En ipren 400 mg och amning?
Hej!
Har fått feber och funderar på om man kan ta en ipren 400 mg när man ammar? De svarar inte på sjukhusupplysningen... Är det någon som vet vad som gäller?
Tack på förhand! //Malin
Hej!
Har fått feber och funderar på om man kan ta en ipren 400 mg när man ammar? De svarar inte på sjukhusupplysningen... Är det någon som vet vad som gäller?
Tack på förhand! //Malin
jag är inte helt hundra när det gäller ipren men alvedon och panodil är helt ok att ta
ok vid tillfällig användning enligt fass:
"Går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Ipren under amning."
för övrigt samma omdöme som t ex alvedon.
Fick beskedet av bvc att när man e gravid el ammar e det bara alvedon som gäller.
Okej... Tack allihop! Får se hur jag gör. Alvedon är tyvärr uteslutet då jag äter en medicin som inte ska blandas med alvedon.
Jag fick då 600 mg ibuprofen efter mitt kejsarsnitt, så helt tokigt kan det ju inte vara...
Panodil fick jag på BB samt att jag skulle ta det om jag fick alltför ont i stygnen...så det borde vara ok.
När jag var nyförlöst och började amma så krånglade det och jag fick jätteproblem med sår. Då åt jag ipren 400 mg en ganska lång tid. Det var både för smärtan och antiinflammatoriskt. Självklart fick jag rådet på ammningsakuten.
Kanske ska fråga någon som VET och inte oss här på fl so bara kan gissa?
Så här står det på janusinfo om ibuprofen och amning: www.janusinfo.org/imcms/servlet/GetDoc
När jag hade mjölkstockning och bröstinfektion några veckor efter förlossningen sa de åt mig på amningshjälpen att ta ipren. Tre stycken per dygn var rekommendationen. Det är också så många man får ta enligt instruktionen på paketet. Tyckte också det kändes konstigt att ta det när jag ammade, men det var helt ok enligt dem. Det är dessutom antiinflammatioriskt vilket jag behövde då.
PÅ tiden: Varför fråga här på fl då om du ändå inte vill ha våra svar?! Jag gissar heller inte jag VET att man kan äta ipren efter den rekomenderade dosen en kortare tid
Förlåt på tiden, det var ju maliinka som frågade.
På tiden:
Om du läste trådstarten så såg du att jag hade ringt sjukvårdsupplysningen och att de inte svarade, och det var mitt i natten. Visste inte vart annars jag kunde ringa, så därför frågade jag här!
Har nu pratat med sambons mamma som jobbat på apotek, och hon sa att det var okej att ta en ipren "någon gång ibland", och med det menade hon en gång om dagen under begränsad tid. Men hon sa även att det påverkar barnet så pass mycket att om det har feber så kan febern sjunka på henne/honom också.
Tack alla som svarade!
Jag håller med din sambos mamma. Det är okay att ta Ipren 400mg vid amning.