• solrosen83

hur firar ni som inte är kristna jul? ex.muslimer, jehovas vittnen osv.

Vi i vårt västerländska samhälle firar ju jul. Hela december är ju fokuserad kring julen och julens budskap. Julafton (oftast), juldagen och julannandag är ju söndagar. Men hur gör ni som inte är kristna? Jag vet ju att det är många som inte alls firar julen som Kristi födelse förstås. Men nu studerar jag till förskollärare och vi funderar på en sån sak, Hur andra än kristna firar jul. Det blir ju problem i förskolan hur man ska ta upp julen och julens budskap. Vad gör ni som har barn i förskolan och som inte vill att era barn skall ta del av t.ex en Jultablå? Hur har ni blivit bemötta?

• Svar på tråden hur firar ni som inte är kristna jul? ex.muslimer, jehovas vittnen osv.
  • Anova

Intressant ämne.. Har själv jobbat i en "mångkulturell stadsdel" i Stockholm med många invadrarbarn och därmed också många religioner och traditioner, för även om man är kristen firar man inte jul samtidigt (ex grekisk ortodoxa).
    Även om det var så många "ickekristna" så var det sällan problem, alla var med i luciatåg, gjorde julpynt osv.. Väldigt få protester från föräldrar med annan tro.
    Dock fanns det "problem" med Jehovas vittnen som inte ville vara med på julfirande, påskfirande eller födelsedagskalas. De fick helt enkelt vara på en annan avdelning eller stanna hemma..

Personligen tycker jag att lever man i Sverige ska man lära sig svensk tradition. Men visst kan jag tycka synd om de muslimska barn som hoppats på jultomten och så dyker han inte upp i deras familj.. Men då får man ha en diskussion med barnen under tex en morgonsamling där man går igenom vem i gruppen som ska fira jul och vem som inte ska göra det.. Jag får känslan att barn tycker inte det är konstigt att deras kompisar inte firar jul om man förklarar varför.

Jag är själv inte kristen, men svensk (och satanist).. Firar jul för att det är en svensk tradition, inte för att det är en kristen tradition.. Allt som skiljer mig och mina kristna vänners julfirade åt är att bibelläsning och julotta förekommer aldrig hemma hos mig.

• norgesessan

jag är hellre inte kristen..jag firar jul for att jag är uppvuxen med det, det är en familjsammankomst for mig, en fest..nu har jag inget dåligt samvete, for jesus är ju endå inte född i december har vissa kommet fram till...

• Jennie med ie

Jag är fritidspedagog och arbetar alltså också med barn. Vi har många muslimer t ex i barngruppen men det är inget av de barnen som inte får vara med när vi pratar om julen. Men vi alla fall jag, pratar å andra sidan också högst informatvt och utan egna värderingar. Vi säger inte att "såhär är det" utan att en del tror såhär och gör såhär osv... Precis likadant gör vi vid ramadan eller vid det kinesiska nyåret osv. Vi framställer inte den ena religionen eller den ena högtiden som den enda rätta och som nåt självklart. Därför har de muslimska eller hinduiska t ex föräldrarna heller inget att invända.

Många icke-kristna tar del av de jultraditioner som inte är direkt knutna till religionen, t ex att de pyntar med ljus och tomtar eller att de ger presenter/klappar.

• ibland

Jag är muslim men har svensk mamma.

Min mamma o hennes familj e dock ej kristna men har alltid "firat" jul. Dvs. julklappar, god mat o ett tillfälle för att samla familj o släkt då alla e lediga. Och på detta e jag med. Vi har dock ej skinka o prinskorvar o liknande o pyntar inte osv. Men vi har en familjeträff med god mat, o de små får presenter.

Jag har inga egna barn men känner många muslimska barn o de ser ju sin "julafton" som muslimernas Eid (högtid) som inträffar 2 ggr per år då de får massa presenter o man gör annat kul. Men som förälder gäller det ju att verkligen förklara olikheterna som finns så att barnen inte blir "ledsna/chockade" över att många andra barn får julklappar o annat under julafton.

• gealach

Jag är wiccan och firar vintersolståndet, vilket ju infaller 1-2 dagar före julafton. Jag brukar äta julmiddag med släkten (som inte är ett smack kristen, så det spelar ju egentligen inte så stor roll vad det är vi firar.

Men den kristna julen betyder ingenting för mig, annat än att det är skönt med några dagars ledighet och god mat. Jag blir ju dock tvungen att gå med mina elever på adventsfirande i kyrkan varje år, men det ser jag mest som vilken skolutflykt som helst, jag måste ju hålla koll på ungarna även när vi är någon annanstans. Jag sjunger dock inte med i julpsalmer etc, vilket det inte finns något som helst hinder för mig att göra om jag vill, men jag känner inte att jag vill göra det.

• JewelGirl

Kan tillägga att Jehovas Vittnen inte firar jul och har heller inga särskilda sammankomster just vid jul då det är som vilken vardag som helst för dom. Det finns ingen anledning att samla familjen just då. Vet detta för att svärföräldrarna är JV och spenderar juletiden som vilken dag som helst.

• gealach

JewelGirl ---> Hur kommer det sig att det är på det viset? JV är väl också kristna? *nyfiken*

• bits

Gealach: Hade de haft bevis pa att Jesus foddes den 24 December sa hade de sakert firat hans fodelse, men det star inte i bibeln att man skall fira Jesu fodelse den 24 december, och efterforskningar har visat att herdar aldrig var ute med boskap mitt i "oknen" i December eftersom det var alldeles for kallt da. Sa ingen vet med sakerhet nar Jesus verkligen foddes.

Och angaende Betlehems stjarnan sa har min man (f.d Jehovas, och hans familj ar JV) berattat att de tror att "betlehems stjarna" var djavulens satt att visa Herodes var Jesus var sa att han kunde utplana lilla Jesus (hemskt om det var sa)

• JewelGirl

Gealach: Det Bits precis sa... Så är det.

• Serina

Gealach, ofast betraktas inte JV som kristna av andra kristna, eftersom det skiljer en del fundamentala saker (t ex treenigheten) i tron. JV betraktar dock sig själva som kristna.

Svar på tråden hur firar ni som inte är kristna jul? ex.muslimer, jehovas vittnen osv.