Tips på högläsningsböcker för 8-åringar
Någon som har något bra boktips som jag kan läsa för mina elever i tvåan? De gillar spännande böcker. Läste Mio min Mio och de älskade den... Nåt liknande kanske?
Någon som har något bra boktips som jag kan läsa för mina elever i tvåan? De gillar spännande böcker. Läste Mio min Mio och de älskade den... Nåt liknande kanske?
Min favorit när jag var liten var Bröderna lejonhjärta! En ganska rolig och knasig bok är Sommar med magister Nilsson, den läste farmor för mig varje sommar när vi var hos henne! Hur är Harry Potter bökerna då är det rätt ålder på dem!? Men kolla upp Magister Nilsson om du inte gjort det förut!
Jag gillar morfar prosten-böckerna
Ja morfar prosten är också bra är i stil med magister nilsson!
Narnia!! Häxan och lejonet av CS Lewis! De torde älska den.
eller Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian.
eller Den stora spökräddningen av Eva Ibbotsson.
eller, som sagt, Bröderna Lejonhjärta, om de inte redan läst den.
En bok vår klass älskade var De hemligas ö av Sven Wernström. Om en scoutgrupp som lider skeppsbrott i en svenska skärgård och tvingas överleva. Ganska gammal bok men mycket bra!
Narnia tror jag också på. Det är spännande böcker där det händer mycket i varje kapitel och kapitlen är inte speciellt långa så böckerna passar jättebra för högläsning.
Gummitarzan, morfar prosten, pippi långstrump är andra roliga böcker.
Här kan du hitta några tips: www.orkelljunga.se/skolbiblioteksbanken/hlasning.html
Narnia har jag läst för klasser i fyran (men de flesta av mina elever hade inte svenska som modersmål) - så jag tror att de kan vara lite svåra i tvåan.
Altair - inte borde de vara för svåra för barn som går i tvåan? Jag läste dem själv när jag gick i ettan, och det med stor behållning.
Det finns ju så många olika böcker, vissa är ju mycket lättare än andra inom narniaserien.
Det beror kanske på hur mogna barnen är? Min pappa läste Narnia för mig när jag var fyra-fem år och jag älskade dem.
Enid Blytons böcker kommer jag ihåg att vår fröken läste för oss på lågstadiet...
Jag tycker Bert- och Suneböckerna är roliga!