• Anonym (cerra)

biverkningar av preventivmedel

Tänkte höra med er vilka biverkningar ni har hört talas om när det gäller p-medel, främst sådana där hormoner är inblandade!
    Har ni fått typiska biverkningar som det står om i bipacksedeln? Har ni upplevt sånt som ni tror ät kopplat till p-medlet? Fick höra ev en tjej för några dagar sedan att hon trodde att bristningarna hon fått på magen berodde på hormonerna eftersom hon inte äter någon annan medicin, har inte gått upp eller ner i vikt. Vad tror nì?

• Svar på tråden biverkningar av preventivmedel
  • Alcarinque

Har ätit vanliga p-piller, var inga problem.
    Efter förlossningen hade jag lite högt blodtryck och fick därför testa Cerazette. Jösses vilken ragata jag blev! Sur och gring, ont i huvudet och allmänt hysterisk. Började tappa hår igen (det vanliga man tappar efteråt hade slutat). Hmm, ja, det var inget för mej alltså.
    Bytte till kopparspiral och är nöjd.

• Anonym (hormonfri)

Jag har ätit p-piller i 10 år utan att se alla negativa bieffekter det gav... Jag var nedstämd alltid, var väldigt känslig och hade minskad sexlust. Allt detta märkte jag när jag slutade med p-piller och blev mycket gladare och en liten kåt-fia. Så jag säger bara aldrig mer hormoner för min del!!

Har aldrig hört om bristningar som biverkningar... Men viktuppgång och ökad acne har jag väl hört.

• Anonym (cerra)

*puff*

• sakoline

Ätit p-piller och har haft p-ring.
    Blivit ledsen, deprimerad & haft ont vid samlag. Antagligen av hormonerna.

• Anonym

Fick väldiga problem med sköra slemhinnor - har provat många olika P-piller och det var alltid samma visa. Minskad sexlust och dessutom gjorde det så ont att det inte var lönt.

Har provat Pessar också men det spermiedödande medlet gav mig svampinfektioner varje gång.

• Anonym (me)

Jag tappade sexlusten med p-piller och med mini piller, aldrig mer här heller.

• Neko

Jag fick vestibulit, blev deprimenad, tappade sexlusten och blev gravid två gånger (ena gången med mini-pe, andra med cerazette) så för mej är det helt meningslöst med minipiller. Kan anta att p-piller är värre så jag vill inte ta dem heller. Nu blir det p-dator.

• Anonym

Tar p-sprutan (Depo-Provera). Fungerar jättebra för mig och jag slipper mensen

• Neko

Kan också säga att jag gick ner ca 4 kg med båda minipillersorterna. Gisk upp 4 kg igen så fort jag slutade med dem.

• Anonym (inga biv.)

Jag har ätit p-piller i över 10 år och har aldrig haft några biverkningar. Lite bröstömhet precis när jag bytte sort till den jag åt senast, men annars - inget, och ingen skillnad när jag slutade heller.

• Alvarin

Jag har alltid fått biverkningar av gestagenpreparatet i mina minipiller och p-piller. Humörsvängningar, tappad sexlust, depression, vestibulit osv. De pillren har varit gestagendominerade och "säkrare" om man tänker på blodpropp osv.

Nu när jag får mens nästa gång ska jag börja äta Yasmin istället, förhoppningsvis kan ett "östrogendominerat" piller fungera bättre, och det är ju ett annat, nytt, gestagen i tabletten också...

• Piggo

jag har testat två olika sorters p-piler, cerazette och något mer, kommer inte ihåg vad de hette.novalette kanske? jag slutade helt eftersom jag blev väldigt nedstämd, gick upp i vikt, var hungrig JÄMT, min sexlust försvann (och vad ska man då med p-piller till?) och jag hade väldiga problem med illamående och kraftig huvudvärk, det gjorde så ont att jag spydde. jag blev av min BM då rekommenderad att testa minipiller, men ag vågade inte! jag vill aldrig utsätta mig för sådana helvetetspiller igen! nu är det ca 1.5 år sedan jag slutade och försöker bli gravid, men inget händer. jag börjar tro att p-pillren gjorde mig steril...

• Anonym (''''')

Jag har provat tre olika p-piller och det funkar inte med mig, så vi använder kondom och det är underbart för man slipper allt kladd så nu har jag lite problem när vi fösöker bli med barn för man luktar illa och jag har en stel fläck på lakanet på min sida, så jag vill att det tar sig snart så att vi kan gå tillbaka till de välsingnade kondomerna men jag har alldrig hört om någon som fåt bristningar av sina p-piller!

• juliagrund

Jag har slutat för ett tag sedan, inte för att direkt bli gravid utan för att jag fick konstant svamp, hade sköra slemhinnor osv. Inget roligt att leva med.

Sist jag "testade" att äta p-piller så blev jag deppad och fick omedelbart svamp igen....

Nu orkar jag bara inte testa mig fram med andra sorts hormoner. Vill leva utan dem!

Har köpt en p-dator

• Anonym (inga biv.)

Jag har hört att det är vanligare med biverkningar av p-piller om man är överviktig. Kan ju vara något att tänka på.

Svar på tråden biverkningar av preventivmedel