• CrazyOne

Vem betalar vid en olycka?

Tänk er detta:

Jag är ute och kör bil.
    Plötsligt från ingenstans så kommer det en herrelös hund/katt, ja vad som helst som är ett tamdjur..

Jag kör på djuret, men det överlever och behöver givetvis vetrinärvård på en gång.
    T.ex brutet ben eller liknande.

Åker till vetten och lämnar in djuret, vem får betala kostnaden?

1. Jag eller ägaren?
    2. Om dom inte hittar ägaren i första taget?
    3. Tänk om ägaren blir förbannad för att jag körde på djuret och kräver mig betala?!

Är det någom som verkligen vet?

• Svar på tråden Vem betalar vid en olycka?
  • Vasen

Min ena hund blev påkörd på vår egen gräsmatta när den låg och sov. Jag fick betala veterinärräkningen. Det var aldrig tal om att bilisten, som körde rattfull och kraschade igenom både brevlåda och rabatter innan han körde över hunden skulle betala något. Detta var för nästan 15 år sen så det kan ju ha ändrats.

• Alex26

Den som kör på ett husdjur är alltid skyldig att betala om ägaren kräver det. Min man var med om det för ca 10 år sedan när en hund från ingenstans sprang upp på vägen, nu tveckade aldrig min man att betala men hade han gjort det så hade han ändå blivit skyldig att betala.

• Lolagumman

Jag har förstått att det alltid är djurägaren som är ansvarig för vad deras djur ställer till med. Och har djurägaren inte haft hunden kopplad så att den därför ex springer ut på vägen så får hundägaren stå för alla kostnader... Så har jag iaf. fattat saken.

• CrazyOne

Har oxå enbart hört att en djurägare enbart har ansvar..

Vasen: WTF? Fy fan.. I detta fall som dig var det ju SOLKLART att fyllot skulle betala!

• Vasen

Tja, det tyckte jag med. Men det var det där om absolut ansvar som hundägare har. Polisen sa när jag frågade, att jag hade fått betala veterinärkostnaden även om bilisten kört över hunden inomhus. Det gäller att ha sina djur försäkrade .

• MSI

Alex26: Där tror jag du har fel. Ägaren till hunden är skyldig att hålla denna under uppsikt. Och det har man inte om hunden helt plötsligt springer ut i vägen.

Så jag skulle vilja få det till att hundägaren är ansvarig dels för veterinärskostnaderna och dessutom för skador som uppstår på bilen.

• Skärgårdsfru

Hm, men hur gör man med ett djur som kanske inte har en ägare då? Om jag t.ex. kör på en förvildad tamkatt. Vem betalar veterinärkostnaden då?

• Hästtokigmamma33

Hunden får den som kört på hhunden betala.

Katten går inte under samma, då den är ute oftast utan uppsikt, där får ägaren själv stå för fiolerna..

• Hästtokigmamma33

Skärgårdsfru: ¨å får den som lämnar in stå för avlivningen, hade du lämnat in en vildfågel så hade det inte kostat dig ett öre dock..

• Skärgårdsfru

Det är ju konstigt eftersom en förvildad tamkatt har lika lite ägare som en vild fågel.

Svar på tråden Vem betalar vid en olycka?