysen på de tre vanligaste kromosomerna (inkl down syndrom) visade normala värden. Likaså den fullständiga analysen som var klar några veckor senare.
    Jag fick en fullt frisk pojke i somras!
    Höstmamma, om snabbanalysen visade normala värden så tror jag inte du behöver vara orolig. Det man främst sett är ett samband mellan bred nackspalt och down syndrom.

• höstmamma

Tack, det är jätteskönt att höra att det föds friska barn med breda nackspalter! (Grattis!!)
    Jag vill gärna höra från er som har haft mindre tur också...Det är svårt att få någon information om det här och jag vet att det finns vissa problem förknippade med breda nackspalter..tex neurologiska problem? Någon som känner till något om det?

• pysmysen

Jag var på mitt första ul i mitten av september vilket såklart skulle bli en upplevelse men i stället fick vi höra att vårat banr hade en nackspalt på 3.8 och att risken för att det var down syndrom var mer an 1 på 300 jag var helt förkrossad det värsta var att jag fick vänta i ca 2 veckor innan jag fick göra fostervattenprovet. Sen tog det bara 1 vecka tills vi fick första svaret att allt var bra sen slutliga svaret var att allt såg normalt ut det kändes så skönt att få det svaret. oftast brukar det inte vara något, speciellt inte om du fått ok på första brevet lycka till...

• Amalia34

Hej!

Jag har precis gjort Nupp/Kubb test och fick en risk på 1/172. Dvs lite lägre än min ålder som är 1/182. Jag är 36 år.
    Nackspalten var 1.6 men läkaren sa att det var åldern och blodprovet som ökade på risken.
    När han visade en tabell på nackspalten låg vi inom normal värde, men det förkommer även barn med Downs syndrom inom normalvärdet och under, men de flesta låg dock över normalkurvan.

Jag tycker inte att jag blev så mycket klokare av testet, då jag ligger ungefär i normalrisk för åldern.
    Vi blev ändå lite oroliga och funderar på fp. Vi måste bestämma oss i veckan, helst på måndag.

Ni andra som har gått vidare med fp. Hur har ni upplevt fp? Där finns ju också en missfallsrisk på 1%.

• pysmysen

Jag fick veta att risken att barnet har en kromosom avikelse är större än risken att få missfall vid ett FP så det var värt det ...

• Bina

Amalia34...

Hej!
    Kan det stämma att det skiljer så på ett år i åldersrisk? Jag fick 1:250 i åldersrisk av läkare...

Jag är 35 år, fick på KUB 1:182 och valde att gå vidare med fvp. Själva testet var mest obehagligt och sedan började oron för att läcka fostervatten. Nu sitter jag här 11 dagar efter provtagningen och tycker det känns som en evighet innan vi får vårt svar. Vi valde att göra den stora analysen när vi ändå tog risken att göra provet.

Det jag tycker att man bör göra innan man ger sig på att ta provet är att diskutera vad man kommer göra med resultatet om det visar avvikelser.

AMW... HÄRLIGT!!

pysmysen... jag fick också vänta innan jag fick komma för provtagning, det gick ganska okej däremot var det ridå ner när de upptäckte att det fortfarande var för tidigt att ta provet och vi fick vänta ytterligare 7 dagar.

• pysmysen

Det jobbigaste med FP var att nålen inte gick igenom på första försöket så jag fick vänta 2 tim sen fick dem prova igen då gick det kunde inte titta kändes lite jobbit..

Svar på tråden bred nackspalt!