• Angel eyes

Mjölkfria lussebullar

Finns det någon som snabbt kan ge mig ett bra recept på mjölkfria lussebullar? Har sökt på vissa allergisidor, men de innehåller antingen konstiga ingredienser eller så är det någon fyllning man ska ha (antagligen som kanelbullar).

Det jag efterlyser är alltså recept på helt vanliga lussekatter, fast utan mjölk. Någon som kan tipsa? Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Mjölkfria lussebullar
  • Molle72

En vanlig vetedeg på bagerier har de ingen mjölk i. Jag är bagare ta receptet på mjölpåsen och ta den mängden vatten som det står mjölk.

• Hexx

Men de använder väl smör och sånt?

• violah

Gör ett vanligt lussebullsrecept ifrån vilken kokbok som hellst men byt ut mjölken mot ris- eller havredryck och smöret mot mjölkfritt. Du behöver inget speciellt recept för att göra mjölkfria bullar. Funkar lika bra med vanliga kanelbullar.

• Angel eyes

tack för svaret! Alla recept jag hittat för övrigt har det varit kesella i, det har jag inte vetat hur jag ska ersätta. Men då ska jag kolla på vetemjölspaketet då. Man kanske även kan testa med havremjölk i stället för mjölk?

• Angel eyes

tack för era svar! I morgon blir det adventsbak, och sen får sonen sitt livs första lussebulle!

• aiz

Sojamjölken är prima. Mjölkfritt smör funkar fint. Ta dock 200 g smör för en sats så att de blir lika saftiga som när man har kesella.
    Lite rapsolja kan man också smyga i...

• MSI

ica´s solhavre funkade utmärkt. Blev betydligt fluffigare än vad de brukar bli, vilket ju var positivt.

• Nenne 71

Jag bakade på havremjölk en gång. Blev kanon gott! Tycker dock inte om att dricka den "mjölken".

• Poffan

Ska oxå baka mjölkfria lussebullar och prata me en som bakar mjölkfritt redan och hon sa att havremjölken va godast att ha i. Tänkte bara tillägga de som ett litet tips =)

Jag känner ingen skillnad mellan vanliga lussebullar och hennes.

Ha skoj me bakningen imorrn =)

• MammaFia

Här är våra mjölkfria LusseFiabullar

150 g mjölkfritt margarin
    5 dl havremjölk
    1½ påse torrjäst för söta degar
    2 pkt saffran
    2 dl socker
    1 ägg (går bra utan om man vill/måste)
    2 dl Creme supreem (mjölkfri créme fraiche)
    ½ tsk salt
    ca 15 dl mjöl

Smält margarinet å häll i mjölken.
    Blanda torrjästen med lite mjöl - Häll i degvätskan.
    Blanda i saffran, socker, ägg, creme supreem å salt  å så mjölet så klart

Jäs i ca 30 min - Baka ut - Jäs i 20 min - Grädda i 250 grader i ca 5-8 min

Supergoda!

Det här receptet har jag använt länge, men använder Kesella till dem som tål mjölk

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
Svar på tråden Mjölkfria lussebullar