• Naty

Kan ni se vad era 3-åringar ritar?

Jag tycker att det är jätte spännande att se hur fort barn utvecklas egentligen. För bara nån månad sen så kunde jag inte alls se vad det var min dotter ritade, men nu så ritar hon, hjärtan, ansikten med ögon, näsa, mun hår, fiskar osv.

När är det föressten som barn ska kunna rita streck gubbar enligt BVC?

• Svar på tråden Kan ni se vad era 3-åringar ritar?
  • greta2

En huvudfoting skall de kunna rita vid fyra års ålder. Men min brorsdotter kunde göra detta vid 3,5 med hjälp av sina äldre bröder. De sa " rita en mun där" etc. Då gick det bra.

• Mickis74

Moa har ritat huvudfotingar sen i somras, då fyllde hon 3, med ögon, näsa och mun. Nu har hon avancerat med öron, kinder och hår oxå

Tidigare i veckan skrev hon sitt namn för första gången.... Hon är jätteintresserad av att rita, och pyssla och ha sig

• Ängel1982

greta2; ska barn kunna huvudfoting vid 4 år? Okej, min dotter har helt hoppat över huvudfotingar. Visste inte att det var en mognadsfas men där ser man. hon gör riktiga streckgubbar.

• MARIA99

Alicia är 3 år född i Aug och har sista månaderna lärt sig rita flickor, gubbar, solar, katter & hundar ..Hon ritar med hår, ögon, mun, armar , kjol..Ingen som sagt åt henne hur hon ska rita, hon har kommit på själv.
    Tror hon härmat stora systers teckningar för de kör samma stil.Petronella var inte riktigt lika tidigt först vid 3 1/2-4 som hon ritade huvudfotingar och ett halvår efter typ mer detaljerade.

• IsaW

Gustav är 3 i januari och ritar en så länge en figur och ögon. Det är superspännande att se hur han utvecklas! Han bygger figurer med lego som är mer lika det han avbildar, tex fåglar där han kan visa var näbben är.

• Veladis

Det här ritade min dotter vid 2½ års ålder... Jättelikt hennes pappa! Hun är suuuperduktig på att rita tycker jag!

• Jenna82

Vår son blev är 3½år.
    Från att ha kluddrat mer eller mindre på papperet så ritar han nu, sen någon månad tillbaka ritar han en hel gubbe! Dvs, huvud, ögon, näsa, mun, (ibland hår), överkropp (rund) med armar, händer o fingrar, sedan ben, fötter (eller skor som han säger att d e)
    Sen kan han rita bilar. Bilens form med huv, lysen, däck o sen brukar han vilja ha en flagga högst upp! haha.
    Kan skriva sitt namn, fast bokstäverna hamnar inte alltid i rätt ordning!

Men ritandet har han definitivt ärvt från sin pappa o morbror som e grymma på att rita/teckna/måla!
    En annan e kass. ;)

Svar på tråden Kan ni se vad era 3-åringar ritar?