Enkelt dessert-recept
Vi ska på knytkalas på nyår och jag ska ha med mig desserten! Undrar om ni kan hjälpa mig med en god och enkel dessert som räcker till ca 10 personer!
Vi ska på knytkalas på nyår och jag ska ha med mig desserten! Undrar om ni kan hjälpa mig med en god och enkel dessert som räcker till ca 10 personer!
tja en god dessert är vaniljvisp uppvispad med krossad dajm i som du häller i en form med lös tagbart hölje. som du ställer i frysen så blir det som glasstårta. den e supergod.
pannacotta är väl lätt att göra...
eller citronfromage eller chokladfromage?
tack för förslagen.
Tekanna80, har du några recept?
jag brukar göra: skivad färsk frukt med riven vit choklad över och in i ugnen tills chokladen smälter. Servera med glass.
Den absolut enklaste och godaste
Köp en smördeg eller två.
Lägg på en plåt och ta en ost (förslagsvis någon mögelost, det blir godast) skär små skivor och lägg i mitten på smördegen.
Vik ihop till ett avlångt "paket".(se bara till att det är ordentligt tillslutet annars kan osten rinna ut)
Pensla med ägg och stoppa sedan in den i ugnen tills den fått bra färg.
Sen skär man bitar och serverar, gärna med lite hjortronsylt till
Sjuuuuukt gott!
Två recpet jag hittade på dansukkers hemsida, har tyvärr inte testat själv. Sök på internet så hittar du säkert ngt bra!
Lycka till!
PANNACOTTA , 2 P O R T.
1/2 DL GELÉSOCKER MULTI
2 DL GRÄDDE, VALFRI FETTHALT
SMAKSÄTTNING:
1 TSK VANILJSOCKER EL.
1 TSK VANILJSOCKER + 1 TSK NESKAFFE EL.
1/2 MSK FÄRSK, RIVEN INGEFÄRA EL.
1 MSK JUICEKONCENTRAT
BLANDA SAMMAN GELÉSOCKER MULTI, GRÄDDE OCH
EVENTUELL SMAKSÄTTNING I EN KASTRULL OCH KOKA I
1/2 MINUT. HÄLL UPP I PORTIONSGLAS. GARNERA GÄRNA
PANNACOTTAN MED LITE FRUKT, BÄR ELLER BÄRSÅS.
H A L LONPANNACOTTA , 4 P O R T.
1/4 L HALLON
1/2 DL HALLONSAFT
1/2 DL VATTEN
1/2 DL GELÉSOCKER MULTI
100 G VIT CHOKLAD
3 DL GRÄDDE
1 DL GELÉSOCKER MULTI
LÄGG HALLON I BOTTEN PÅ 4 GLAS. KOKA UPP SAFT, VATTEN
OCH GELÉSOCKER MULTI. FÖRDELA SAFTEN ÖVER HALLONEN.
STÄLL I KYLSKÅP FÖR ATT STELNA. LÄGG CHOKLAD, GRÄDDE
OCH GELÉSOCKER MULTI I EN KASTRULL OCH SMÄLT PÅ
SVAG VÄRME. LÅT DÄREFTER KOKA I 1/2 MINUT. STÄLL ÅT
SIDAN FÖR ATT SVALNA. FÖRDELA DÄREFTER BLANDNINGEN
PÅ HALLONGELÉN. STÄLL I KYLSKÅP TILL SERVERINGEN.
parfait - världens lättaste och jättegott.
Antingen med svartvinbär, lingon eller punsch.
Man gör vanlig parfaitsmet med ägg, grädde, socker (+ ev vaniljsocker)och häller i fruktmos/punschessens. Hälls i form som spolats med kallt vatten. Ställs i frysen ca ett dygn. Tas fram ett par timmar innan servering. Spola formen i varmt vatten så den släpper. Ställs i kylen. Dekorera t.ex. med lite nötflarn eller kanske chokladkringlor (kan man ju göra själv av smält choklad)
Chokladpudding med vispgrädde?
