• Anonym (förakt)

mitt x nya tjej: hon åker snålskjuts på honom

Måste bara skriva av mig lite:

Hade en kille under några år som hittade en ny tjej, som hade exakt samma intressen i levet som han. Han utnyttjade mig ekonomiskt och var typ bästa kompis med henne - yeah right. Han bedrog mig så enormt mycket och tappade all respekt från alla runt oss. Ingen av hans kompisar och våra bekanta ville ha nåt med hon nya tjejen å göra har jag hört efteråt. Hon och även han blev dissade för att han hade varit en skit mot mig och det känns väl iof rätt bra. Iaf, jag gick vidare, och är i ett väldigt bra förhållande nu. Men ni vet hur det är, även om det är länge sen och man för allt i livet aldrig skulle vilja gå tillbaka... Man tänker på nåt som får en att minnas, och så plötsligt sitter man där och minns hur kränkt man blivit. Och föraktet och ilskan dyker upp igen.
    Idag fick jag se av en slump att hon verkar ha fått anställning på samma ställe som han. Dom är bägge två i en jätte jätte liten branch, alltså, det finns kanske 10 sånna job i hela sverige. Han jobbade där direkt han var färdigutbildad, och hon blev nog klar lite efter honom. Helt tydligt så har han ju fixat in henne - Hur tänker man då??? Hur kan man låta killen fixa jobb åt en??? Jag skulle verkligen aldrig sjunka så lågt, snacka om att hamna i beroendeställnig, vem är bäst på sitt jobb liksom??? Hah, lite hoppas jag ändå de får värsta relationsproblemen pga det, det förtjänar dom! All olycka över dom! hah

• Svar på tråden mitt x nya tjej: hon åker snålskjuts på honom
  • Monstermamman

Äh! Bry dej inte!
    Låt dom leva sitt liv och du ditt.

Jag tycker inte att det är så konstigt att låta ens kille fixa jobb åt en..
    Jag och sambon jobbar båda på samma ställe också (samma sak bara det att han inte fixade jobbet åt mej) och det funkar hur bra som helst.

Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp!
  • Majsan70

Det är väl hans problem om han låter sig utnyttjas.
    För övrigt kan jag tycka att alla sätt att skaffa sig ett jobb är bra sätt.
    Jag har själv utnyttjat mitt ex för att få jobb. Varken han jag eller min nya sambo tycker att det är något konstigt med det. I slutänden får man ju jobbet om man är förtjänt av det och klarar av det.

• Fille Fjonkan

Trist att du blev utnyttjad och illa behandlad, men:

Om jag utbildade mig till ett yrke med bara ca 10 jobb i Sverige skulle jag inte tveka att låta någon "fixa" in mig på ett av dem, pojkvän, mamma, svärmor - spelar ignen roll. Om alternativet är att inte få jobbet man utbildat sig till är det väl inget svårt val att göra. Han må ha skaffat jobbet åt henne, men hon får antaligen sköta det själv. Sedan kanske inte alla vill jobba med sin partner, men för andra fungerar det bra...

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 33
  • Kanelflicka

Man ska inte lägga ner så mycket energi åt vad ex gör och inte gör. De lever sina liv. Och du har ditt liv att leva

• Zaria

Äsch låt andra göra som de vill.

• Zaria

Finns ju många par som jobbar på samma jobb och det fungerar jättebra

• ReRant

Oj. Vad bitter TS låter. Lite pinsamt.

• Thaleia

Tråkigt det som hände dig men strunt i dtt ex och hans nya tjej!
    Helt ärligt så förstår jag inte varför det skulle vara så "fult" att han hjälpte henne att skaffa jobb? Särskilt om det bara finns 10 jobb inom den branschen! Det är faktiskt väldigt vanligt att man får jobb via kontakter.

• Anonym (förakt)

Alltså så himla viktigt och upprörande tycker jag ju inte det här är. Så bitter är jag verkligen inte, skulle inte röra i han me tång om det vore så. Men när nån har betet sig illa mot en så kommer man nog alltigd at vilja dom illa lite grann, I alla fall jag, om man råkar börja tänka på det. Det var det som hände idag.

