• MansonDust

Är det krångligt att byta efternamn ?

(Gäller inte just mej)

Tänker på byte av körkort osv. Måste man själv ringa runt & berätta eller byts det automatiskt i företagens datorer ?

Vilka efternamn får man inte ta ?
    Om t.ex en person har ett ganska ovanligt efternamn och dens sambo vill byta till samma fast de inte är gifta, får h*n göra det då ?

Vad kostar det ?

• Svar på tråden Är det krångligt att byta efternamn ?
  • MayaS

i de flesta fall går det automatiskt med körkortsbyte osv... men ibland kan man falla i glömska ¨så hör man inget på ett bra tag får man tinga själv...

Ang ovanliga efternamn som man inte gifter sig till så är det ett väldigt oavnligt efternamn med få personer som har det så behöver man de personernas tillstånd för att ett byta ska gälla.. det räcker (tror jag) att en person säger nej så är det kört...

Så vill man absolut ha samma namn utan krångel så är det lättaste att gifta sig till det.

• MansonDust

Om man inte vill gifta sig då ?

Efternamnet är inte _jätte_ ovanligt. Är väl ca 100 pers i Sverige som heter det.

• MayaS

Tja jag vet faktiskt inte... blir ju lite jobbigt att få tillstånd från 100 pers

Det bästa är väl att ringa skattemyndigheten och kolla....

jag vet att ingen kan få mitt efternamn utan skriftligt tillstånd (behövs ej om man gifter sig) men vi är bara 4 personer som har det efternamnet i Sverige

• MansonDust

Ok.. för det är väl ett släktnamn, men tror att det är TVÅ släkter som heter så.

Kostar det ?

• MayaS

har varit inne på PRV och läst lite.... eftersom det är en vuxen som byter så kostar det... 1500 kr

Iaf så tror jag det blir svårt att byta utan att de är gifta eller registrerade partners eftersom det kommer räknas som en ansökan om ett nybildande av namn

Vilka namn kan du inte byta till?
    Du får inte byta namn tilll ett namn som väcker anstöt eller leder till obehag för den som bär det. Du kan inte heller ta ett förnamn som efternamn eller tvärtom. Det är inte möjligt att ta ett dubbelnamn som efternamn, och inte heller namn som inleds med af, de, von eller liknande. Ditt nya namn får inte heller vara vilseledande för allmänheten, till exempel kunna uppfattas som ett namn på en järnvägsstation eller ett post­kontor.

Som efternamn, vare sig det är nybildat eller inte, kan vi inte godkänna namn som lätt kan förväxlas med:

ett efternamn som någon annan enligt lag bär eller har rätt att bära ett allmänt känt efternamn som har burits av en utdöd släkt ett allmänt känt utländskt efternamn någon annans artist- eller konstnärsnamn som är allmänt känt en beteckning för en stiftelse, en ideell förening eller någon liknande sammanslutning någon annans i Sverige skyddade firma eller varumärke en titel på någon annans skyddade litterära eller konstnärliga verk
  • MansonDust

Fast om man har barn och hus ihop så är man ju nästan som gifta. Hehe.

• piixelslyna

Hm, jag har funderat lite. Jag har ett efternamn som bara min släkt här. Dock är släkten relativt stor, men får vem som helst byta till det efternamnet då?

• Grisling

Men man får väl byta till t.ex. mormors flicknamn? Då finns det ju redan "i släkten" så att säga.

• kellyb

Jag har bytt efternamn.. Inget krågel alls.. Fyllde i ett papper från skattemydningheten.. De gick fort att få det bytt.... :)

• MansonDust

kellyb> Men du kanske var tillräckligt ung för att det var gratis = Jag har bytt med, när jag var liten och då var det gratis. Men är man vuxen kostar det ju.

• MansonDust

Men.. om man har barn tillsammans & äger hus ihop och allt det, då borde det ju inte vara några problem ?

• Ickan

Har för mig att första namnbytet är gratis + om man gifter sig men är inte säker.
    Och ma får byta sig till tex sin mors flicknamn, förmodligen även sin mormors. Men har man inte namnet i släkten så krävs det att det är väldigt vanligt för att man ska få byta utan att fråga runt.

• MansonDust

Alla vill inte gifta sig !

• Thursday

Men vill heta samma i efternamn? Jaja... men det får man nog leva med att det inte går då

• MansonDust

Ja, om man inte vill heta som man redan gör pga olika saker, så varför inte ta sambons efternamn ?

• appapp2

Du får inte "ta" din sambos efternamn, utan måste ansöka om att få byta till detta. För att det ska gå igenom måste du fråga ALLA som har det namnet och få deras godkännande.
    Det gör det omöjligt tex att byta till Pettersson
    Har du ett släktnamn får ingen ta det utan tillståd.
    Att byta till släktnamn finns det klara regler för, som jag inte har i huvudet, nått om att släktningen antingen måste leva eller levt de senaste 100åren eller nåt liknande.

Svar på tråden Är det krångligt att byta efternamn ?