• ladybunny

Autism & 1 1/2års vaccination, samband?

För flera år sedan var det en diskussion om att en mängd barn hade fått autism efter att de vaccinerats vid just i åldern 1 1/2år och att just den åldern och vaccinet kunde orsakat autism.Det var någon professor som också skulle ha konstaterat detta men de professinella åsikterna har gått mycket isär.

Då vi skulle vaccinera vårat första barn kände jag att våran BVC-sköterska undvek att svara mig på denna fråga och att det var inget att bry sig om. Min oro för mitt barn var större då jag inte vill medverka till att ge eventuellt mitt barn autism och jag tog faktiskt och beslöt mig att ta detta vaccin vid 2års ålder. BVC- sköterskan blev så pass upprörd så hon anklaga mig för hellre ta risken att låta mitt barn dö ifall hon fick någon sjukdom. Det var ingen tal om att inte vaccinera bara att skjuta upp det.

Tydligen får inte föräldrar tänka självständigt utan göra som
    sköterskor och läkare säger men vi stod på oss.

Dock vill jag höra vad ni andra föräldrar har för erfarenheter
    angående detta.

• Svar på tråden Autism & 1 1/2års vaccination, samband?
  • AnneSophie

Nej, jag tror inte att det finns något samband...och såvitt jag vet så har det "sambandet" också förkastats officiellt.
    Jag kan tycka att det är vansinne att inte vaccinera barn alls, men kan förstå dom som av oro väljer att skjuta ett par månader på vaccinationen. Men jag/vi skulle aldrig helt låta bli att vaccinera våra barn med tanke på de fruktansvärda konskvenser som det beslutet kan innebära.

detached parent - evolution in progress
  • Fillay

Hva jeg vet så var det en eneste "undersøkelse" som påsto at det var en sammenheng. Og hva jeg også har fått med meg, diskuteres det om den var kjøpt og betalt.
    Det er nok heller det at autisme oftest oppdages rundt den alderen, da vaksinen gis. Man skal selvsagt ikke være helt naiv, men jeg tror neppe bvc gir en vaksine som er farlig. Dessuten har jo faktisk vaksinene utryddet mange sykdommer her i nord. Og nå som alle reiser mer, både hit og dit, ville jeg aldri turt å ikke gitt vaksine.

• Redbit

Tidningen som ursprungligen publicerade studien där sambandet konstaterades har dragit tillbaka den och bett om ursäkt. De insåg att det var s k bristfällig forskning, där finns inget samband.
    * autism visar sig i regel ungefär i den ålder då barnen just fått denna spruta, därav kom någon på att det kunde bero på det
    MEN
    * i t ex England har man vaccinerat alla barn sedan många år tillbaka (finns ett specifikt årtal, men det minns jag inte nu). Det är konstaterat att det inte är någon som helst skillnad i antal barn som drabbas av autism innan det årtalet och efter.

• ladybunny

Vi har alltid tyckt att det är viktigt att vaccinera våra barn just
    pga alla dessa sjukdomar i världen. Det var just denna MMR vaccination vid 1 1/2års ålder som vi skjöt på lite.

Tack för al information och svar ni har gett. Vi har fortfarande
    inte fått några vettiga svar från BVC så jag tänkte att nu var
    det dags att fråga er på forumet. Känner mig nöjd med alla svar som har kommit in än så länge.

• Sar

Det finns inget som helst samband, det är en skröna som tyvärr förtfarande cirkulerar (en forskare hade manipulerat sin forskning, blev upptäckt och har gjort avbön).
    Kolla in på www. smittskyddsinstitutet.se, sök på ´"barnvaccinationer" och "frågor och svar" så får du all information du behöver. Självklart ska ni vaccinera, förutom att ge ert barn ett skydd så visar ni även solidaritet med de barn som p.g.a. sjukdom inte får vaccinera sig och därför är extra utsatta. Hälsningar Sar

• Stjärnstopp

När jag studerade till förskollärare läste vi en kurs, Autism o Asperger. På den kursen kom 5 mammor o berättade om sina liv, hur det är att leva med ett barn som har autism. 4 av dessa mammors barn fick hjärnhinneinflammation utav sprutan och som de säger o tror utvecklade dem autism efter det, alltså med andra ord trodde alla mammorna att deras barn fått autism utav sprutan. De rekommendearde alla där att ta sprutan efter (tror det var 3 års ålder) då jag fattade det som att då kan man inte utveckla autism.??
    Jag hoppas att sanningen inte är så, men visst känns det oroväckande.
    Deras bemötande av sjukvården gick isär, när de påstod detta sa en del läkare, aldrig i livet att det berodde på sprutan, medan en del höll med, fast i tysthet vad jag förstod då det verkar vara lite tabubelagt att prata om.....
    Detta är iallfall vad jag har hört...

