• Anonym (undrar)

Någon som tagit lugnande, typ oxascand, under graviditet?

Undrar, för jag har panikångest ibland och är i v6. Jag har vid två tillfällen "varit tvungen" (allting e ju relativt men...) att ta en tablett för att ångesten skulle släppa. Kan det här ha påverkat mitt barn? Inga moralkakor nu tack, utan jag vill veta om nån har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Någon som tagit lugnande, typ oxascand, under graviditet?
  • Anonym

Hej, tror inte du har skadat ditt barn på nåt sätt men för säkerhets skull och för att få ett svar du kan lita på tycker jag att du ska kontakta din läkare. Oxascand och andra bensodiazepiner är ju inte bra att ta under graviditeten så du bör prata med din läkare och se vad du kan ta istället eller om du kan få någon annan sorts hjälp.

• emmye

Med oxascand så finns det en risk att det påverkar fostret,så jag skulle inte rekomendera att du tar det. Viktigt att du pratar med läkare ang. medicin.

• Anonym (undrar)

Ja, det står ju överallt att det kan påverka fostret, men hur undrar jag? Ska prata med läkaren, men jag undrar hur andra har gjort?

• WhiteStone

Jag har tagit och tar forttfarande lergigan, mest för sömnproblem men ibland så tar jag dem även under dagen då jag får panikattcker. har hört på sistonde att dom är väldigt bra mått illamåeende som man har i början av grav också. själv är jag i vecka 26+2 nu.
    men det är många lugnande tabletter som påverkar foster så du ska nog verkligen kolla upp det om inte annat med läkare så på fass.se

• Anonym (undrar)

Puffar för flera svar....

• Nimbuz

Åt det i början av graviditeten och sen vid jätte stark ångest i mitten och nån i slutet men min bm sa att jag måste tänka på hur jag mådde då och kände jag att jag var tvungen att ta en ja då var det så och att det inte gjorde nåt om man tog så sällan.
    Tycker det bästa är att prata med din bm så får du ett vettigt svar

• Anonym (undrar)

Nimbuz, vad tog du för doser och var det enstaka dagar eller i veckor?

• Anonym

vet en som tog stillnoc för "hon inte kunde sova" kanske 2-3 ggr i v va hon sa till mig o hennes barn verkar må bra

• Anonym

vet en som tog stillnoc för "hon inte kunde sova" kanske 2-3 ggr i v va hon sa till mig o hennes barn verkar må bra

• Anonym (hjälpsam)

Gäller det benzopreparat så ska du nog prata med en läkare angående hur mycket du kan ta, om du kan ta dem alls. Barnmorskorna är inte särskilt orienterade kring dessa saker. Bättre att boka tid med en läkare som kanske kan förskriva något som är säkert att ta under graviditet, som ändå förhoppningsvis kan funka. Den typ av medicin som du tar ska man väl helst inte alls ta under graviditet, men hör med läkare för att lösa problemet. Bättre det än att chansa.

• Anonym (undrar)

Jag har talat med läkare på psykiatriska mottagningen där jag bor och hon sa till mig att oxascand är ok att ta, men jag blir ändå orolig, vet ingen annan som tagit det under grav. Undersökningar som är gjorda verkar så luddiga.

• Nimbuz

Jag tog både stesolid och oxascand. 15 mg av oxascand och 5-15 mg stesolid.
    När jag testade första gången på bim+0 fick jag minus på stickan och då tog jag lite mer men efter några dagar fick jag pluss och då vart det mer vid enstaka tillfällen

Svar på tråden Någon som tagit lugnande, typ oxascand, under graviditet?