• Icapika

Alltså, hur kan de glömma sätta dit villkor på körkort??

Hämtade mitt körkort idag, så spännande. Men sen när jag tittar på det så står det inget villkor om att jag måste ha glasögon eller linser. Konstigt, jag som är ganska mycket närsynt...!! Men, men, allt annat står ju rätt, bara lite konstigt!

• Svar på tråden Alltså, hur kan de glömma sätta dit villkor på körkort??
  • Crazy Baby

Hej!
    Grattis till körkortet!

På mitt nya lilla körkort står det inget under villkor, men på mitt första stora körkort stod det ju klart och tydligt GLASÖGON under villkor!

Vet inte varför det inte står på de små körkorten!?

• My 2

har inte det tagits bort på de nya körkorten? Har för mig det. Min man har heller inget villkor på sitt nya körkort och han är i princip blind utan glasögon...

körkortslagen hittar du här: www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19980488.HTM
    /my

• Icapika

Det ska tydligen stå en villkorskod med siffror på det. Men det gör det inte...

• Bastet

Det skall stå på baksidan av körkortet.... Skall man ha glasögon eller linser skall det stå 10.06 som villkorskod.

Kolla upp det!

• Icapika

Ja, så stod det på mitt papper jag fick till. Men det kan ju inte spela någon roll egentligen. Jag är ju inte så dum att jag kör utan glasögon, men det är bara så skumt att de inte skrivit ut det när stod på båda min övningskörningstillstånd...

• after eight

Jag har också undrat varför det inte står glasögon på mitt, men nu när jag kollade står det 01.06 på baksidan. Jag antar att det är koden för glasögon då.

• Hannamia

På mitt står det också 01.06! Jag har också villkor glasögon. Så det stämmer nog att det betyder det!

Står det inte 01.06 på baksidan av ditt, Icapika?

• Gabnus

På mitt körkort står det inget heller på 12 villkor . Inget alls på baksidan förutom det år jag tog körkortet

• Gabnus

Jag har kanske inte villkor glasögon då men det borde jag ju ha?

• MayaPiraya

På mitt (den nya versionen av kort) står det 01. 06+100. (00-01-16)
    Vad innebär det egentligen?
    01. 06 måste ju vara glasögon, men sedan??

• Icapika

01.06 ska vara glasögon och det står inte på mitt, 02 är hörapparat, 78 är automatväxel, 100 med datum efter är prövotiden, hur länge har prövotid.

• Lejra

prövotiden är väl fortfarande 2 år? men det snackas om att den ska förlängas till 5 år tror jag...

kollade precis på mitt körkort här...efter 100. så står det ett datum och det datumet är då din prövotid upphör!

jag har åxå +01.06 på mitt kort...

• Hanny

Mitt har dom också glömt att sätta ut att jag måste ha glasögon men fick som svar att det inte var så viktigt... Det är visst väldigt vanligt...
    Jag skulle inte ens kunna köra iväg bilen utan linser eller glasögon...

• Icapika

Jag trodde prövotiden redan hade förlängts till 5 år, men tydligen inte. Jag har bara två års prövotid.

• Lejra

Oki!!

Själv är jag om 1 vecka godkänd handledare vid övningskörning!

• MayaPiraya

heh... lite skadat egentligen. Jag har glasögon, men behöver inte ha det enligt lag för att köra (jag har bara lite synfel), men har det ändå som villkor. Kör visserligen aldrig bil utan dom, men ändå!

Svar på tråden Alltså, hur kan de glömma sätta dit villkor på körkort??