• brokig

Är "ensam" och "själv" synonymer?

Ni som diskuterat flitigt med mig vet ju vad jag tycker, men jag skulle vilja veta vad alla andra tycker.

Är de två orden synonyma, ligger det olika nyanser i dem (som exempelvis risk och chans) eller har de mer spridd betydelse än så?

Hoppas på många spännande svar och motiveringar.

• Svar på tråden Är "ensam" och "själv" synonymer?
  • camber

Jag skulle vilja säga att "ensam" har en mer negativ, utsatt klang än "själv"...

• jossefina

Ensam är att man saknar sällskap.
    Själv??? Tex att göra ngt själv= utan hjälp av ngn annan.

Ni rikssvenskar säger att "jag kom själv" då ni menar ENSAM.
    Det låter fel i mina öron. Jag är Finlandssvensk

• MayaS

Nej, jag tycker INTE att de är synonymer.

Ensam, innebär för mig att man är 1 person i exempelvi ett rum
    Själv, innebär att man gjorde något = jag gjorde något bara jag men att man för den sakens skull inte behöver vara ensam....

• Rigmor Mortis

Nej, att vara själv är för mig att man inte har sällskap av någon, att vara ensam är som camber skrev mer utsatt. Jag kan vara själv utan att känna mig ensam, likväl som man kan vara ensam mitt i en folksamling

• jossefina

Ahaa! Så att vara själv är en förkortning av att vara för sig själv då?

• brokig

jossefina: Jag håller med dig i din ursprungliga definition, men köper inte att att vara själv skulle vara kort för att vara för sig själv.

• Betty Boop

Nej, jag tycker inte att de är synonymer. Synonymer ska man ju kunna byta ut mot varandra.

provar
    Jag känner mig så ensam.  /  Jag känner mig så själv.

Nej det funkar ju inte!

• aussie

Som Betty Boop skriver ovan, så ser man då att själv syftar på jaget, självisk, själv - jag känner mig så själv skulle ju kunna antyda "jag känner mig själv" = Jag känner mitt Jag.
    Ensam har ju aldrig den betydelsen.

• bizzy

är man ensam i en biosalong betyder det att det endast fanns 1 pers som tittade po filmen. Man kan po bion själv, dvs det finns andra manniskor runtomkring men jag gick dit utan sallskap.

• brokig

bizzy: Jag tycker snarare att om man går själv på bio, så går man dit ohjälpt, exempelvis utan sin personliga assistent eller utan sin mamma. "Lille Pelle gick själv på bio. Tänk så modigt".

Om någon äter själv tycker jag det betyder att den inte blir matad.

Svar på tråden Är "ensam" och "själv" synonymer?