• Yossan

Ont mellan skulderbladen... :-(

Jag har fått så himla ont mellan skulderbladen, det liksom bränner och svider där och jag vet inte vad jag ska ta mig till... Det började i fm när jag stod och strök och jag tänkte att jag väl hade överansträngt mig och om jag bara tog det lugnt skulle det bli bättre? Trodde jag ja, har fortfarande jätteont! Försöker plugga, men det är tji, det bara bränner och svider där bak på ryggen så att jag blir tokig snart.

Någon som känner igen sig? Säg inte sök sjukgymnast bara, jag har inte tid!
    Har ni några övningar, eller tips på annat som kan hjälpa? Varma bad? Vetevärmare?
    Massage (sambon fick assistera) hjälpte ytterst tillfälligt och streatching funkar inte?!?
    Deppad...

• Svar på tråden Ont mellan skulderbladen... :-(
  • Livs mamma

Åh, så där har jag ofta. Och förra graviditeten blev det så illa att jag var tvungen att gå på sjukgymnastik. Några övningar har jag inte kvar, tyvärr. Men jag tycker att du ska ta värken på allvar och ta det lugnt. Jag försöker undvika att lyfta mycket just nu. Denna gången har jag mer ont i ryggslutet. Efter förra grav hade jag bestämt mig för att inte försöka på nummer två innan jag byggt upp ordentligt med ryggmuskler. Men jag är lat.... Och nr två är inte planerad. Och nu står jag här med ont i ryggen igen....

Vill eg. bara säga att du inte är ensam. Och har du jätteont, varför inte unna dig tiden med sjukgymnastik? Det blir ju bättre av det. Fast det tar lite tid....

• Sabre135

Jag började få ont precis på samma sätt som du medan jag pluggade. Har fortfarande problem, 6 år efter min examen. Så ta det på allvar och ta itu med problemet innan det gått för långt.

Troligtvis behöver du öva upp dina ryggmuskler. Finns en hel del bra övningar du kan göra hemma om du inte vill gå på gym, tex olika typer av rygglyft. Ta dig tiden att gå till sjukgymnast, de kan ge jättebra tips på övningar både för hemma bruk och för gymet. Och du vet väl om att det inte kostar mer är 70:- att gå till sjukgymnasten? (förutom det första besöket som brukar vara längre för att de ska göra en bedömning).

En superbra stretchövning är att du sitter på golvet med böjda knän. Ta med höger hand tag om vänster hands tår (armen ska vara sträckt). "Gasa" med foten så att du drar armen framåt/nedåt. Tryck ned foten tills du känner att det drar i muskeln i ryggen, överdriv inte så att det gör ont utan det ska bara stretcha. Håll kvar i ca 30 sek, släpp upp och slappna av och upprepa sedan ett par gånger. Sedan tar du andra sidan.

• Yossan

Tack för tipset Sabre! Ska helt klart pröva din övning!
    Tar examen om drygt en månad så har jag klarat mig i 5,5 år utan sjg-hjälp ska jag nog klara en månad till. Jag tror inte att det är studiernas fel, har aldrig haft såhär förut, det måste vara ass. till graviditeten och att tyngdpunkten är förskjuten...

• Helena 76

Hej!
    Jag har haft precis samma problem och fick under min utbildning till friskvårdsmassör ett väldigt bra tips om detta från en kiropraktor. Det är ett vanligt problem och det hjälper oftast inte med bara massage eller stretching.

Det du ska göra är att köpa en liten boll (typ studsboll) som är rätt så hård och sedan ställa dig med ryggen mot väggen och trycka dig mot bollen precis där det gör som mest ont. Håll kvar till smärtan försvinner och fortsätt sedan uppåt/nedåt så länge det gör ont. Detta ska man göra minst en gång om dagen i flera veckor eller ibland månaders tid, men det hjälper garanterat och du kommer känna dig bättre fort.

• fröken april

Jag rekomenderar dig att söka hjälp!!!

Gjorde inte det med min son för 6 år den och nu har jag smärta varje dag som kanske inte går att bota!! det är inte kul!!!!
    Hade jag gått iväg då ahde dte kunnat undvikas säger läkarna!!!

• nötskrikan

Hej, jag ska till sjukgymnast för första gången imorgon just pga att jag har väldigt ont mellan skulderbladen. Ingenting hjälper just nu så jag hoppas verkligen att jag kan få hjälp imorgon. Kan knappt sitta och stå eller ligga är inte heller bekvämt. Hoppas du hittar nåt som hjälper dig.

• Sabre135

Nötskrikan: Kan vara en ryggmuskelinflamation. Har du kollat med läkare?

• nötskrikan

Sabre135 - Nej, har inte varit till läkare. Berättade för min bm att jag hade väldigt ont i ryggen och hon skickade mig till sjukgymnasten. Jag får se vad han/hon säger imorgon.

• Lilla Mimsan

Kan även rekomendera att strecha bröstmusklerna. Sitter man framför datorn eller pluggar så får romberna (musklerna som sitter vid skulderbladen) jobba hela tiden för att hålla tillbaka skulderbladen. Och under graviditeten blir vi ju lite mer framtunga!

Svar på tråden Ont mellan skulderbladen... :-(