Finns det ingen plommonsylt i Sverige??
Jag har letat och letat, på Coop, ICA, Konsum, Spar..men hittar ingen plommonsylt!! Skall göra julstjärnor med plommonsylt..
Så..finns det ingen plommonsylt i Sverige. Är det bara nåt man har i Finland??
Jag har letat och letat, på Coop, ICA, Konsum, Spar..men hittar ingen plommonsylt!! Skall göra julstjärnor med plommonsylt..
Så..finns det ingen plommonsylt i Sverige. Är det bara nåt man har i Finland??
Du ska göra "joulutorttuja" va?
Jag hade samma problem varje jul under de tio åren vi bodde i Sverige. Första julen kokte jag egen sylt av sviskon, men sedan köpte jag alltid plommonpuré i barnmatsburkar. Det är inte riktigt samma sak, men man tager vad man haver. Jag har inte sett plommonmarmelad i Sverige någonstans.
Jaha..det var de jag trodde. Hittade nån polsk marmelad..men den såg inget vidare ut.
Får väl ta till katrinplommonpuren.. Men får den puren faktiskt upphettas till 175 grader.. Eller det kanske inte spelar nån roll.. En del fruktpureer står det ju att man inte får värma eller ha i varm mat.
Oj, det där har jag faktiskt aldrig tänkt på...smaken påverkades inte något i alla fall. Katrinplommonpuré har egentligen lite för lös konsistens, men det funkar ganska bra ändå.
Jag är förresten också hemmahörande i österbotten. Jag och maken flyttade "tillbaka" hit i september i år.
Det finns en jättegod plommonmarmelad av märket Den gamle fabrik. ÄR köpt på ICA Maxi.
Får man fråga om receptet?
Åååh, jag älskar joulutorttuja! Tyvärr är jag ingen bagare, men morsan gör dom varje jul och hon gör egen plommonsylt.
Julstjärnor
3 dl vispgrädde - vispas
350 g margarin
6-7 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver
Blanda margarin, vetemjöl, salt och bakpulver tillsätt sedan den vispade grädden..
Plommonsylt.
Ja..och så ska man vika ihop smördegsplattan med plommonsylt i så att den likanr en stjärna..lite klurigt..men.. Sen strör man på lite florsocker när dom svalnat litegrann!
Fru Krita: Jag är ursprungligen från Jakobstad, du är från Karleby eller hur??
Vi skall också flytta hem nu under våren 2007.
Katie
Tackar. Tror ja fattar. Får ta hjälp av sambon han vet nog hur dom ska se ut =)
Men dom ska in i ungen sen innan florsockret. Men vilken värme då?
Täwww.myllynparas.fi/portal/svenska/sortiment/frysdegar/torttutaikinalevyja__tartdegsplattor_/
Tänkte sätta in en bild för den som inte vet vad Jultårtor är
Hoppas länken fungerar!
www.myllynparas.fi/portal/ svenska/sortiment/frysdegar/torttut aikinalevyja__tartdegsplattor_/
175 grader tills dom får en fin lite gyllenbrun färg. Blir säkert kring 20-30 st utav den satsen.
Urgott och bra för att få igång magen under julen med all mat!!
om du ska baka joulutorttuja så finns det fyllning på ica..iaf här, där vi bor! vart bor du?
Tyvärr fick jag inte in länken rätt på svenska med en annan bild. Sorry!
Josefina: Bra bild!!!
Jag brukar "täcka över" plommonsylten mera med smördegen, kanppt att sylten syns. Men det är ju en smaksak!
okej, tackar. Ska höra med sambon om han gillar dom. Isåfall får ja testa med hans hjälp *ler*
Jag köpte finsk plommonsylt just för julstjärnor på Ica maxi! Fanns även finska lådor...