• Samira

Yucca palm, någon som vet ngt om såna?

Visste inte vilket ämne jag skulle lägga denna tråd under så Hem & hushåll tyckte jag passade bäst!

Jag har fått en yucca palm som är över 2m hög och har 6 stammar, den är jättestor och har närmare 200 blad. Med andra ord är den alldeles för stor och "yvig" för mitt vardagsrum.
    Så nu undrar jag om man kan klippa bort en del av bladen utan att den dör eller får nåt annat fel? Någon som vet?

• Svar på tråden Yucca palm, någon som vet ngt om såna?
  • Samira

Något omplanterande tror jag nog inte är aktuellt..
    Men den länken gav mig inte riktigt svar på min fråga.. För det är väl så att den får syre genom bladen, så om man klipper bort en massa blad då så får den för lite syre..? Eller? Då vissnar den väl?

• Peztis

Det ska nog gå bra att klippa men jag skulle inte klippa mycket och allt på en gång.

Du kasnke kan sälja den och köpa en ny mindre? Du borde kunna få en del för en så stor växt om den är i bra skick.

• Sunflower

Tror inte att det blir speciellt snyggt att klippa i den , då hade jag hellre kapat toppen och sparat någon/några och planterat om.

• Samira

Nej nej, jag vill inte sälja den..
    Jag vill bara få den att se mer "palm lik" ut, för nu ser man knappt stammarna då det är blad hela vägen..

• Sunflower

Jaså, har du blad hela vägen, ja men då hade jag klippt Min yucca hade bara en "palmtopp". Rensa du lite, så det blir snyggt. Det tror jag funkar

Lycka till!

• Samira

Okej..
    Ska ta fram saxen och pröva mig fram och se hur det blir..

• Samira

Nu var det färdigklippt
    La upp en bild i mitt galleri ifall du vill se hur det blev.

Svar på tråden Yucca palm, någon som vet ngt om såna?