• Rookie

Förkyld 3 månaders :(

Vi vet att det går över, och att det inte är farligt, men vad kan man göra för att hjälpa en förkyld 3- månaders?
    Hon är snuvig och jag tror att hon har ont i halsen. Hon har ingen feber, så hon är vid ganska gott mod ändå tycker jag.
    Hon har massa snor i näsan, hostar och snörvlar. Har sovit jätte dåligt inatt.

Tips emottages gärna!

• Svar på tråden Förkyld 3 månaders :(
  • Aurora

koksalt eller bröstmjölk i näsan..det hjälpte min dotter som blev förkyld då hon var 2 veckor gammal...och ha lite högre under huvudet..promenader i friska luften hjälpte oxå!

• Myrillan

Leon hade sin första förskylning vid 5 mån. Den började med halsont, vilket man inte kan göra så mycket åt.

Men höj upp huvudändan på hennes säng med exempelvis telefonkataloger. Ge henne koksaltlösning (nån droppe i varje näsborre) när hon e täppt. Det är det som är det värsta för dem. Speciellt om man ska amma eller om de suger på napp.

Får hon feber kan du ge henne flytande alvedon enligt förpackningen.
    Leon var täppt ganska länge efter sin förskylning. Och det var jobbigt på nätterna ska jag säga.

Lycka till och hoppas hon blir frisk snart!

• Lillajossan

Det finns nässugar att köpa. Vi har köpt en som heter "Näsfrida". Har inte använt den så mycket men har hört av andra att den skall funka jättebra.
    Lycka till!

• Tabby

Är hon riktigt tät finns Nezeril-näsdroppar för barn från 3 månader på apoteket.

• Erika82

Koksaltet har ingen avsvällande effekt så det hjälper bara i en liten stund tex under ammningen..men prova nezeril näsdroppar för barn till natten så kanske hon får lättare att andas och sover bättre..hoppas att det går över snart...många kramar..

• fofffoffzoom

Hugo har också en envis förkylning som leder till täppt näsa på natten. Efter att ha provat lite olika har vi kommit fram till följande knep; vi har tagit in vagnen och lagt i en filt och en kudde så det blir extra högt under huvudet. Första natten rasade han ner hela tiden så vi får även lägga en kudde framför rumpan som "stopp-skydd". Nu sover gossen mycket bättre!

• Rookie

Tack för alla bra tips! Min man åkte i väg för att inhandla en sk. näsfrida.

Hur får man in koksalt/bröstmjölken i näsan?

• Erika82

tomma koksaltpinpetter kan du använda till att spruta in bröstmjölk..

• Myrillan

Koksalt pipetter köper man på apoteket...

• liselotte72

Våran lilla Ida som blir 5 veckor på lördag har blivit så förkyld.Värst är det på natten tycker jag då jag försökt att höja under huvudet.
    På dagen har hon legat i sin vagn och sovit då också med förhöjt huvudläge(obs!en pläd under åkpåsen)
    Det jag mest befarar är att hon skall få feber men peppar,peppar inte ännu.
    Dom små kan ju få så hög feber.
    Jag har idag varit och köpt en nässug och den skall jag testa senare.

• LindaTosa

jag har hört att snorsugen bara gör att det blir mer snor....alltså att det ökar...?! å att man då bara ska använda den när det är absolut nödvändigt. tror att jag läste det här på forumset? min dotter är 3½ månad å var nyss förkyld. det funkade bra bara av att höja huvudänden hennes när hon sov å när hon blev väldigt snorig så använde jag koksalt. fick rådet av sjukvårdsrådgivningen att ge henne en tsk ljummet vatten emellanåt för att lindra lite i halsen, hon hostade ju lite pga av snor/slem.

Svar på tråden Förkyld 3 månaders :(