• MiisPiis

Behöver råd och tips från er smarta FL-are! :o)

Fick ingen respons under "uppfostran", så jag lägger min fråga här istället.

Jag skulle behöva lite tips och råd.....

Är en sån som tycker att med pengar kommer ansvar, även för barnen.

Jag har en 10-årig bonusson som är väldigt slarvig när det gäller att plocka undan och hålla ordning runomkring sig. Han lämnar VARJE gång han har fikat, ätit, lekt.

Nu tänker vi, istället för att ge pengar till godis varje helg, ge 100:- i månaden (han får även 100 från sin mamma) som han antingen får handla upp på godis, eller spara, eller helt enkelt göra vad han vill med.

MEN, då kommer det ansvar med detta, han SKA plocka undan och hålla städat efter sig....det är i stort sett det enda kravet vi har, och det utan att vi efter varje gång måste upprepa: "ta undan efter dig!" Man lessnar efter 3 års tjat och 5-10 gånger/dag.

Nu till funderingen....om han missköter detta, hur skulle ni göra...dra av på pengen? I så fall hur mycket? Andra tips/råd?

Tacksam för alla förslag!

Kram, kram!

• Svar på tråden Behöver råd och tips från er smarta FL-are! :o)
  • sådetblev

Jag skulle börja med att prata med pojken och se vad han har för tankar kring det hela - om han har några egna idéer på hur han skulle kunna bli bättre på att hålla ordning på sina saker. Jag skulle också försäkra mig om att han vet precis vad det är som förväntas av honom, alltså vilka områden eller saker han förväntas hålla ordning på.

Du kanske redan har gjort detta?

Jag har en dotter i samma ålder som inte heller är ordnigsam av naturen, och som lätt dräller sina saker på de mest oväntade ställen. Efter diskussion här hemma har hon fattat att det inte är mitt jobb att plocka efter henna (som pappa gör när hon bor där), och det fungerar mycket bättre - men man måste påminna förstås.

Om pojken tycker att villkorad månadspeng är en bra idé så är det väl bara att köra på, men då måste det kosta om han inte gör det han ska. Möjligen kan man köra med att han slipper avdrag om han fixar det han glömt med en gång när han blivit tillsagd.

• Tjofsen

Låter som en UTMÄRKT idé tycker jag. Det är hans egna ansvar att plocka undan efter sig. Det är ju inget hotell  han bor på. Isåfall får han ju betala hotellnotan......hi,hi....Jobbar man på ett jobb och sköter sig så får man lön.

• AnnanAnna

Jag tycker också det låter sunt att göra så, ett litet avdrag för gånger då han inte sköter sin del av dealen eller vad man skall säga.

Jag tror också, efter vad jag själv har märkt, att tjatet blir något som "hör till" ibland, de slutar lixom tänka självmant om man fortsätter tjata om saker. Det är ju inte det att ett barn som är 10 år gammalt inte FÖRSTÅR om ni förklarar hur ni vill att saker skall gå till, och visst, det är klart man kan få påminna i början, men det blir lätt en rutin.
    Jag tycker det är bra att försöka bryta den, för som du skriver, man blir jävligt less på att tjata om samma sak dag ut och dag in och typ 10 ggr om dagen. Om det blir någon annan konsekvens av det hela, typ att ni sänker månadspengen, så kommer det förr eller senare få effekt.
    Att vara konsekvent tror jag är smart, annars hamnar man ju lätt i den där cirkeln och så slutar de lyssna på en för det händer ju ändå inget om man inte tar undan efter sig, och har man riktig tur kanske någon annan gör det åt en...

• MiisPiis

Tack så mycket för era råd. Vi ska sätta oss ner med honom och prata igenom detta, så han verkligen vet vad som förväntas av honom. Och sköter han det inte så blir det avdrag på "lönen".

Vi kommer även att berömma honom de gånger han är "duktig", tror även det är mycket viktigt!

Tack igen!

• lena ekman

Månadspeng kan vara svårt för en tioåring att hantera, att lägga undan för framtiden osv.
    Men i övrigt är mitt tips att ha familjeråd, där ni tillsammans går igenom familjens viktiga regler(hur ni vill ha det hemma), skriver ner dem samt några (inte för många) sysslor till var och en i familjen att göra vissa dagar. Och det är det som gäller - inga hot, inga mutor - det bara är så. Så har vi det hos oss, visst får man påminna (tjata) men så är det. Sen gäller det att välja sina konflikter, ibalnd kan man faktiskt se mellan fingrarna för mindre saker och lägga energin på det som är viktigare.
    Det var mina tips!

• Fridaelvira

Hej
    Jag har en 12 årig bonus dotter som man oxå får tjata hål i huvet på för att saker skall hända. Det är inte lätt och man känner sig som värsta tjatkärringen och sen går det åt mycket engegi till att reta sig på att inget händer. Tror precis som någon skrivit innan att prata med honom och förklara att du/ni är trötta på att städa efter honom och att det inte funkar att ha det så. Jag pratade med min bonusdotter om att jag inte har lust att städa efter henne och ställde henne frågan om hon skulle vilja städa efter mig. Svaret blev givetvis nej och sen bestämde vi att fortsättningsvis skall vi alla bjuda till för att det skall funka. resultatet = sådär! Jag få fortfarande påminna en hel del, men tror nog att det en vacker dag kommer att funka. Däremot har jag lämnat över ansvaret för att det skall vara ordning i hennes rum till hennes pappa. Om det är för stökigt så stänger jag dörren och lossas som det regnar.

• Fialotta 85

Hmm jag har inget barn i den åldern men jag har 2 bröder som är 10 och 12 och jag anser att tex när jag är där så ska dom duka undan efter sig ställa in i disk masinen städa undan sina grejor innan dom tar fram nått nytt osv.
    Jag har boken nanny akuten och där står det ganska bra vad barn i olika åldrar ska klara av..
    Jag har barn som är 3.4 .5 och 6 år och dom måste duka undan glas,talrik och bestik och sen även en annan sak från bordet och nu gör alla det av sig självt för dom vet att det är så vi gör här hemma.

Desssutom viktigast av allt barn som har ett växande ansvar får även en växande själv känsla.
    Och det är riktigt kul att se hur duktiga dom blir och kunna ge dom massvis med beröm..

Det med pengarna....Låt honom förtjäna sina pengar..
    Sitt ner och prata med honom fråga honom vad han kan tänka sig att hjälpa till med hemma för att få pengarna..
    och skriv ner det på ett papper.
    sen får ni prata om det varje månad om han har gjort det han ska göra eller ej.
    Har han gjort det han ska och dessutom kankse något annat så bör han få pengar efter det kankse lite extra.eller få göra något kul eller så..

Text ur nannyboken.
    Själv är bäste dräng.
    Allt som barnet fysiskt kan klara själv ska det göra själv.

• Theodoris

Min 13 åring är likadan. Jag gör så att han får 50 kr i veckan men det dras av en tia om jag måste be honom om samma sak tre gånger. Och det vet han. Likadant så har jag sagt att x-box spelen som inte spelas inte ska ligga på bordet utan städas undan annars så slängs dom.

Men är det så att han fixar utan att jag ber honom (det händer ibland) och är barnvakt till lillebror så höjs pengarna

Svar på tråden Behöver råd och tips från er smarta FL-are! :o)