• Anonym

Någon som tar/tagit laktulos

Hej! är gravid, bara i sjätte veckan men redan trög i magen
    Jag får sådana hemka smärtor i magen pga av tarmarna och gör nu allt för att få magen att fungera
    Jag försöker dricka mycket, äter grovt bröd, tar inolaxol från apoteket som inte verkar hjälpa så mycket och nu äter jag fikon, men det är jobbigt att dricka, dricka och dricka blir alldeles full i magen och att hålla på att stoppa i sig fikon hela tiden är också lite jobbigt.
    Funderar nu på Laktulos, hjälper den bra? men visst får man massa gaser av den???
    Finns något knep för att slippa alla gaser, tex att ta den till kvällen???
    Någon som har erfarenhet får gärna skriva och berätta
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon som tar/tagit laktulos
  • Anonym

Ingen, verkligen ingen??

• Kattflickan

Min son får laktulos men jag tycker att det hjälper ännu bättre med katrinplommonjuice. Det brukar verkligen få fart på hans lilla mage.

• Pineapple

Är man känslig för laktos så är laktulos ingen bra idé alls.

Testa vindruvor och kiwi. Det hjälper till att få fart på magen och dessutom är det gott! :D

• Ringla

Jag lade tre katrinplommon i en kopp med lite vatten på så att det precis täckte plommonen. De fick ligga så över natten och sedan på morgonen åt/drack jag upp allt. Det hjälpte min mage. Efter förlossnigen fickjag ta lactulos ochdet var bra. Det blev rejäl fart på magen och det var inget svårt att få lösbajs.Jag kaninte komma ihåg att jag fick gaser men det knep till rejält när man behövde gå på toa och då var det bara att rusa dit.

• Anonym

Tyvärr kan jag inte testa Katrinplommonpuré eller dryck för jag är allergiker och tål inte stenfrukter vilket plommon är

När det gäller frukter tex vindruvot etc får man nog äta rejält för att få effekt, jag äter en kiwi varje dag men märker ju ingen skillnad....jag mäeer att fikonen hjälper mig en del men så tjatigt att hålla på dem varje dag....

Kanke ska testa på Laktulos? De är ju inte fibrer på det sättet som tex inolaxol jag tar nu så man måste dricka mängder med vatten

• Tjohalia

Laktulos bör man ta på morronen för att slippa gaserna på natten... Min dotter får det varje dag och efter ett tag är det som att magen vänjer sej och det blir mindre gaser.

• Anonym

Hmm tänkte att på natten när man sover kanske man inte märker av gaserna....vill ju inte gå runt med messa gaser i magen....har testat det för några år sedan och har för mig att jag fick gsaer men det gav inte med sig...

• Tjohalia

Jag tror att det står på flaskan att man lämpligast tar det på morronen, dom tänker nog att det inte är så trevligt att sova med en massa magknip...

• vilmutt

jag fick rådet att ta laktulos på kvällen,sen finns det att köpa på apoteket mot gaser,dimeticon..funkar jättebra mot gaser och är absolut inte skadligt för fostret!!

• Anonym
    vilmutt

Okey du fick rådet att ta det på kvällen, det var så jag tänkte att man kanske inte märker av gaserna då? och på dagen var det lungt kanske? 

Svar på tråden Någon som tar/tagit laktulos