• Urcellen Ellen

Vad ska ni ha i grönsaksväg på julbordet?

Vad ska ni ha i grönsaksväg på julbordet? jag har fått i uppgift att stå för "salladen" när vi ska fira lilla julafton nästa helg. Jag vill ha lite förslag och inspiration på vad man kan göra för sallader och grönsaker som passar på julbordet. Har ni några förslag? Gärna recept.

• Svar på tråden Vad ska ni ha i grönsaksväg på julbordet?
  • Lyxmorsan

grönsaker är hos oss långkål (hallänsk), rödkål (tysk), potatissallad (tysk)
    sen tycker jag alltid om att ha lite nåt fräscht att tugga på typ grönsaksstavar (morot, selleri, gurka mm mm), tomat-mozzarella-basilika sallad 

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • mammutten81

vi brukar ha vanlig sallad,brysselkål ( dock inte omtyck av alla..hahaha) sedan är det väl rödbetssallad, hmmm och rödkål ( som ingen äter men som hör till, blä)

• Urcellen Ellen

Vill ha mer förslag! Gärna lite nytt och fräscht

• annca

Man kan göra rödkålsallad:
    strimla rödkål och blanda med mandarinklyftor och /eller ananas och servera med en ädelostdressing.

Västkustsallad, även om det inte är sallad i vanlig bemärklese...
    blanda champinjoner, lite grönaärtor, stora räkor, rikligt med färsk klippt dill, hackad röd paprika och majonäs och gräddfil.

Varm potatissallad:
    koka fast potatis och tärna, blanda med gröna ärtor, pressad vitlök, hackad ättiskgurka och gör en vinägrettdressing och häll över medan salladen är ljummen.

Tomatsallad med smulad fetaost och rödlök med vinägrettdressing.

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Ljungan

Grönkål är fantastiskt gott. Tror den stuvas lite för bästa resultat. Även grönsallader med apelsin och nötter i är gott till julmat!

• annca

Sallad på apelsin, salladskål, rödbetor och smulad Kvibille gräddädel.

• Mina

Trevlig tråd! Jag kan ibland känna att det är för lite grönsaker till alla kött och fiskrätter på julbordet. Hos oss är det väl rödbetssallad, rödkål och brunkål som serveras till julmaten. Ett tipps till mammutten81 som inte gillar rödkål är att prova att göra den själv om du har tid. Den blir mycket godare än färdigköpt och man kan dessutom ändra i receptet så att man får den att smaka som man vill ha den! Det är inte alls svårt att göra rödkål och det kostar knappt någonting heller. Nackdelen är att det tar två timmar och att sattsen man får när man gör på ett ganska normalstort huvud räcker till att utfodra en mindre by. Av tiden att laga sköter sig kålen själv det mesta av tiden och eftersom det går bra att frysa in så kan man laga några dagar i förväg när man ändå är hemma och tex julstädar. Receptet finns i alla grundkokböcker!

• Emab

Grön- brun- och rödkål, brysselkål och så brukar där finnas en rotfuktsgratäng...

• OZgirl

Vi brukar faktiskt ha en "vanlig" grönsallad på bordet också, just för att det är så lite av den varan i vanliga fall. I den salladen brukar jag peta gurka, halverade cocktailtomater, blomkål i små buketter, broccoli i små buketter, paprika, selleri, rödlök, sockerärtor, svarta bönor eller kikärtor. Bara dressar med salt och peppar, vitvinsvinäger och olja. Smarrigt!

För mycket av det goda är bara bra!
  • Urcellen Ellen

Åh, nu börjar det komma inte lite bra tips!

• annca

Finsk kålrotsläda är inte dumt heller!

• Urcellen Ellen

Ja, kålrotslåda är ju kanongott!

• annca

Broccoli- (eller någon annan grönsak, typ rotsaks- eller blomkåls-) gratäng med lite kanel i ostsåsen är inte tokigt på ett julbord heller!

Och så sådana klassiker som mimosasallad passar super till skinkan!

Svar på tråden Vad ska ni ha i grönsaksväg på julbordet?