• Sar

Jag rekommenderar att läsa på smittskyddsinstitutets hemsida, där tas alla farhågor, biverkningar etc upp och behandlas.
    Jag klipper in lite info för den som inte orkar söka själv.

"Förekommer hjärninflammation efter MPR-vaccination?

Det finns rapporter som talar för att hjärninflammation kan förekomma efter vaccination med det MPR-vaccin som används i Sverige, även om det i så fall är extremt sällsynt. Frekvensen har angivits till 1 fall per 1 miljon vaccinerade barn. Detta ska jämföras med hur många som vi vet får hjärninflammation efter en mässlingsinfektion, det vill säga i storleksordningen 1 per 1 000 barn. Efter påssjukeinfektion får åtminstone ett barn av hundra en hjärnhinneinflammation.
    Inga bestående men har beskrivits efter en vaccinorsakad hjärninflammation. Däremot räknade man tidigare med att cirka 25 procent av patienterna med hjärninflammation som orsakats av naturlig mässling fick bestående men. I England och Japan drogs ett MPR-vaccin in i början av 90-talet för att påssjukedelen av vaccinet visade sig orsaka flera fall av hjärninflammation. Detta vaccin har aldrig använts i Sverige

Kan mässlingvirus i MPR-vaccinet orsaka kronisk tarmsjukdom och autism?
    Nej. Frågan väcktes 1998 av en engelsk forskargrupp som flera år tidigare hävdat att mässling under graviditeten eller tidig vaccination mot mässling kunde leda till kronisk tarmsjukdom hos barnet. Hypotesen om ett samband mellan mässlingvirus och tarmsjukdom väckte stort vetenskapligt och medialt intresse och ledde till ett antal experimentella och epidemiologiska studier som inte kunde bekräfta den. Det visade sig också att hypotesen byggde på ett felaktigt laboratorieresultat.

I Storbritannien, Danmark och Finland har det gjorts stora epidemiologiska studier där man har jämfört förekomsten av autism före och efter införandet av MPR-vaccination i respektive land. Inte i någon studie har man hittat något samband mellan vaccinationen och utveckling av autism."

• AlexiaGiulia

Jag valde att inte ta "sprutan" just därför.... Det finns inte något som säger att där finns ett samband. Antingen så födds man med autism eller så utvecklar man det när man är 1.5 år Jag avstod just för att jag aldrig ska behöva ställa mig frågan vad som hänt om jag inte tagit sprutan. Min dotter ska få den vid ett senare tillfälle typ vid tre år eller nåt.

• Becs

AlexiaGiulia: Men tänk om hon hinner få mässling eller påssjuka eller röda hund innan dess? Hon kan få skador för livet av det. Mässling klassas som den femte vanligaste dödsorsaken hos barn under fem års ålder världen över (Läkartidningen sid 1325 | 06-04-26). Mässling är en mycket smittsam sjukdom som orsakas av virus. Symtomen är feber som stiger snabbt, irriterade ögon, ljuskänslighet, hosta, röda utslag och ofta ett påverkat allmäntillstånd som gör att man känner sig mycket sjuk. Det finns inte någon behandling mot sjukdomen...Dödsfall är ovanligt men förekommer och hjärninflammationen kan leda till kvarstående hjärnskada (www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp).

• Tygtiiger

Autism är vanligtvis ett medfött tillstånd. Man utvecklar det inte vid 1,5 eller 2 eller 3 års ålder, men eftersom autism bla påverkar de förmågor som barn brukar utveckla i dessa åldrar (förmåga till socialt samspel och "mentaliseringsförmåga" dvs att kunna föreställa sig att andra har tankar och känslor skilt från ens egna) så brukar barnens avvikande beteende bli mer uppenbart då.

Man kan utveckla autism eller autismliknande tillstånd efter sjukdomar som påverkar hjärnan. Det har förekommit (om än sällsynt) efter hjärninflammation orsakad av mässling. Efter den ökända artikeln som orsakade vaccinpaniken så har det gjorts rätt många studier, bla en stor metaanalys (där man går igenom många olika sorters forskningsstudier) som inte har kunnat påvisa någon ökad risk för autism hos de barn som får MPR-vaccinet.

Om man väljer att inte ta MPR-sprutan eller att senarelägga den så tycker jag också att man ska läsa på om sjukdomarna så att man kan känna igen mässling hos sitt barn, vet när man ska ringa sjukvården (åk inte till barnakuten, RING först, sitt inte i ett väntrum med ett mässlingssjukt barn för då får samtliga ovaccinerade barn - främst spädisar alltså - sjukdomen, det är så smittsamt!!) och är beredd på att man kan få en månads VAB pga att barnens immunförsvar sjunker kraftigt efter mässlingsinfektion.

Själv fick jag för övrigt hjärn/hjärnhinneinflammation efter påssjuka. Inte så kul men jag är normal (tycker jag iallafall!!)!

Svar på tråden Autism & 1 1/2års vaccination, samband?