• Anonym (Orolig)

Skårpor på födelsemärken? Farligt?

Frågan lyder som ovan. Är det vanligt att man får skårpor (kanske stavas med "o"?) på födelsemärken/leverfläckar?

Jag har fått nå slags skårpor på tre av mina födelsemärken. Två av dem sitter på brösten, alldeles på kanten av vårtgårdarna. Och den tredje på ryggen under BH-bandet (även att det "skavs sönder" ibalnd).

Dessa födelsemärken har kommit nu på slutet bara. Jag har allstå inte haft dem flera år. Kan det vara farligt att få "nya" födelsemärken såhär oxå? Och varför får man skårpor på dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-21 11:58:33:
    BEHÖVER EN RODNAD KRING ETT FÖDELSEMÄRKE VARA FARLIGT?

Jag har kollat lite nogrannare på mina födelsemärken. Har hittat två styckna som är röd/rosa i "botten" och runt ikring. Sedan är dem ljusbruna med små svarta skorpor i.

• Svar på tråden Skårpor på födelsemärken? Farligt?
  • Anonym

Ring din Vårdcentral och rådfråga!!

Man ska alltid kolla upp födelesemärken som är "nya".

• Niccolina

Födelsemärken som sitter på ställen där de kan skavas sönder brukar man få ta bort. Jag håller med föregående talare -kolla upp det, så slipper du oroa dig.

• Anonym (plutt)

Man kan få fler födelsemärken med åldern utan att det är farligt, men när de sitter så illa att de skavs sönder så kan det vara en bra idé att ringa vårdcentralen och kanske få dem borttagna.

• Anonym (plutt)

Men oj vad sen jag var att svara
    Håller med de andra!

• Anonym (Orolig)

Jo, att man bör kolla upp dem vet jag. Jag är under 25år så att det har med ålder att göra tvivlar jag på. Men man ska ju inte säga att det inte är det. Det kan ju förståss bero på att jag solat i solarium ett antal gånger?

Jag har säkert fått 10st sista året i alla fall(småa).
    Även under foten. Ett stor märke.

Jag tänkte jag skulle skriva här och se vad ni säger innan jag bokar tid på VC. Jag tycker jag varit där så mycket på sistone så jag gruvar mig inför ett ytterligare besök

Då jag var yngre gick jag till läkarn och sa att ett födelsemärke skavde. Men de sa att "sånt gör dom inget åt. Det var inte canser i alla fall". De sa dom efter att ha slängt ett snabbt öga på ryggen.

Är det ingen som har/jaft SKÅRPOR på deras födelsemärken?
    Skårpor som sitter ett tag som sedan går att skrapas bort.
    Och så kommer dom tillbaka efter ett tag..?

• Anonym (plutt)

Jag är också i din ålder och jag har fått fler födelsemärken nu. Vi börjar bli gamla siddu
    Det har hänt att jag har fått som sårskorpor på födelsemärken som blir irriterade. Jag har kollat upp dem men också fått svaret att det inte är hudcancer.

• Anonym (Orolig)

Anonym plutt:

Då du säger att dina med skårpor på inte var hudcanser så känner jag att jag kan avvakta. Att dina var felfria betyder ju förståss inte att mina oxå är det. Men nu vet jag att det är fler som haft skårpor utan att det varit något fel på dem i alla fall

Får se hur länge jag kan stå ut med de på ryggen som skavs ibland. Det är periodvis som det gör ont och skavs sönder. Ibland känner jag inte ens av det.

• Anonym (plutt)

TS: Det låter verkligen irriterande att de skavs sönder så pass ofta för dig. Jag hade nog gått och fått dem kollade och förhoppningsvis borttagna, även om det inte är alltid som de är besvärliga. Det är inte kul att ha ont i onödan liksom.

• Anonym (Orolig)

Uppdaterade just min fråga längst upp.

• Lindblomman

TA det säkra före det osäkra och kolla upp dem hos läkare. Det är ju omöjligt för oss att sitta och spekulera när vi inte har kunskap eller ens sett födelesmärkena. Lycka till!

• lillaNorpan

Jag har fått tagit bort 2 st födelsemärken, så jag tycker absolut att du ska kolla upp dom.
    Jag hade inte ont eller så av mina utan min mamma tyckte jag skulle kolla upp dom, och dom togs bort på enggång.
    Det ena visade på en goartad malignt. så kolla upp innan det är försent. hade jag väntat hade det blivit elakartat

• The Dreamer

jag har ett födelsemärke på ryggen som är himla irriterande..

Det är inte stort, men det är blodfyllt, så det står ut lite..

Har slitit upp det 2 gånger, men det har båda gångerna läkt bra...

Ska ta bort det, men är så himla nålrädd att det ännu inte blivit av...

• Anonym (jag med)

Men åldern kommer många födelsemärken att växa och fler tillkomma. Blev man tillräckligt gammal skulle alla växa och stå ut, så är det bara.
    Jag har ett födelsemärke som det är som en skorpa på. Väldigt ljus och ful. Ibland skrapar jag bort allt, kan blöda men efter ett tag växer det ut igen coh den blir större, fast det tar ganska lång tid. Sitter en sådan vid t.ex en bh-kant ska man nog ta bort den för man ska ju inte skada och blöda ur födelsemärken.
    Det låter på dig som om du har en likadan som min, och min är helt ofarlig och ful. Sitter bredvid ena bröstet. Nu har jag inte rört den på länge så den börjar bli stor, kanske 6mm bred o 3 mm hög.
    Fast är man orolig ska man väl alltid kolla upp.

• Anonym (Orolig)

Lindblomman:

Ja, det är klart att det ska kollas upp. Men jag drar mig gärna

Tänkte se om det var någon här som har något liknande och som har haft någon form av "hudsjukdom".

Anonym (jag med)

De två senast nämnda födelsemärkerna är inte "blodfyllda" för mig. Det är lixom huden runtikrong som är rosa/röd. Ser inte ut som blodfyllnad, men vad vet jag.

Jag ska kolla upp detta efter jul/nyår.

• Anonym (jag med)

Själva skorpan är inte blodfylld utan där det sitter fast på huden. så när man pillar är det itne så lätt att bara få skorpan utan du sårar huden också. Knögglig är den med.

Svar på tråden Skårpor på födelsemärken? Farligt?