• Foglossingaj

Kejsarsnitt eller vaginal förlossning, hjälp kan ej bestämma mig!

Jag har haft svår foglossning och får därför ev ett snitt. Har hört så mykcet fram och tillbaka om positivt vs. negativa aspekter med kejsarsnitt. Själv lutar jag åt kejsarsnitt hållet. Är det någon som har har föt vaginalt och fått kejsarsnitt som kan berätta om hur det var och vad de föredrog. Tack på förhand!

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginal förlossning, hjälp kan ej bestämma mig!
  • susannn

jag hade førlossning med min førsta dotter som tyværr dog i magen henne va jag tvungen att føda vaginalt.. jag sprack ingenting och va ute och spelade badminton dagen efter så jag hade inte ont av en vaginal førlossning.. men psykiskt satte detta med att førlora et barn prægel på mitt nadra barn hur det skulle komma ut.. dærfør valde jag snitt.. hela operationen gick på 45 minuter och jag fick ut en liten tjej som tyværr fick probelm med andningen och fick ligga med cpap i en vecka før att hon hade vatten i lungornma(fødd i vecka 36+7). men om man tænker på min egen hælsa så va jag uppe och gick bara nægra timmar efter snittet... jag føredrar snitt..

• Buffa

Hur svår är foglossningen?

Jag tyckte jag hade extremt ont med mellankillen.

På natten så vaknade jag när jag skulle vända mig om för det gjorde så ont, att ta sig till toa tog flera minuter och jag haltade när jag gick. Allt jag gjorde gjorde jätteont.

Jag födde vaginalt och det gick jättebra, inte mer ont eller så.

Måste också tillägga att med tredje barnet så hade jag knappt någon foglossning alls.

• Foglossingaj

Tack för svar Sussann och Buffa!

Foglosningen har varit ganska rejäl, senaste 10 dagarna har varit helt sängliggande, har ej kunnat gå förutom till toaletten. Har haft foglossning sedan v 28 men kunde jobba genom smärtan tom 10 dagar sedan. Har nu fått Dexofen för att bryta smärtan. Fick äntligen träffa en överläkare på Danderyd som gav mig smärtstillande igår. Läget kännse redan mycket bättre. Hon vill att jag ska äta Dexofen i en vecka och sedan komma på återbesök. Om jag föder vaginalt har hon lovat att jag får komma in och skrivas in vid 1 cm och direkt på epidural. Men jag är fortfarande osäker...

• WimsA

Jag födde vaginalt med första, fick stora bristningar å vid min andra grav sa läkaren att det vore bäst med snitt eftersom inte kunde återställa allt 1 gång till om jag sprack!
    Snitt för mig var mer hemskt, allt gick som planerat, men jag tyckte det va otäckt, och skrämmande, overkligt. Efteråt hade jag väldigt ont, mer ont än efter dom flertalet stygn jag fick vid denna vaginala.
    Ska jag ha fler barn ska jag föda vaginalt!

_ComBo_
  • crazy hannah

Inte visste jag att det kanske skulle bli jobbigare med en vaginal förlossning om man haft foglossning... Jag har ockå väldigt ont av foglossning finns det risk att den vaginala förlossningen blir drabbad???

Kramar hannah

• Foglossingaj

Nej, enligt läkaren blir inte en vaginal förlossning speciellt påverkat utav en foglossningen. Däremot kan ju de flesta bra födelseställningarna som på huk, stående, etc bli svåra med foglossning. Jag har mer känt att jag inte vet om jag pallar en förlossning efter att jag har haft så ont i 2 månader...

• Suskiv

Jag har inga planer på snitt (eller sjukhus för den delen). Har svår foglossning (kryckor, tens, akupunktur mm) och jag har iaf inte hört nått om att foglossningen skulle påverka förlossningen negativt. Jag har förövrigt haft foglossningsbesvären sen vecka 8. Och varit sjuksriven heltid mer än två månader hitills och ska vara det fram till förlossningen.

• Snäckan05

Jag hade foglossning och kunde knappt gå på slutet. Jag hade även fruktansvärd förlossningsskräck och gick på samtal för det. Nu ville jag inte ha snitt men på samtalet sa BM att en av de bästa sakerna med en vaginal förlossning var att kroppen återställde sig snabbare och bättre än efter ett snitt. Samma sak sa en läkare till min kompis som hade en fruktansvärd graviditet med mycket smärta och oro.

När jag väl låg på förlossningen så var foglossningen inget jag tänkte på. Visserligen sprack jag mycket men det berodde nog mer på att det gick så fort än på foglossningen.

• Junibarn

Jag hade en jobbig förlossning och valde andra gången att göra snitt. Bägge förlossningarna var jobbiga på olika sätt men då dottern(snitt) föddes så kunde jag vara med känslomässigt närvarande och det var helt underbart så gå på din magkänsla så blir det rätt val.

• Lizzy 71

Jag var också i valet i kvalet men så fick jag GBS och nu är jag helt och hållet inställd på snitt och tänk så skönt att kunna gå efter några dagar och slippa känna hur obehagligt det är att kissa med sprickorna som man får i underlivet.  Jag vet inte hur det är för dig men jag har fött 4 vaginalt och spruckit med allihopa.  Ok man blöder som vanligt men det kan jag ta.

Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginal förlossning, hjälp kan ej bestämma mig!