• zingoalla

Kanin med lös mage

Hej vi har 2 dvärgkaniner på 1 1/2 år.När vi kom ut till den ena igår så hade hon stora klumpar i rumpan av fast torkat bajs,skäms att erkänna men detta kan ju varit där ett tag utan att vi sett det.Vi tog bort/klippte bort klumparna och har kollat henne ett  paar gånger idag och hon är lös i magen kommer liksom inga kaninlortat utan är bara kladdigt i rumpan.Vad kan det vara och vad kan vi göra?Hon skuttar omkring som vanligt och äter och dricker och den andra är inte sjuk vad vi kan se.

• Svar på tråden Kanin med lös mage
  • rafmagn

När vi hade sammaproblem fick vi tips att mata med svagt te på tesked och hösörpa dvs hö som läggs i blöt, så tar man den gulfärgade vätskan och matar med. Så länge den är pigg och äter och dricker är det nog ingen fara.

• Heydatsme84

Ge mer hö och inga grönsaker ofta är det en anledning till kladdigt bajs.
    Håll er till hö och pellets ett tag.

• I am who I am

Ge ENDAST hö och vatten tills avföringen är lortar igen.. INGENTING ANNAT! Diarre är den vanligaste dödsorsaken hos tamkaniner.. Tyvärr..

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • MagdaA

Jag säger som "I am who I am", ge BRA HÖ OCH VATTEN, INGET ANNAT! Visst, hon kommer säkert att vilja ha mat, men det är för hennes bästa! Alltså BARA hö och vatten! Blir det inte så kan ni försöka få i henne lite A-fil. Det är bra för balansen i magen.

Nygift och gravid!
  • Albin och Zagas mamma

Är kaninen tjock??
    Det kan vara så att kaninen inte kommer åt att äta upp dom pluttarna som dom ska äta.(dom är lösare än den vanliga avföringen).Då kan det ju bli som en klump i rumpen på dom.

• zingoalla

Va?Jag vet nog inte så mycket om kaniner ska dom äta upp pluttar,hmm jag tror inte hon är så jättetjock...men kanske

• Heydatsme84

Jo dom ska äta sitt bajs vissa kulor äter dom upp.
    motionerar ni kaninen på något sätt?
    det är jätteviktigt för dom att dom får röra på sig antingen inne på golvet i något rum(akta sladdar)
    eller i koppel och sele.fast det kanske ni redan gör?

Svar på tråden Kanin med lös mage