• loopy

Dubbel kaksats= dubbel tid i ugn?

Hjälp en stackars nybörjare här... Ska göra dubbel sats av kladdkaka enligt nedanstående recept (*2 alltså), men HUR gör man med tiden?!?!?

2 ÄGG
    3 DL SOCKER
    4 MSK CACAO
    1 NYPA SALT
    1 MSK VANILJSOCKER
    1 ½ DL VETE MJÖL
    1 DL SMÄLT MARGARIN

Gör så här:
    * SÄTT UGNEN PPÅ 150 GRADER
    *BLANDA ALLT SAMMANS I TUR OCH ORDNING
    * SMÖRJ FORMEN HÄLL SEDAN NER SMETEN I FORMEN
    * GRÄDDA I UGNEN I CA 30-40 MINUTER
    * OBS EN FORM MED LÖSTAGBAR BOTTEN

• Svar på tråden Dubbel kaksats= dubbel tid i ugn?
  • annca

Gillar inte kladdkaka, så jag har aldrig gjort det, men man ska iaf inte *dubbla* tiden... Hmm... Det här hjälpte nog inte så mycket!
    Hoppas det finns några fler matgalningar här ute!

• MayaPiraya

Kan du ha dom på samma galler så är tiden densamma, möjligtvis någon/några minuter längre.
    Annars eftersom den inte ska jäsa eller så, så borde du kunna ha dom inne var och en för sig.

• loopy

Okej, tack! Men jag ska göra det i en stor form med så det är bara en stor kaka om man säger så.

• JessieZ

Just kladdkaka är svårt att dubbla. Du får nog ha kakan inne längre men lägg folie över om den böjrar bli svart

Lycka till

JessieZ

• FiaFågel

är formen lika hög som en vanlig form fast bredare och längre så borde det räcka med 10 min extra. Men kladdkaka är knepigt. Du märker inte när den är klar på samma sätt som en sockerkaka.
    Grejen är att kakan ska vara lite kladdig när du tar ut den. Den stelnar sen i kylskåpet och blir bara godare ju kladdigare den är.
    Jag skulle tippa att om du har en avlång ugnsform och att du häller smet i ett 2-4 cm tjockt lager så borde det räcka med 40-50 min.
    Men!!! Skulle du misslyckas så gör det inget! För kladdkakan blir inte äcklig om den står lite för länge i ugn....den blir bara med sockerkakasaktig...
    när jag gör en sats brukar jag ha den i 35 min i ugn och sen några timmar i kyl. Om kakan inte stelnar i kyl kan man testa att baka den ett tag till...
    men eftersom det inte är bakpulver i kakan så blir den som sagt inte äcklig av att stå varken för kort tid eller för länge.

• loopy

Japp! Har en smaskig kladdkaka här. Kunde ju inte vänta på att den blev kall...

Svar på tråden Dubbel kaksats= dubbel tid i ugn?