Klart man kan jobba ihop och det funkar jättebra om man är jämställda. Men när det är ett sånt speciellt yrke så vet ju alla att hon inte är där på egna meriter. Alla andra kommer från utlandet och är garanterat supermeriterade. Hon skulle aldrig fått jobb där om det inte varit för han, det är jag säker på. Och det är inte bara så att han rekommenderat henne, utan dom har nog "gjort" plats till henne. Var mest det jag reagera på, och ens kille är ju inte vilken kontakt som hellst. Hon blir ju verkligen i tacksamhets skuld till honom. Själv skulle jag aldrig försätta mig i en sån situation, ett jobb vill jag ha på egna meriter inte på snålskjuts. Var mest det jag reagerade på.

• N1an

JAg tycker inte heller att det är konstigt. Jag har rekomenderat vänner till anställningar. Men jag skulle aldrig göra det om jag inte visste att de skulle göra ett bra jobb. Ibland kan socialkompetens vara viktigare än meriter.

• ReRant

TS skrev "Själv skulle jag aldrig försätta mig i en sån situation, ett jobb vill jag ha på egna meriter inte på snålskjuts."

Det är ju direkt puckat att inte använda de kontakter man har, oavsett om det är via vän, släkt eller partner. Och vem tusan tackar nej till ett jobb, bara för att det finns andra med bättre meriter där ute?

• Monstermamman
    Anonym (förakt) skrev 2006-12-09 18:24:22 följande:
    Alltså så himla viktigt och upprörande tycker jag ju inte det här är. Så bitter är jag verkligen inte, skulle inte röra i han me tång om det vore så. Men när nån har betet sig illa mot en så kommer man nog alltigd at vilja dom illa lite grann, I alla fall jag, om man råkar börja tänka på det. Det var det som hände idag.Klart man kan jobba ihop och det funkar jättebra om man är jämställda. Men när det är ett sånt speciellt yrke så vet ju alla att hon inte är där på egna meriter. Alla andra kommer från utlandet och är garanterat supermeriterade. Hon skulle aldrig fått jobb där om det inte varit för han, det är jag säker på. Och det är inte bara så att han rekommenderat henne, utan dom har nog "gjort" plats till henne. Var mest det jag reagera på, och ens kille är ju inte vilken kontakt som hellst. Hon blir ju verkligen i tacksamhets skuld till honom. Själv skulle jag aldrig försätta mig i en sån situation, ett jobb vill jag ha på egna meriter inte på snålskjuts. Var mest det jag reagerade på.
    Men om dom har "gjort plats" för henne så måste hon ju verkligen vara meriterad för jobbet!
    Folk anställer ju inte andra och gör plats för folk bara för att vara snälla! Speciellt inte om det är ett sånt där litet företag!
    Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp!
  • Alderia

Jag fattar verkligen inte vad problemet är. Varför slösar du tid på att fundera över dessa människors arbetsliv? Gå vidare, för tusan.

• Anonym (*-*)

Alltså jag tycker det låter som att du är lite sotis Ts. Vad gör det om han har hjälpt henne att få ett jobb? Det är ju snällt av honom. Så du menar att om du var arbetslös och din pojkvän kom och sa "sök hos oss, det är ledigt, jag kan rekomendera dig" hade du sagt nej usch jag utnyttjar dig då?

Du sa att du känner förakt och ilska. Och att du känner dig kränkt. Varför lägger du ens en take åt vad han och hans flickvän gör? Och så skriver du att det verkar som att hon har fått jobb. Du tror ditt och datt, inget illa menat, men du verkar ju inte veta hur det ligger till egentligen?

Nej hade min pojkvän kommit och sagt att jag kunde söka på hans jobb så hade jag hoppat upp och ner.

Släpp det och sätt fokus på att vara glad ochy lycklig och se framåt

Svar på tråden mitt x nya tjej: hon åker snålskjuts på honom