IP-adresser - kan man veta vems det är ?
Nån som vet hur man kan få fram vilken IP-adress någon har genom t ex medd. via messenger? Och kan man i så fall se vem som har den adressen?
Nån som vet hur man kan få fram vilken IP-adress någon har genom t ex medd. via messenger? Och kan man i så fall se vem som har den adressen?
Via messenger kan du inte få tag på Ip nummer till folk, inte vad jag har upptäckt eller vet.
Kan kolla upp det under dagen.
Nån mer som vet? Skulle behöva veta vem en person är..... Hur kan man få tag i det annars?
svårt att veta VEM det är vare sig du får fram en ipadress eller inte. Kan leda en till var en dator står men att veta exakt vem som använder sig av datorn kan vara värre.
Och för att matcha IP med slutanvändare kräver normalt ISP'n en polisanmälan.
det enda jag kan komma på är att använda kommandot
netstat -abn
i en kommandotolk för att lista alla du har kontakt med för tillfället. Genom att utnyttja det bör du kunna lista ut vilken ipadress någon du pratar med via msn har. Det är även lätt att få reda på vilken ISP personen har och kanske också ungefär var i landet den sitter. Men du kommer _aldrig_ kunna få reda på vilken abonnent som hade ett visst ip-nummer vid ett visst tillfälle om inte personen gör sig skyldig till ett allvarligt brott och då är det polisen som gör det åt dig.
Läs resten av inläggen här, två inlägg som tydligt säger att du kommer att behöva göra en polisanmälan för att någon skall göra sig omaket att spåra IP adressen åt dig.
Att bara kolla själv via olika hemsidor ger en ort, visst. Men den orten stämmer inte alltid. Jag har tex flera mailadresser hos både home.se (Under avveckling) och spray.se (Om de fortfarande fungerar?). Hos båda ingår "gratis" internetabbonemang för snigelmodem. Hos home ringer man ett 08-nummer och betalar lokalsamtal på egna telefonräkningen. Hos spray ringer man ett 020-nummer och faktureras lokalsamtalsavgift till hemadressen, de går på inlogget. Det seare är super om man har bärbar dator och lånar annans telefon. Men i båda fallen visar IP-adressen att man bor i Stockholm, avasett varifrån man ringer. I varje fall senast jag använde dem, men det är några år sedan bredbandet trilskades senast och jag hade akuta mail att skicka.
Ett annat fall är om man kopplar upp genom egen lina/wpn-tunnel eller liknande mot en server på annan ort, då får du serverns ortnamn om du kollar osv. Bara några exempel.
Sedan finns det speciella anonymservar. Användaren får en tunnel dit, servern byter IP-adress och ingen annan än serverns ägare kan spåra. Och de bryr sig inte om i fall polis eller andra frågar. Vittsen med dem är att tex människor i diktaturer ska kunna kommunicera med omvärlden. Men används givetvis även av maffia mm.