• pelagonia

Fåtöljen Poäng från IKEA till amning ??

Hej !

Väntar snart vårt första barn och jag behöver en fåtölj i lillens rum när jag ammar.

Undrar om någon använder IKEAS`s fåtölj ( Poäng ) till amning ?
    Hur tycker ni den är bra/dålig ?

Tacksam för svar

17 dagar kvar !
  • Svar på tråden Fåtöljen Poäng från IKEA till amning ??
  • Marlene

jag vet inte om den är bra... man ska sitta sköntoch avslappnat. Helst ska man inte luta sig bak när bebisen tar tag, det är lättare att få ett bra tag när man lutar sig lite fram.

Varför ska du ha en fåtölj i bebisens rum? Varför inte bara sitta i vardagsrummet i soffan eller nått? Ibörjan kan det bli ganska mycket amning

• pelagonia

Vi bor i en tvåa och har lillens spjälsäng i rummet + skötbord och i vrum har vi en bäddsoffa. Och på nätterna tänkte jag sitta i "hans rum" och amma. Vi har även en enkel säng i hans rum men den är inte bekväm att ligga och amma i.

17 dagar kvar !
  • luzorsus

Jag ammade mest i sängenpå nätterna, hon fick ligga bredvid mig och det passade oss. annars haade vi en myshörna, en madrass på golvet med en massa kuddar att bulla upp sig i. Där satt jag och ammade och nu när hon är 2 slänger hon sig och vältrar sig där......vi läser böcker och har det som en allmän ta-igen-sig hörna och läsa och mys hörna.

• Jessii

När de visade mig på BB, så skulle jag sitta tillbakalutad, för det blir bekvaämare och man kan slappna av. Innan satt jag framåt och spände mig

• Marlene

pelagonia: Det är svårare för bebisen att få ett bra tag, man kan göra så att man lutar sig lite fram och när bebisen har fått ett bra tag så lutar man sig bak.

• pelagonia

Jessi = Tycker att det borde vara mer avslappnande för kroppen att sitta lite bakår än fram som du säger.

Marlene = Ja..man får testa sig fram. Kan man nog göra som du säger.

Puffar lite...

17 dagar kvar !
  • lieh

Jag har också lärt mig att man ska sitta lite framåtlutad när man ammar.

• Brallan76

Jag verkligen älskade att sitta i min poängfotölj när jag ammade. En kudde under armen så satt jag som en liten prinsessa...öhhh....kanske inte men jag satt bra.

• carola1977

jag har svårt att sitta i en fåtölj och amma för min dotter sparkar ifrån sig mot armstöden. vet fler som har samma problem. det gör att det är enklare att sitta i en soffa eller i sängen. kan du inte sitta i sängen i bebisens rum? köp kudddar du kan ha som ryggstöd och som stöd under armen du har bebin på.
    angående sitta fram eller baklutad så försöker jag sitta så rakt som möjligt för att inte få ont i ryggen .

• pelagonia

Brallan76 = Låter ju bra. Har köpt amningskudde som han kan ligga på.

17 dagar kvar !
  • Helene OSV

På natten är det ju absolut skönast att ligga i sängen och amma! Då behöver du ju knappt vakna, bara lägga er tillrätta och amma så somnar ni båda två!
    Annars måste du ju vakna ordentligt, kliva upp, ta upp bäbisen, sätta sig tillrätta, hålla dig vaken, lägga tillbaka bäbisen när den ammat klart och somnat, då kanske den vaknar och så får du försöka få den att somna igen osv!!
    Det är överlägset skönast/lindrigast/enklast/mest praktiskt att samsova med sin bäbis!

• famgiger

pelagonia: Vilken ställning man har när man ammar är väldigt olika från person till person. Jag har ammat två barn och i början har det varit lite trixande speciellt med ettan. Man läsr sig dock efter hand vad som är bekvämt just för er. Lycka till. Väntar nu 3:an och kommer nog att köpa poäng - har provat att sitta i denna på IKEA och för mig kommer det nog att gå bra.

• pelagonia

Famgiger = Min sambo har precis kommit hem med en sådan fåtölj och jag har provat den innan på IKEA och tycker den skall bli bra. Sedan får man se när man sitter i den. Kanske så har jag den i vardagsrummet och ammar på dagarna i den och på nätterna i hans rum i sängen som står där...Vi får se..men amma kommer jag att göra i den för jag kommer sitta så bekvämt i den. Min sambo tycker den är skönt så han undrar om han oxå får sitta i den..hihi.

16 dagar kvar !
  • 1 tu 3

Vi har poängfotölj som står i "bebisens rum", där vi även har skötbordet. På dagarna eller kvällen tycker jag om att sitta där. Lite avskilt och jag har lite svag belysning. Känns avkopplande. Jag ammar även sittandes i soffan och ibland i sängen.

Känner att jag måste flytta runt lite för att inte sitta i samma ställning hela tiden.

Så svar på din fråga är, Ja det funkar att amma i den, men jag behövde ha en kudde bakom ryggen då den är ngt djup och fotpall är att rekommendera. Nu när min dotter är större, 8 v, så kan jag uppleva att vi inte riktigt får plats, hon tar spjärn med fötterna mot armstödet.

Svar på tråden Fåtöljen Poäng från IKEA till amning ??