• sakoline

Ärftligt?

Har era mödrar/farmödrar/mormödrar osv. tecken på PCO? Har ni rentav frågat?

• Svar på tråden Ärftligt?
  • trollhassel

Jag misstänker att PCO finns i min släkt, framför allt på min fars sida. Många i släkten har typ 2 diabetes (både män och kvinnor). Dessutom finns tidigt håravfall hos män + flera av de vanliga PCOS-symptomen hos kvinnor. Men jag vet inte, har inte frågat.

• trollhassel

...men PCO(S) är ärftligt i alla fall. Det pågår mycket forskning om exakt hur.

• sakoline

På både faderns och moderns sida?

• trollhassel

Så har jag förstått det, ja. Ska se om jag hittar någon länk.

• trollhassel

Här är två länkar...jag vet inte hur pålitliga de är men men...

"According to doctors at the Center for Applied Reproductive Science (CARS), in Johnson City, Tenn., PCOS is genetic. The syndrome can be inherited from the mother's side, the father's side or from both sides."
    preconception.com/resources/articles/senseofpcos.htm

"The syndrome has a strong genetic component although, as with diabetes, environmental factors can affect the degree and nature of symptoms. Paternal transmission with PCOS occurs over 80% of the time when the father is affected with the gene. Males carrying the gene that causes PCOS in women may have hypothyroid, Syndrome X, diabetes (especially type 2), heart problems, poor lipid profile, inability to grow a full beard, or premature balding. Maternal transmission occurs approximately 45% of the time."
    www.isletsofhope.com/diabetes/disorders/polycystic_ovarian_syndrome_pcos_1.ht

• trollhassel

Den mesta informationen jag har hittat säger att mycket tyder på att PCOS är ärftligt, men att man inte vet exakt hur. Troligen är det flera olika gener samt miljöpåverkan som avgör om man utvecklar PCOS.

• LiselottePCOS

ska fröska fåfatt på en linsiks genetkiar. Önska mig lycka till. Andledningarn är att jag satt och pratade med en kollega på jobbet som är läkare idag. Hur vid började och kom in på genetiken vet jag inte. ...hör av mig om jag hittar nått. Komplext är det hur som helst och minns jag rätt är det 19:e kromosomen som har en skada  i området som påverkar isulinproduktionen.

• LiselottePCOS

P.S min farfars systrar hade alla  likanande  kropp som jag , sett på foton, och ett barn var de levde och var fertila på 1920 talet då fanns det inte p-piller. Alla min papaps syskon har högt blodtyck men ingen med åldersdiabetes. D.S

• atten

Jag har inte frågat, men jag tror att både min syster och min mamma har pcos. Mamma har en del av pco-symptomen, t.ex. bukfetma och det är nio år mellan mig och min storasyster. Hon var dock inte överviktig när vi föddes. Skulle ha haft en lillasyster också, åtta år yngre än mig, men hon föddes för tidigt och dog. Mamma har också haft flera missfall. Min syster har ett barn, som det tog ett bra tag att få till och det verkar inte som att det blir flera för henne. Jag har även en kompis med pcos som också har en syster med pcos. Så nog är det ärftligt alltid.

• Janssonkatten

i vår släkt har många pcos

• baby84

vi är två systrar som har pco, och vår mor har det. vet ej om hennes mor har det pga adoption

• Kazoo

Min mamma har PCO, hon har dock blivit gravid (spontant) fem gånger varav fyra barn och ett missfall.
    Mina systrar tror jag inte har PCO (de har två resp fyra barn), men jag har det (fått det konstaterat av en gyn samt har oregelbunden, gles menstraution).
    Om jag kommer att ha svårt att bli med barn vet jag inte (än) men jag hoppas att jag "fungerar" lika bra som mamma

• gealach

Jag har själv med största säkerhet PCO och jag har just fått reda på att min farmor, som jag liknar mycket till utseendet, tydligen hade svårt att bli gravid, hon var över 40 när hon fick sitt enda barn, min pappa.

På mammas sida verkar det inte ha varit några problem att bli gravid, visserligen har hon och mormor bara ett barn var, men det är nog mest på grund av att de inte ville ha fler. Mormors mor fick åtta stycken.

Så vi får väl se hur jag lyckas, om det blir aktuellt.

• Lilla Pytte

Min gyn sa så här..att kvinnor som ärver vet vi ju alla vad resulterar i...söner som ärver tappar ofta håret tidigt...
    Förr...var det ofta så att kvinnor med pco(vilken ingen viste då) fick friskare barn eftersom dom inte fick så många barn och eheller inte så tätt(nu pratar vi många många år tillbaka)

Min mor har fått 3 barn...och ett missfall..men med MÅNGA år i mellan...8 och 5år..imellan hon fick aldrig någon hjälp för det som man trots allt kan få idag....
    Mormor 2 barn....många år mellan...mammas kusin...Många års försök...många missfall..

Min pco blommade upp(symtommässigt) vid 20 års ålder...nu ser jag min syster som är 20...börjar få samma kropp..med "bukfett" oregelbunden mens osv...

Svar på tråden Ärftligt?