• Alyssa

Akut hjälp! Kavla sugarpaste!!

Det är ingen lek med sugarpaste upptäckte jag nu...

Vilket underlag är bäst att kavla på så att det inte fastnar. Diskbänken? vad?
    Och hur gör jag för att det inte ska klibba fast på händerna?
    Kan jag använda något som mjöl el potatismjöl?

HJÄLP!!!

• Svar på tråden Akut hjälp! Kavla sugarpaste!!
  • Kajee

Jag brukar se till att pastan är ganska kall - då klibbar den mindre. Man kan använda florsocker som mjöl.

• lillaEgo

Jag har för mig att jag svor mig igenom kavlandet mellan två ark av plastfolie. Bakplåtspapper borde fungera också.

• Alyssa

Ha ha ha LillaEgo känner igen mig!

Tack för tipsen. Jag körde med florsocker och bakplåtspapper. Det gick ok försökte kavla för stort ark så den gick sönder men men!

• Firren

Jag använder maizena, som jag pudrar på. Knåda heller inte pastan innan utan bara forma till minsta möjliga så den inte blir varm. Då brukar det inte vara några problem tycker jag.

Tårtgalen mamma till 3, -99, -01 och -05.
  • lata kocken Johanna

jag brukar kavla på en REN vaxduk och ha florsocker på ovansidan om den är klibbig och vill fästa i kaveln

den brukar släppa väldigt bra från duken om man vänder den upp och ner och lägger på tårtan - och sen pillar bort ett hörn sen släpper allt på en gång nästan

slätt och fint blir det med - inte skrynkligt och fult som med gladpack

• Alyssa
    lata kocken Johanna skrev 2006-12-11 10:23:03 följande:
    jag brukar kavla på en REN vaxduk och ha florsocker på ovansidan om den är klibbig och vill fästa i kavelnden brukar släppa väldigt bra från duken om man vänder den upp och ner och lägger på tårtan - och sen pillar bort ett hörn sen släpper allt på en gång nästanslätt och fint blir det med - inte skrynkligt och fult som med gladpack
    Åh vad smart!! Det ska jag göra nästa gång... Nu ser den tyvärr ut som den gör men jag vet iaf till nästa ggn.

Firren hur ska jag göra för att färga då? Jag måste ju knåda SP:n
  • lata kocken Johanna

jag brukar färga den dag ett och plasta in den - sen kavla dag 2

Svar på tråden Akut hjälp! Kavla sugarpaste!!