Barnsligt enkelt och gott
Enkelt och gott men lite bökigt att ta med kanske?
Pannacotta med espresso
Servera panna cotta som man gör i Italien, i små kaffekoppar eller glas.
Ingredienser
4-6 port
2 gelatinblad
5 dl Kelda mellangrädde
2 msk frystorkat espressokaffepulver
3/4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
ev 2 tsk konjak Gör så här
Lägg gelatinet i kallt vatten i 5 min. Vispa ihop grädde, espresso och strösocker i en kastrull. Låt koka upp, ta kastrullen från värmen. Ta upp gelatinet, rör ner i gräddblandningen så det smälter. Låt grädden svalna, rör i vaniljsocker och ev konjak. Häll i små vattensköljda koppar eller glas. Låt stelna i kylen minst 5 timmar eller till nästa dag. Servera direkt ur kopparna. Tips: Panna cotta med choklad: Byt ut espresso mot 1/2 dl kakao. Panna cotta med amaretto: Byt ut espresso och konjak mot 2 msk amarettolikör. Minska på strösockret till 1/2 dl.
Cheescake
Recept(om du vill ha)
3 ägg
3dl grädde
1½ dl socker
2tsk vanilj socker
80gr philadelfia ost
digestive kex ca 10 st
Häll äggulor o äggvitor i varsin skål
blanda äggulorna med sockret och osten
Vispa grädden ihop men vaniljsockret till en tjock kräm
vispa äggvitorna till hårt skum
Blanda samman de tre skålarna
Krossa kexen o häll i botten av en frysbar form/skål(Du kan oxå varva smet med kex och sen avsluta med kex)
Häll i smeten och frys tills det stelnat ca 4 timmar
En lite "upphottad" chokladpudding:
I en form bres chokladpudding i botten, lägg vispgrädde ovanpå, toppa med maränger och daimkulor.
Mmmmmm,vad många goda recept! Tack så mycket för all hjälp! Nu ska man bara välja 1 av dom oxå, hm!
Glömde att säga ang. pannacottan.
Vi brukar lägga på hallon (eller andra tinade bär) ovanpå pannacottan precis innan servering för då bryter det av lite mot det söta.
Key lime paj! Låter mer avancerat än det är. Sök efter kondenserad mjölk på affären och där hittar du receptet. Är jätte gott och väldigt uppskattat eftersom inte alla har ätit det förut!
Nelly L vad smakar det då?
ta päronhalvor på burk och lägg på smörpapper med platta sidan upp... lägg på after eight på halvorna och in i ugnen så att det smälter...
till detta krossar du polkagrisar (på påse, INTE lösvikt) som du vispar ner i vaniljvisp...
OJOJOJ!!!
Smakar friskt och sött av lime.
Här kommer receptet;
Botten;
3 dl smulade digestive kex
100 g osaltat smält smör
Blanda smör med smulor. Bred ut i pajform, gärna med avtagbar kant, men det går utan också. Grädda mitt i ugn 150 grader, 10 min.
Fyllning;
6 äggulor
1 dl limejuice
1 burk kondenserad mjölk
Vispa gulor och mjölk i 5 min med elvisp. Häll i limejuicen, blanda.
Häll i pajformen. Grädda 15 min nedre delen av ugnen, samma temp.
Kyl minst 2 tim före servering i kylskåp.
Hallon är jättegott till!
Jag lovar, det är onödigt gott...
Nelly L, ja, det låter ju väldigt gott! Får nog ta och testa den, tack för tipset
Är det bara till vuxna? I sådana fall så koka ganska starkt kaffe och häll upp i varsin kopp. I med en kula vaniljglass i varje kaffekopp. Så himnla gott , väldans enkelt och billigt! Är det barn med kan de ju bara få kulan med glass.