• Bettangarbo

Snygg färg på matta?(till valnöt)Snabba svar helst!

(blir jag sams med digitalkameran kommer bild upp!)

Vi ska köpa vardagsrums-matta idag, den får kosta max 2000 kr.
    Soffan är lite melerat nougatfärgad (mosa en dubbelnougat så vet du, haha..), soffbord + mediabänk i oljad valnöt, väggarna bredrandiga i vitt och ljusgrått.

Jag tycker att den skulle vara snyggast med gräddvit, men vi har en 9 månaders.. Annars skulle det va snyggt med mörk cerise och sådana detaljer, men sambon vill inte.. Vi har haft en riktigt röd tidigare (Hellum, ikea). Sen hade vi Arden ruta från ikea (men den håller vi på att sälja).

Sambon vill ha svart.. jag vet inte vad jag vill! Hjälp?!? Vore jättesnällt.. Tack på förhand!

(vi åker om ett par timmar, vi SKA ha idag.. väntat länge nog)

• Svar på tråden Snygg färg på matta?(till valnöt)Snabba svar helst!
  • Nitagirl

jaa det skulle nog va snyggast med en gräddvit färg på mattan,men med tanke på din 9mån gamla baby så kanske det inte e så bra :) jag va dum o köpte en gräddvit soffa..hehe och min lilla son hittade grönsåpa flaskan,o jaa täckte hela soffan med den.det va hans farmor som hade lagt den i skåpet där benji når...Men en brun,finns ju jätte fina bruna färger,el så svart...det e fint det med....men brun kanske jag skulle köpa isåfall...
    lycka till med matt köpet :)

• Ellen06s mamma

vi har en brun-aktig matta,,, den ät i tre olika bruna nyanser, frya x tre rutor,,, den e skitsnygg inköp på mio för typ 1500 tror ja å den e bra för om mna spiller nåt e det lätt att få upp den drar inte åt sig skit(som gärna ikeas mattor gör)....

• Ellen06s mamma

glömde säga att vi har ett valnötsgolv o bord o en grå soffa med beiga väggar... å en fond vögg i aubergine röd... eller nåt oj det låter som vi har en färgpalett hemma... ehhe

• Linda82

vi har valnötsmöbler och då vi flyttar nu i början på januari så ska jag köpa en mossgrön ryamatta,den färgen tycker jag är skitsnygg till valnöt!

• Bettangarbo

Tack för svaren! Nåt brunt blir nog bra.. såg att Hellum hade en brun, men den var lite väl brun kanske - vet inte om det blir en för mörkt och kompakt soffhörna... Den där "rutmönstrade" lät jättefin.. vi tänkte nästan skippa mio, men tar nog en sväng förbi där då!

• Bettangarbo

Har kikat in på Mio nu! "Problemet" är att mattorna blir så mkt dyrare när de blir större.. Soffan är 230 cm lång, snyggast med en lika lång matta va? Typ 230x170 cm.. Eller kan man ha en mindre? Typ 195x140 cm eller vad nu standardmåttet var..

Vad tror ni? (Jättesnällt med tipsen förresten, bra med inspiration inför att vi ska iväg.. sambon HATAR sånt här så man kan inte stå å vela för mkt i affärn)

• Timati

Ikeas Biege "Vium" matta är annars väldigt fin de mattorna använder jag själv till valnötsfärgat, fast har just nu en grå trist hörnsoffa till det, men ska köpa längre fram en ny soffgrupp i brunt 
    Stl på mattan 170*230 för 599kr...
    Mattan är mkt ljusare i verkligheten än på bilden utav 170*230bilden på mattan inne på ikeas sida på nätet..

Mattan syns lite i mitt bildgalleri..

...::: v21 ::::...
  • Bettangarbo

Tack för tipsen! Va fint ni hade det Timanti.. Skulle gärna ha en sån, men oroar mig lite för bebisen+matta.. men jag blir ju sugen på en ljus, såå mycket snyggare än en "barnvänlig" (vad nu det är för färg).

Vi har inte åkt än.. jag är jätteivrig, men sambon har duschat i 40 minuter.. gaaahhh.. (fler än jag som har en respektive som tar längre tid på sig än en själv att fixa sig?? Vill shoppa nuuu... )

• iao

köp en ljus, ev en ljusare brun eller en mörkare beige? :) så mycket kan väl er dotter inte skräpa ner så den förstörs... :)

• Bettangarbo

Nä, det kan väl inte hoppas jag? Blev lite "skrämd" när han fläckade ner en vit sittpuff med oupptäckta bananrester (hamnat innanför tröjan antagligen).

Den klädseln gick att behandla å slänga i maskinen, svårare med matta.. Nuu åker vi! Niger å bugar och bockar för era förslag..

• Timati

Bettangarbo: Tack, hoppas ni hittar något ni blir nöjda med!

• Bettangarbo

Nu har vi köpt en "Bonn" från EM, jättefin! Den var på rea åsså prutade vi lite, extra kul.. Köpte en stor, men här är en bild på den mindre men denna färgen valde vi till slut.. www.europamobler.se/bilder/31137s.jpg

Brunt med lite ljust alltså! Hade allra helst valt en likadan fast gräddvit (fanns också) men den här blir också fin. Var så inne på att den inte fick ha något ljust pga sonen, men som "iao" skrev så kan väl inte sonen skräpa ner såå mycket..

Tack så mycket för tipsen! (Mio hade förresten en jättefin gräsgrön rya, måste ha varit den Linda 82 visade, men sambon trodde sonen skulle käka upp den.. jaja, nöjda blev vi iaf!)

• Timati

Bettangarbo: Snygg matta kul att ni hittade en!

Svar på tråden Snygg färg på matta?(till valnöt)Snabba svar helst!