• jennyp

Är vegetabiliskt margarin verkligen mjölkfritt?

Ni som är vana vid att kolla innehållsförteckningen och har koll på mjölkfria produkter - hur är det nu med vegetabiliskt margarin? Är det verkligen vegetabiliskt, dvs mjölkfritt eller måste det stå mjölkfritt för att det ska vara det?

• Svar på tråden Är vegetabiliskt margarin verkligen mjölkfritt?
  • TessaLisa

vegetabiliskt margarin KAN innehålla mjölk! Står det vegetabilisk olja, så är det däremot mjölkfritt

• Glass

vegetabiliskt margarin är mjölkfritt om det inte står att det är mjölk i det.

• TessaLisa

Glass:
    Är du verkligen säker på det? Här säger dietisten på vårdcentralen att man ska vara försiktigt med just vegetabiliskt margarin eftersom att det inte säkert är mjölkfritt.
    Men gäller det bakning så har ju t.ex. calshamn ett väldigt bra mjölkfritt bakmargarin

• Glass

TessaLisa. Nepp nu är jag inte så säker länge när jag hör det. När jag läste på lite om sånt (för rätt många månader sedan) så stod det att det alltid var mjölkfritt om det inte stog på förpakningen, men det kan ju ha ändrats sig men jag trodde inte det. Tack för att du rättade mig.

• TessaLisa

Glass: Jag litar ju bara på vad de sagt här på vårdcentralen, men de har haft fel förr...

• Kråkis

Var på sk mjölkskola, på barnmottagningen på vårt sjukhus, för ett par veckor sedan och då fick vi lära oss att det kunde innehålla mjölk om det var vegetabiliskt MARGARIN. Men om det var vegetabiliskt fett eller olja så var det mjölkfritt.

• Ladylie

hejsan.

Vegitabiliskt fett, skall inte innehålla mjölk, trotts det är det inte alla tillverkare som har förstått innebörden av vegetabiliskt fett.

Det finns flera bra margarin där det inte innehåller mjölk.

ex. Carlshams mjölkfria (gröna förpackningar) finns i smörgåsmargarin, stekmargarin och flytande.

Milda mjölkfria (f.d. Linnea) och milda culdines.

Jag chansar aldrig på något annat.

MVH: Anneli

• fija001

Vegetabiliskt fett kan innehålla mjölk men vegetabiliskt margarin ska vara mjölkfritt. Det kör vi med hemma och inga reaktioner än så länge iaf trots att storasyster reagerade på minsta smula när hon var yngre.

• jennyp

Tack för alla svar!!
    Hmmm, man kan alltså inte vara helt säker när det står vegetabiliskt fett resp. margarin, så tolkar jag det. Hemskt att tillverkarna inte kan vara tydligare!!!

• jennyp

Så här står det på Ekogo´s hemsida:
    Förutom smör innehåller även de flesta margariner mjölk i form av skummjölkspulver. Detsamma gäller för vegetabiliskt margarin. Vegetabiliskt fett däremot ska vara mjölkfritt. Hur ska man hålla isär dessa? Ett bra tips kan vara att tänka ” Vegetabiliskt fett, F som i fritt och Vegetabiliskt margarin M som i mjölk. Tyvärr kan okunskap hos vissa livsmedelstillverkare medföra att margarin som innehåller mjölk ibland deklareras som vegetabiliskt fett. För att vara säker, ring och fråga. Oljor som t ex olivolja och rapsolja är mjölkfria.

Svar på tråden Är vegetabiliskt margarin verkligen mjölkfritt?